Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om blixfotografering. (SB-800)

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Vart kan jag lära mig mer om det?

Jag beställer snart en D200 med bla en SB-800.
Som det är nu kör jag en D100 och har knappt kört blixtfotografering överhuvudtaget.

Vart kan jag lära mig mer om det? Guider på nätet? Här på fotosidan?

Eller nån här i gävle som har en sån blixt och vill visa lite? =)
 
Manualen till SB-800 är bra. Den går genom alla inställningar du KAN göra. Sedan får du själv hitta de inställningar du BÖR göra :)

Annars är jag nog rädd att det går åt mycket tid och exponeringar för att få en känsla för blixten. Det är inte riktigt så enkelt som att "räkna fram rätt bländare" eftersom det är så extremt mycket automatik inblandat. Oftast låter jag helt enkelt automatiken sköta allt (D70 och SB800) eftersom det blir så bra resultat. I julas blev det mycket blixtkompensering ett steg under för att bevara stämningen vid levande ljus.

Tänk också på att automatiken beror på vilken sorts objektiv du har. G- och D-serien överför fokuseringsavstånd till kameran/blixten, t.ex.
 
Jag kan bara hålla med Bengt.
Manualen är mycket bra och i-TTL systemet ännu bättre. Jag tycker du ska börja med att låta automatiken sköta blixandet i början, för att sedan lära dig de rätta tricken för att ta avsteg från automatiken så mycket du behöver. En annan bra sak att börja med är att testa olika lägen för blixthuvudet, t.ex. rikta i taket väggarna o.s.v. för att få en bra känsla för hur det ljuset studsar och faller på objektet. Kolla också de inbyggda prylarna som vidvinkelskivan, den vita plastskivan under vidvinkelskivan och bouncern som ingår. Jag har också D70 + SB-800 och är mycket nöjd med den kombinationen.

Du är ju digital, määään. Prova dig fram. ;-)
 
dobos skrev:
Jag kan bara hålla med Bengt.
Manualen är mycket bra och i-TTL systemet ännu bättre. Jag tycker du ska börja med att låta automatiken sköta blixandet i början, för att sedan lära dig de rätta tricken för att ta avsteg från automatiken så mycket du behöver. En annan bra sak att börja med är att testa olika lägen för blixthuvudet, t.ex. rikta i taket väggarna o.s.v. för att få en bra känsla för hur det ljuset studsar och faller på objektet. Kolla också de inbyggda prylarna som vidvinkelskivan, den vita plastskivan under vidvinkelskivan och bouncern som ingår. Jag har också D70 + SB-800 och är mycket nöjd med den kombinationen.

Du är ju digital, määään. Prova dig fram. ;-)

Jo tur man fotar digitalt =) När väl sakerna dyker upp ska det fotas rejält, så då får jag väl prova mig fram =)

Det lilla jag provat med blixt hittills så har jag svårt att hitta den rätta stämmningen, blixten jag kört med för att prova har tagit död på allt befintligt "mysljus" och skjutit sönder bilden. Men det är väl sånt man får prova sig fram för att lära sig undvika, behålla dom naturliga färgerna.
 
sukram skrev:
Jo tur man fotar digitalt =) När väl sakerna dyker upp ska det fotas rejält, så då får jag väl prova mig fram =)

Det lilla jag provat med blixt hittills så har jag svårt att hitta den rätta stämmningen, blixten jag kört med för att prova har tagit död på allt befintligt "mysljus" och skjutit sönder bilden. Men det är väl sånt man får prova sig fram för att lära sig undvika, behålla dom naturliga färgerna.


Svaren på dessa problem heter "slowsync" och/eller "blixt på andra ridån". Kameran hinner då ta in mer av omgivningens ljus och blixtljuset blir mindre i förhållande till det naturliga ljuset och mindre påträngande. Nackdelen är en längre slutartid.
Det är vansinnigt kul att experimentera med blixtar, jag rekommenderar verkligen mycket lek. Prova att ta loss blixten och avfyra med trådlös avfyrning - skojiga effekter. Jag kan också varmt rekommendera en andra blixt - t.ex. en SB-600 - då kan man verkligen börja komponera och modellera med blixtljuset.

//Lasse
 
dobos skrev:
Svaren på dessa problem heter "slowsync" och/eller "blixt på andra ridån". Kameran hinner då ta in mer av omgivningens ljus och blixtljuset blir mindre i förhållande till det naturliga ljuset och mindre påträngande. Nackdelen är en längre slutartid.
Sånt har jag lekt lite med inbyggda blixten, fast det är väl stor skillnad kan jag tänka när man får en SB-800

http://www.mek.nu/blandat/demons.jpg

här är en bild jag tog på en spelning som jag tycker blev skitfräck, ansiktet flyter liksom ut =)


Det är vansinnigt kul att experimentera med blixtar, jag rekommenderar verkligen mycket lek. Prova att ta loss blixten och avfyra med trådlös avfyrning - skojiga effekter. Jag kan också varmt rekommendera en andra blixt - t.ex. en SB-600 - då kan man verkligen börja komponera och modellera med blixtljuset.


