Annons

Fråga ang skärpdjup på kompaktkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tremere

Aktiv medlem
Jag har en Nikon Coolpix 2100.
Detta är en autofokus-kamera.
Vad jag skulle vilja är att få ett kortare skärpdjup. Tror iofs att detta troligtvis är omöjligt med en AF kamera i kompaktutförande.
Men finns det kanske finns det något sätt att lura kameran?
Det finns förinställda program för porträttfotografering som skall ge kortare skärpdjup, men det verkar inte funka vidare bra.
:-(

Har testat att fotografera porträtt med Macro-inställning. Det funkar, så länge man bara skall ha med ansiktet. Dessutom för man en irriterande "fisheye-effekt"

Så.. Är det någon som har något tips på hur man tar trevligare porträttfoton med en kompaktkamera?
 
Nej, eftersom skärpedjupet beror på tillgången av en stor bländare, vilket många kompaktkameror saknar, så blir skärpedjupet därefter. CP2100 är dessutom en digital kompaktkamera, med en brännvidd från typ 8mm ? då blir det väldans svårt att ha ett kort skärpedjup.
 
Då var det som jag trodde.

Frågan kvarstår då: Går det att ta snygga porträttfoton utan kort skärpdjup?
Eller måste man skaffa sig en svindyr systemare?

Om jag t ex använder en väl upplyst vit bakgrund så borde väl rimligtvis inte skärpdjupet spela roll?
 
Bara spekulerar lite här, man kan du inte fotografera modellen framför en bakgrund som är långt borta, säg att du har modellen på 1m avstånd, och bakgrunden på 5m avstånd bakom modellen... kanske funkar?

/Anders
 
Om brännvidden är 8mm och avståndet till subjektet 1m och bländaren är 2.8 (Kameran har troligtvis inte så stor bländare, vilket betyder ännu längre skärpedjup) så kommer du att få skärpa från ca en halv meter framför dig, till horizonten.
 
jodå, det går att få till kort skärpedjup med liten sensor, se bara till att vara nära modellen och att bakgrunden ligger så långt bort som möjligt.
exempel
 
Men den olympusen kan man ju både välja bländare med och sen har den som zoom som sträcker sig till typ 250. Inte bra att använda en bild från den kameran som exempel.
 
visst, du har rätt, men jag hade inget annat exempel...jo, det blir säkert svårare med Nikon 2100...men gör man som jag föreslog så bör det nog gå att få hyfsat kort skärpedjup iaf.

(Olympusen har upp till "380mm"..vilket är 70mm)
 
Senast ändrad:
Kim Wallung:

Skulle det gå att åstadkomma nått liknande som din exempel bild med en Sony DSC-V1? Har inte riktigt fått grep om hur zoomen spelar in..

Mvh.
Joakim
 
Jo, visst går det..använd största bländaren och teleläge, gå nära modellen och se till att bakgrunden är riktigt långt borta...då kommer du få en suddig bakgrund.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.