Annons

Fråga om dia och förstorning

Produkter
(logga in för att koppla)

Malm

Aktiv medlem
Hej igen (blir mycket frågor nu),

Den som söker han finner.. det gällde tyvärr inte mig nu :D

Jag satt och funderade på hur mycket kan man förstora ett dia och fortfarande behålla ett hyffsat resultat? Har fotat med Kodak Ektachrome 64, Fujichrome Velvia 50, och Fujichrome Sensia 100. Snackar vi 20x30 eller betydligt större?

/Malm
 
Jag anade att det går att dra upp den över 20x30, men vad är det största som ni har dragit upp den och fortfarande vara nöjd med resultatet? :)

/Malm
 
Får be att få återkomma med det.. ska dra upp en dia (Elitechrome 100) till 50x70 på min dotter. (Om jag är nöjd med någon av diorna)
 
Kanon, väntar med spänning. Fick en del bra bilder på min senaste rulle som jag skulle vilja förstora upp i ungefär det formatet du beskriver :)
 
Jag har själv gjort cibachromekopior i stl 40x50 cm.men då har dia varit skarpt som sjutton.Resultatet helt ok!
 
Det blir bra kvalite om man gör upp till 50x70 från Ektachrome 64 om dian är rätt exponerade vill säga.
 
låt oss inte glömma att storleken på negativet spelar sin roll här också. är det små bild, mellan format?
 
Sen är väl frågan vad som menas med god kvalitet... Ska man sitta med lupp och betrakta skärpan i alla detaljer eller ska man hänga kopian på en vägg som man går förbi då och då?
 
Jag tänkte mer på nått som man kanske kunde rama in och se på kanske 1 meters håll eller dylikt utan att tro att det är en översiktskarta av Legoland :D :D , ingenting för granskning med lupp inte.
 
Jobbar lite extra på en reklamfirma ibland.
Vi har scannat från både dia och neg. småbild och dragit upp i 1x1,5 meter med hyfsat resultat vad gäller kornighet. Då har vi skrivit ut bilden i printer.

Det ger ingen bildkvalitet som en kräsen foto-besserwisser skulle godta, men som någon ovan skrev, bilder i det formatet ska man inte titta närmare på än en meter.
 
Mitt önskemål är att få en bredd på i alla fall 40-50cm som jag sedan kan beskära ner till panoramaformat så det borde kanske gå bra med kornet och nyanserna, man vart gör man detta med bäst resultat? Vill ju helst ha större än A4 så att scanna och sedan skriva med en bläckståleskrivare är ju inte aktuellt tyvärr.. tips?
 
Malm skrev:
Mitt önskemål är att få en bredd på i alla fall 40-50cm som jag sedan kan beskära ner till panoramaformat så det borde kanske gå bra med kornet och nyanserna, man vart gör man detta med bäst resultat? Vill ju helst ha större än A4 så att scanna och sedan skriva med en bläckståleskrivare är ju inte aktuellt tyvärr.. tips?

Beror ju på vad du har för skrivare. Min Epson, och säkert många andra fabrikat, kan göra fallande utskrifter. Dvs bredden på bilden är max 21 cm och längden i princip oändlig.
Den här bilden har jag skrivit ut i 21x105 cm, och det är väl panoramaformat som räcker till eller..?

Ögon 1
 
Bryggarn skrev:


Beror ju på vad du har för skrivare. Min Epson, och säkert många andra fabrikat, kan göra fallande utskrifter. Dvs bredden på bilden är max 21 cm och längden i princip oändlig.
Den här bilden har jag skrivit ut i 21x105 cm, och det är väl panoramaformat som räcker till eller..?

Ögon 1
Du tänkte på att köra med fotopapper på rulle då eller? Vad kostar det i så fall, jag har en Epson 890. Vad skulle det kosta att t.ex lämna in på ett lab och få gjort i t.ex 50-60cm bredd?
 
Jag hittade A2 Panorama fotopapper på www.cyberphoto.se i formatet 210x594mm och det är nog precis vad jag behöver, men man kan alltså skriva ut så långa utskrifter på Epson?
 
Malm skrev:
Jag hittade A2 Panorama fotopapper på www.cyberphoto.se i formatet 210x594mm och det är nog precis vad jag behöver, men man kan alltså skriva ut så långa utskrifter på Epson?

Epson 890, den borde ju kunna sådant. RTFM (Read The Fucking Manual)

Jag vet inte vad sådant papper kostar på rulle, när jag har provat har jag fått spillbitar från reklamfirman jag nämnde förut, och det kostar ju inget:)
Dock måste jag nog ändå rekommendera det alternativet, eftersom du har bättre kontroll över slutresultatet om du gör bilderna själv. Sist jag hade diabilder inne på labb (VSFL) för papperskopior/förstoringar blev jag väldigt besviken över resultatet.
Jag vill minnas att jag gav 35-40 kr/kopia den gången, i storlek 20x30cm. Det var dock ett kampanjpris, men sådana kampanjer kommer ju tillbaka med jämna mellanrum. Räkna med 150 svenska spänn för en kopia i din storlek, priset sticker rätt brant uppåt i de större storlekarna.
 
Låter helt klart som en bättre lösning, 20:- + bläcket är ju inte alls så farligt, ska läsa manualen :D :rolleyes:
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.