Jag visste inte ens att man kunde köra med blixten "losskopplad".. hur funkar den då med kameran? sladd emellan? kan man köpa en till SB-600 och bara ställa nånstans så den löser ut samtidigt med sin valiga SB-800? löser den då ut med hjälp av blixljuset från 800an då?

Det kanske kommer liet dumma frågor men =)

Mvh
Markus
 
dobos skrev:
Svaren på dessa problem heter "slowsync" och/eller "blixt på andra ridån". Kameran hinner då ta in mer av omgivningens ljus och blixtljuset blir mindre i förhållande till det naturliga ljuset och mindre påträngande. Nackdelen är en längre slutartid.
//Lasse

Nej. Det där är en missuppfattning som tyvärr börjar sprida sig.

Mycket riktigt vill man ofta ha en blandning av befintligt ljus och blixtljus. Att blanda i rätta mängder är inte så lätt - det krävs en hel del övning. För att få med mycket av det befintliga ljuset krävs det ofta en lång slutartid.

MEN: Synk på första eller andra ridån (dvs i början eller slutet av den långa exponeringen) har ingenting med blandningsförhållandena att göra. Mängden blixtljus blir ju densamma, oberoende av när blixten slås.

Skillnaden blir i stället att rörliga motiv "smetas ut" under en lång exponering och "fryses" med blixten. Huruvida man vill ha den frysta bilden i början eller slutet av rörelsen är en smaksak. För festfoto är det t.ex. oftast helt hopplöst att trycka av och hoppas på att leendet håller i sig ett par sekunder...
 
sukram skrev:
Jag visste inte ens att man kunde köra med blixten "losskopplad".. hur funkar den då med kameran? sladd emellan? kan man köpa en till SB-600 och bara ställa nånstans så den löser ut samtidigt med sin valiga SB-800? löser den då ut med hjälp av blixljuset från 800an då?


SB-800 och SB-600 har olika funktionalitet. SB-800 triggar på en blixt från kamerans inbyggda blixt i "remote mode". Det går att gruppera 800:eek:r i tre grupper, så att alla styrs av kameran. Alltihop verkar rätt knepigt, men man kan få fräcka effekter med sidobelysning osv.
 
BengtJohnsson skrev:


MEN: Synk på första eller andra ridån (dvs i början eller slutet av den långa exponeringen) har ingenting med blandningsförhållandena att göra. Mängden blixtljus blir ju densamma, oberoende av när blixten slås.

Skillnaden blir i stället att rörliga motiv "smetas ut" under en lång exponering och "fryses" med blixten. Huruvida man vill ha den frysta bilden i början eller slutet av rörelsen är en smaksak. För festfoto är det t.ex. oftast helt hopplöst att trycka av och hoppas på att leendet håller i sig ett par sekunder...

Japp - fel av mig ...
 
sukram skrev:


Jag visste inte ens att man kunde köra med blixten "losskopplad".. hur funkar den då med kameran? sladd emellan? kan man köpa en till SB-600 och bara ställa nånstans så den löser ut samtidigt med sin valiga SB-800? löser den då ut med hjälp av blixljuset från 800an då?

Det kanske kommer liet dumma frågor men =)

Mvh
Markus

Cool bild!
SB-800/600 funkar trådlöst - de triggar på förblixtar från den inbyggda. Det allra bästa är dock att ha 800:an på kameran och en eller flera 800/600 remote, eftersom 800:an är en mer avancerad "Commander" än den inbyggda som bara triggar. Med den inbyggda måste du ställa remote-blixten manuellt (gå fram till den och ändra), med 800:an som commander kan du även ställa de andra blixtarnas effekt direkt i commandern - inställningarna överförs då trådlöst innan blixtarna avfyras. Det går grymt fort, du hinner inte uppfatta kommunikationen mellan blixtarna mellan avtryck och exponering.
Hoppas jag inte skickat köpdjävulen på dig, men 600:eek:rna är inte så dyra. Jag har en 800 och två 600 - då kan man ha roligt, kan jag lova, så roligt att man börjar fundera på studioblixtar. Fan, det här tar aldrig slut.... ;-)

Det som är så sjukt bra är att i-TTL även funkar trådlöst - kamerans exponeringautomatik tar alltså även med remoteblixtarnas effekt i beräkningen av exponeringen.
 
dobos skrev:
Cool bild!
SB-800/600 funkar trådlöst - de triggar på förblixtar från den inbyggda. Det allra bästa är dock att ha 800:an på kameran och en eller flera 800/600 remote, eftersom 800:an är en mer avancerad "Commander" än den inbyggda som bara triggar. Med den inbyggda måste du ställa remote-blixten manuellt (gå fram till den och ändra), med 800:an som commander kan du även ställa de andra blixtarnas effekt direkt i commandern - inställningarna överförs då trådlöst innan blixtarna avfyras. Det går grymt fort, du hinner inte uppfatta kommunikationen mellan blixtarna mellan avtryck och exponering.
Hoppas jag inte skickat köpdjävulen på dig, men 600:eek:rna är inte så dyra. Jag har en 800 och två 600 - då kan man ha roligt, kan jag lova, så roligt att man börjar fundera på studioblixtar. Fan, det här tar aldrig slut.... ;-)

Det som är så sjukt bra är att i-TTL även funkar trådlöst - kamerans exponeringautomatik tar alltså även med remoteblixtarnas effekt i beräkningen av exponeringen.

Nåja jag ska lära mig fota med blixt innan jag börjar dalta vidare med flera blixtar =)

Har du några bilder som exempel där det är flera blixtar osv?= så man mer få en bild framför sig hur det används osv?
 
Här har jag tagit en produktbild för Nätverk & Kommunikation (jag frilansar där). Den är tagen med en 800 på kameran (svag effekt), en 600 uppe till höger och en 600 under routern/kablarna genom halvtransparent papper. Ett vitt papper ger även lite reflektion från vänster.
 

Bilagor

  • nk-2005-09-340-usr-med-bakg.jpg
    nk-2005-09-340-usr-med-bakg.jpg
    48.9 KB · Visningar: 381
dobos skrev:
Cool bild!
SB-800/600 funkar trådlöst - de triggar på förblixtar från den inbyggda. Det allra bästa är dock att ha 800:an på kameran och en eller flera 800/600 remote, eftersom 800:an är en mer avancerad "Commander" än den inbyggda som bara triggar. Med den inbyggda måste du ställa remote-blixten manuellt (gå fram till den och ändra), med 800:an som commander kan du även ställa de andra blixtarnas effekt direkt i commandern - inställningarna överförs då trådlöst innan blixtarna avfyras. Det går grymt fort, du hinner inte uppfatta kommunikationen mellan blixtarna mellan avtryck och exponering.
Hoppas jag inte skickat köpdjävulen på dig, men 600:eek:rna är inte så dyra. Jag har en 800 och två 600 - då kan man ha roligt, kan jag lova, så roligt att man börjar fundera på studioblixtar. Fan, det här tar aldrig slut.... ;-)

Det som är så sjukt bra är att i-TTL även funkar trådlöst - kamerans exponeringautomatik tar alltså även med remoteblixtarnas effekt i beräkningen av exponeringen.

Det där var väl inte riktigt sant?!
Du använder kamerans vanliga flash +/- kontroll när du kör med inbyggd blixt. Begränsningen du har är att det bara existerar en grupp och att blixen inte avsiktligt bidrager till exponeringen. Den ger ju i stället en, i vissa fall, oönskad belysning framifrån då den skickar blixten som synkar den/de andra blixtarna.

Har du en SB-800 på toppen misstänker jag att du har två inställningar (är utan hus just nu och kan inte kolla), en i kameran som reglerar förhållandet blixtljus/omgivningsljus och på SB-800 förhållandet mellan grupperna.

Jag är ganska övertygad att om du sätter flash kompensation till -1 i kameran och sedan -1 i SB-800 så blir det -2 EV. Rätta mej gärna om jag har fel här, vet inte än när jag kan testa detta själv.

Det går alltså alldeles utmärkt att köra D70 och D200 med inbyggd blixt i kommanderläge om man inte önskar blixtljus från kameran.

Det fungerar snabbt, bra och långt. Har testat 25 meter utomhus i dagsljus. D70 i kommanderläge och en SB-800.

/AnWi
 
800:an kan ställas i rent kommandoläge så att den inte deltar i exponeringen, det tror jag inte den inbyggda klarar. Fördelen med 800 på toppen är ju att man kan hantera fler än en grupp, och att den kan skicka inställningar till de övriga blixtarna - det klarar heller inte den inbyggda.

Nu slog det mig att jag snackar D70, på D200 är det en helt annan femma - den har samma funktioner i den inbyggda som 800:an har. Just det .... :cool:
 
sukram skrev:
Vart kan jag lära mig mer om det?

Jag beställer snart en D200 med bla en SB-800.
Som det är nu kör jag en D100 och har knappt kört blixtfotografering överhuvudtaget.

Vart kan jag lära mig mer om det? Guider på nätet? Här på fotosidan?

Eller nån här i gävle som har en sån blixt och vill visa lite? =)

En länk till en Nikon sida om iTTL blixtarna
http://nikonimaging.com/global/technology/speedlight/index.htm

Hans
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.