ANNONS
Annons

Fråga nybörjare objektiv till EOS40D Modellfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

MRMPROD

Ny medlem
Hej Alla!

Har en EOS40D med ett Canon objektiv EFS17-85.
Ska börja ta lite bilder på en modell eller artist. De flesta kommer bli på nära håll > 4 meter.

Hel och halvkropp, vilket objektiv rekommenderas ?? Eller duger det jag har?

Är kameran helt ute eller är den ok då den har några år på nacken?

Tacksam för svar även om det som alltid är svårt att svara på!

Med vänlig hälsning,

Det du har duger dock skulle jag nog satsa på ett fast 50mm 1,7 blir ca 80mm på en cropsensor och sen får du lite mer kortare skärpedjup med den stora bländaren,undvik att köra med vidvinkel när det gäller porträtt om du inte vill att det ska se onaturlig ut.
Det kan dock kanske bli lite väl nära med 4m på helkropp om du kör med en 50mm glugg.

Det du har i form av kamera och glugg duger gott om det inte är något speciellt du tänkt göra.
Ska du hålla till ute eller inne?

Det kan dock kanske bli lite väl nära med 4m på helkropp om du kör med en 50mm glugg.
Fast det står > 4 m, inte < 4 m. Men det är kanske < 4 m som avses.

Vill man ha ett kombinationsobjektiv som även är utmärkt till närbilder, så finns EF-S 60 mm f/2,8 macro USM. Mycket bra till porträttbilder där det bara handlar om ansikten eller lite till, eller för bilder på lite längre avstånd. Är dessutom ett fullvärdigt makroobjektiv. Mycket bra bildkvalité.
Går ju utmärkt att kombinera med det som redan finns, när vidare bildvinkel är önksvärt.

Vid modellfoto är ljussättningen det viktigaste för ett bra resultat. Ett par Speedlites med stativ och paraplyer kommer du långt med, och det kostar inte så mycket jämfört med stora studioljus.

Tack för många bra svar och ja skrev fel ska vara mindre än 4 meter :)

Ljussättning låter bra och ska titta efter var jag hittar speedlites, samt en greenscreen.
Hade tänkt vara inne. Ska nog komplettera med ett objektiv så det där EF-S 60 mm f/2,8 macro USM låter intressant som komplement.

Tack för alla svar!!

Tack för många bra svar och ja skrev fel ska vara mindre än 4 meter :)

Ljussättning låter bra och ska titta efter var jag hittar speedlites, samt en greenscreen.
Hade tänkt vara inne. Ska nog komplettera med ett objektiv så det där EF-S 60 mm f/2,8 macro USM låter intressant som komplement.

Tack för alla svar!!

Som sagt mindre än 4m är väldigt tajt i alla fall för helkropp,du får ha mycket vidvinkel och det förvränger hela ansiktet/kroppen,normalt sett fotar man porträtt med nåt teleobjektiv för att man ska kunna stå på ett behagligt avstånd och för ett naturligt perspektiv.
Fota utomhus istället eller använd en större lokal där du får lite mer space.

Som sagt mindre än 4m är väldigt tajt i alla fall för helkropp,du får ha mycket vidvinkel och det förvränger hela ansiktet/kroppen,normalt sett fotar man porträtt med nåt teleobjektiv för att man ska kunna stå på ett behagligt avstånd och för ett naturligt perspektiv.
Fota utomhus istället eller använd en större lokal där du får lite mer space.

Tack ska ta till mig det!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar