Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fråga kring olika 1,4x extenders

Produkter
(logga in för att koppla)

plimpe

Ny medlem
tjenare

har precis uppgraderat min utrustning till att nu ha en canon 40D och en canon 70-200mm f2,8 USM lins

till detta har jag nu tänkt att köpa en en 1.4x extender då jag fotar endel Amerikansk Fotboll och gillar närbilderna när man kan fånga intensiteten. allting gör jag helt på hobby basis.

så frågan är vilka är skillnaderna mellan de olika extendersarna och vad bör man betala för en beggad sådan?

tex har ja sett soligors för 1600ny på cyberphoto

sigmas 1,4x kan man hitta för runt 1500 beggad

canons 1,4x v2 kan man hitta runt 2300-2500
canons 1,4x v1 för runt 1500
canons 1,4x v3 för 3600 ny

vilken bör man satsa på. jag vill inte ha bytt utrustning och sen snåla in på det sista så hellre något bättre för en 1000ing mer om det ger något.

// jocke

Till en EF 70-200mm f/2,8L USM och EF 70-200mm f/2,8L IS USM tycker jag det är rimligt med Canons extender EF 1,4x II. Lägger man ut pengar på nya EF 70-200mm f/2,8L IS II USM ska man kanske satsa på extender EF 1,4x III.

ok..

men vad är skillnaden på en v1 mot en v2?

tänkte där skiljer det ändå en 1000lapp så.. eller är det stora skillnader mellan dom?

ok..

tänkte där skiljer det ändå en 1000lapp så.. eller är det stora skillnader mellan dom?

mest är det vädertätningen tror jag. V2 har en gummipackning mot huset som gör att tätningen ligger i fas med de nyare linserna.

kör du EF 70-200mm f/2,8L USM (utan IS) så spelar det nog ingen roll då det objektivet har den "sämre" tätningen än vad IS versionen har ..

V3 har (skall ha, har inte testat själv) bättre skäpra än V2, men om det ger resultat på alla varianter av objektiv eller bara dom nyare vet jag inte.

Några skillnader mellan extendrarna

ok..

S

En yttre skillnad är att 2x mk3 har fått en något slankare design jmf med dito mk2.

Att priset är högre är väl i linje med vad som verkar vara Canons allmänna prisstrategi. Jmf skillnaden i introduktionspris mellan 1Dmk3 (ca 40kkr) och1D mk4 (ca 50kkr). Eller för den delen den nya 70-200 2.8, med sitt avskräckande intropris,
som dock inte följdes av någon de stora svenska fotohandlarna. Handlarpriset hamnade dock några tusenlappar högre än föregående modell.

Nu har jag inte haft så mycket tid att jämföra dessa två extendrar, men efter en översiktlig jämförelse upplevde jag det som att mk3 var något skarpare, speciellt då 1,4x, och då i centrum. (med 400 2.8 is USM) Just precis nu är det dock väl mörkt och mulet för att göra om testet.

En annan skillnad är att de inte går att stacka, jag försökte men de passade inte ihop. Nu brukar förvisso resultatet av stackade extendrar inte bli något vidare.

Några skillnader version 2 och 3 av extendrarna

ok..

En yttre skillnad är att 2x mk3 har fått en något slankare design jmf med dito mk2.

Nu har jag inte haft så mycket tid att jämföra dessa två extendrar, men efter en översiktlig jämförelse upplevde jag det som att mk3 var något skarpare, speciellt då 1,4x, och då i centrum. (med 400 2.8 is USM) Just precis nu är det dock väl mörkt och mulet för att göra om testet.

En annan skillnad är att de inte går att stacka, jag försökte men de passade inte ihop. Nu brukar förvisso resultatet av stackade extendrar inte bli något vidare.

Glöm inte heller Kenko Pro 300 1,4x DG, det är antagligen exakt samma konstruktion som Soligor, också en tusenlapp begagnad. Åtskilliga tester på nätet visar att skillnaden mellan dessa och Canons två första versioner är så gott som obefintlig.

Soligor 1,4X PRO Digital AF är riktigt bra - canons är väl lite bättre, men skillnaderna är små och soligoren har fördelen av att den passar på fler objketiv än canons.

ok..

ja priset på dom är ju ganska fördelaktigt med. är det någon som råkar ha en sådan liggandes och vill ha hjälp att bli av med den?

mvh Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar