Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om EZ-serien

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Hej Fotosidan.

Funderar på att införskaffa några blixtar men jag har inte riktigt ekonomin för att köpa in EX-serien.

Jag har läst lite om EZ-serien och tror mig ha fått en hyfsad uppfattning om hur de fungerar till nya EOS-kameror. En fråga jag fortsatt ställer mig är dock om den går att avfyra som slav utan några som helst tillbehör?

Hur mycket är de olika blixtarna värda eller vad är det värt att lägga på dem? Användningen är ju väldigt begränsad kanske men då jag inte haft särskilt mycket med blixtar att göra hittills anser jag att det kanske är bättre och börja på rätt håll, dvs från grunden.

Tacksam för svar och även tips om vart man kan få tag på dem om det finns fler ställen än här och på blocket.

Vet att EZ-serien inte klarar av att avfyra utna hjälpmedel. Dock vet jag inte om de har syncuttag för blixtar.

De är nog bara värda några hundra. 550EZ såldes på blocket för 500 kr nyss och jag köpte en 420EZ för 600 för ett par år sen för att sedan köpa 430EX I för 700 kr året därpå. Köpte den för den hade TTL-mätning och slvatriggades av 7D.

/Stefan

Så ett par 430 EX kanske är att kolla på? Borde väl slavtriggas med vilken kamera som helst, eller?

700 bagare per blixt kan jag nog leva med men 2500 för nya blixtar känns tungt. :)

Tacksam för fler svar...

Så ett par 430 EX kanske är att kolla på? Borde väl slavtriggas med vilken kamera som helst, eller?

700 bagare per blixt kan jag nog leva med men 2500 för nya blixtar känns tungt. :)

Tacksam för fler svar...

Beror på. EX serien kan slavtriggas av blixtar som kan agera som MASTER och har IR. Ex ST-E2, 7D, 580EX I och II.

Du kan dock köpa skitbilliga 3:e parts blixtar eller andra märken som inte är av samma märke som hitt hus och trigga dessa mha Radiosändare.
Nya blixtar kan du köpa för ca 6-900 kr beroende på märke och styrka. Vissa blixtar triggas även från blixstljuset från andra blixtar, ex Nissin.

Radiosändare typ Cactus V4 kan med fördel köpas direkt från Honkgkong för 500 kr inkl frakt, tull, moms och då ingår 1 sändare och 2 mottagare.

Nackdelen är att Radiosändare oftast enbart har manuell inställning av blixtljuset och kan inte styras direkt från kameran. Finns en som kan och är billig. Kommer på inte på namnet.

Kan kör strobixävgen och har 2 extterna blixtar som styras av 7Ds inbyggda blixt. Ifall jag inte vill att den inbyggda ska bidra till nåt så sänker jag styrkan i den interna.

Nackdelen med detta är dock ifall det är riktigt soligt ute för då funkar nog inte detta system... Ej testat men hört talas om det.

/Stefan

Beror på. EX serien kan slavtriggas av blixtar som kan agera som MASTER och har IR. Ex ST-E2, 7D, 580EX I och II.

Du kan dock köpa skitbilliga 3:e parts blixtar eller andra märken som inte är av samma märke som hitt hus och trigga dessa mha Radiosändare.
Nya blixtar kan du köpa för ca 6-900 kr beroende på märke och styrka. Vissa blixtar triggas även från blixstljuset från andra blixtar, ex Nissin.

Radiosändare typ Cactus V4 kan med fördel köpas direkt från Honkgkong för 500 kr inkl frakt, tull, moms och då ingår 1 sändare och 2 mottagare.

Nackdelen är att Radiosändare oftast enbart har manuell inställning av blixtljuset och kan inte styras direkt från kameran. Finns en som kan och är billig. Kommer på inte på namnet.

Kan kör strobixävgen och har 2 extterna blixtar som styras av 7Ds inbyggda blixt. Ifall jag inte vill att den inbyggda ska bidra till nåt så sänker jag styrkan i den interna.

Nackdelen med detta är dock ifall det är riktigt soligt ute för då funkar nog inte detta system... Ej testat men hört talas om det.

/Stefan

Jaha ja då hjälper ju inte min 30D till särskilt mycket då den inte har många inställningar som har med blixt att göra förutom att ställa kompensationen. Det var ju jäkla synd. Så med andra ord kan jag ju då heller inte använda separata blixtar som triggas via IR eller liknande, utan att min egen blixt triggar också vilket jag ju så klart inte alltid kommer vilja.

jag vet att D200 klarar det och det är ju för jäkla synd synd att inte 30D klarar det för jag tycker mer om 30D än om D200. Frågan är ju sen hur mycket jag kommer använda funktionerna och hur mycket jag kommer använda blixt men ändå.

Funkar det om man bankar på någon blixt i skon kanske? Då måste det ändå säkert vara någon hyfsat sofistikerad blixt som kan funka som master osv antar jag.Nikon har ju sina centraler eller vad man skall kalla det, som kan styra andra blixtar via skon, men Canon har väl inget liknande vad jag vet, eller? Blir väl säkert jäkligt dyrt i vilket fall som helst eller?

Vill gärna ha fler råd för detta så om någon har information som kan vara användbar så uppskattar jag om ni hör av er. I D200´ans menyer går det ju att ställa in hur blixten skall fungera vilket är helt galet bra. Så himla synd att inte 30D fixar detta. Det enda som jag kan se går att ställa är att blixt med hjälpbelysning kan avfyras, sen kan man ju se till att inte blixten avfyras via egen programmering men det lär ju inte göra så att eventuella slavblixtar triggas.

Tar gärna också lite råd kring utrustning som behövs för att jag skall kunna fyra av slavblixtar. Detta gäller "tråd"/trådlöst då jag inte vet vilka avstånd jag har att göra med samt för att kunna vara flexibel och eventuellt kunna använda båda.

Tack på förhand!

Men då måste jag ändå tända och avfyra min interna blixt antar jag. Då blir det blixt framifrån vilket jag så klart inte alltid kommer vilja ha. Eller är jag ute o cyklar?

Jag använder mig av denna modell till mina blixtar
Blixtstyrning och fjärr Phottix Strato,100m räckvidd
Jag använder mig av Canon 430 EZ ,430 EX och 430EXII ska även komplettera
med en 580EXII.
Detta system fungerar utmärkt och man kan ha flera blixtar av olika fabrikat.
Det är manuell inställning som gäller för blixtarna men jag upplever inte detta som något
problem, då man även ställer in studioblixtar på liknade sätt.
Jag anväder blixtarna mest i ett softboxparaply där jag får in två blixtar om det behövs.
Blixtarna tänder även mina studioblixtar och inga kablar behövs.
Jag provade tidigare med Canons IR sändare men den utlöste inte blixtarna alltid
och när man sätter blixtarna så IR blir skymd fungerar de inte tyvärr.

Jag använder mig av denna modell till mina blixtar
Blixtstyrning och fjärr Phottix Strato,100m räckvidd
Jag använder mig av Canon 430 EZ ,430 EX och 430EXII ska även komplettera
med en 580EXII.
Detta system fungerar utmärkt och man kan ha flera blixtar av olika fabrikat.
Det är manuell inställning som gäller för blixtarna men jag upplever inte detta som något
problem, då man även ställer in studioblixtar på liknade sätt.
Jag anväder blixtarna mest i ett softboxparaply där jag får in två blixtar om det behövs.
Blixtarna tänder även mina studioblixtar och inga kablar behövs.
Jag provade tidigare med Canons IR sändare men den utlöste inte blixtarna alltid
och när man sätter blixtarna så IR blir skymd fungerar de inte tyvärr.

Var har du köpt dina phottix från?
Funkar det bra att blanda ez och ex med varandra?

Hej!

Jag har köpt dem från www.kreativfotografi.com
Jag har en sändare och fyra mottagare.
Man kan blanda EZ och EX inga problem jag har bägge modellerna,
har även provat med en Dörr och den fungerade fint.
Fördelen med Canons egna blixtar är att när de går ned i sparläge så
startar de upp så fort man trycker på avtryckaren på kameran

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto