Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga kring skärmar och hur bild uppfattas

Produkter
(logga in för att koppla)
Mette B skrev:
John, menar du att olika 'platta' skärmar visar bilderna ljusare än traditionella skärmar? Jag har bara olika former av platta skärmar. Det förklara kanske varför vissa uppfattar bilderna mkt mörkare än jag.

För att spinna vidare på detta så upplever jag att skuggorna blir mycket ljusare på LCD/TFT-skärmar. Det är alltså inte HELA bilden som jag upplever som ljusare, utan bara skuggorna. Detaljer som är svarta eller nästan svarta brukar ligga en rätt hygglig bit upp på gråskalan ofta.
Detta innebär att brus i mörka partier som jag inte ser på min skärm eller vid utskrift framträder tydligt på de flesta LCD/TFT-skärmar.

Ang. dina två bilder så finns det teckning i pälsen på båda bilderna.
I den första skulle jag dra lite i svartpunkten för att få det svarta riktigt svart.
I den andra bilden är hunden är hunden lite väl mörk. Att dra lite i curves för att lyfta dessa nyanser, som Mikael föreslagit, skulle, IMO hjälpa bilden.

Det är inte bara som du upplever, en CRT till ett vettigt pris ger fördelar gentemot LCD skärmar av medikoert snitt . Svärtan , separation färgåtergivning är en akilleshäl hos flertal LCD skärmar.
Därför är vissa skärmar Eizo, mfl som är ämnade för bildredigering fortfarande en bra bit dyrare än alla andra.
Mikael

Chet skrev:
Bäst att de kollar upp sina skärmar, om de får det till en svart klump.
Tycker att det finns detaljer även i den något underexponerade/mörka bilden.

Jag vet att när jag kikar in här från jobbet, så är det "svarta klumpar" lite här och där.
När jag tittade på bilden igår kunde jag inte urskilja några ögon på bild nr2 utan det såg ut som en svart klump...

Nu har jag fått min Eye-One från AppleStore och kalibrerat skärmen och nu syns de bruna ögonen tydligt! Nu skall det bli spännande att ta fram några RAW-bilder för framkallning och se hur pappersbilderna blir när man har en kalibrerad skärm.

/Peter

ANNONS