Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fråga om batteri till Canon FT QL???

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej är en helt nybliven amatörfotograf som har en batterifråga om en Canon FT (QL) model. Batteriet skall vara ett knappbatteri på 1,3V(tror det skall vara qvicksilver) men detta har tydligen utgått(vad jag fick till svar i en butik) och ersatts med ett på 1,5 V. Någon som vet mer om detta om automatiken störs av detta eller ifall det går att få tag i batteriet?
Mvh Peter

Finns ersättningsbatteri tex. lpfoto har.
Wein cell heter dom, av typen zink-luft tror jag, rätt dyra 100 kr st men dom ger rätt spänning.

Det finns ett bra alternativ, du kan beställa över nätet från Tyskland. De gamla 1,3V batterierna finns ju inte mer för att de innehöll __________ (fyll i själv, jag vet inte). Men nån har kommit på hur man gör "gröna" batterier av samma typ. Kostar en slant, typ 8 euro styck om jag inte minns fel. Kolla imorgon om jag hittar info om butiken som har dom. Men den infon hittade jag själv i tiderna här på FS, så du kan också söka i arkivet här. Återkommer imorgon när jag sovit lite, kom precis från krogen :)

/Andreas

angående adapter

Har hört att det finns en adapter som fungerar som en resistor så att 1,5V batterierna fungerar i en 1,3V kamera(canon FT), någon som vet något mer om detta? vilka som e bra, o var man får tag i dem?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar