ANNONS
Annons

Fråga ang optisk kvalitet på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Leffen

Aktiv medlem
Har en fråga ang Canons sk L-serie.

Ärligt talat: om ni drar upp till A-4 eller A-3 ser ni någon visuell skillnad jämfört med ett objektiv ur den sk vanliga serien.????????????

MVH Leif
 
Japp!
Visserligen har jag inte kollat in alla kombinationer och jämförelser, men kontrast (sting i färgerna) samt kantskärpa skiljer nog nästan alltid åt, åtminstone på full bländaröppning. Bländar du ner, så skiljer det mindre i kantskärpa, men fortfarande i sting i färgerna, generellt sett.

Jesper Ekvall bör vara en person som kan uttala sig mer generellt om detta.

h/mats
 
Vid bländare 8 och 11 är skärpan oftast väldigt bra med alla objektiv. Vid större bländaröppningar skiljer det mycket i skärpa mellan olika objektiv.

Ett Canon 70-200/2,8 L USM är t ex påtagligt mycket skarpare på bländare 2,8 än ett Canon EF 75-300/4-5,6 på respektive största bländaröppning. Likadant är det över hela skalan

Men alla L-objektiv är inte lika bra. Sämst är 20-35/2,8 och efterföljaren 17-35/2,8. Senare kom 16-35/2,8 med påtagligt högre skärpa.
Zoomar är också sällan lika bra som fasta även om skillnaderna är små. Här kan du se skillnaden mellan de riktigt bra 100-400/4,5-5,6 IS och det ultraskarpa 400/5,6.:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/forgotten-400.shtml

Ofta upplever man en tredimensionell effekt på bilderna när objektiven är riktigt ruggigt skarpa.

Hos Canon finns också flera objektiv som optiskt presterar fullt professionellt men med som her lite enklare mekanisk utformning, ex 50/1,4, 85/1,8 och 100/2. Dessa objektiv finns i Canons mellanserie där också 11-22:an eller 20/2,8 och 28/1,8 finns. Objektiv som många proffs använder.

Det finns också rent professionella objektiv som inte är L-klassade eftersom definitionen på L är att objektiven innehåller specialglas. Dessa är: TS-E 45/2,8 och TS-E 90/2,8

Förutom skärpan är L-optiken förbättrad när det gäller vinjettering och distorsion. L-optik är också bättre motståndskraftiga mot stötar, fukt och damm. De senare L-objektiven har en extra kraftfull tätning.
 
Det beror helt på vilka objektiv man jämför.
Hade ett Sigma 15-30 EX, som sägs vara i klass med canons motsvarande "icke-L". Bytte upp mig till ett 17-40L och skillnaden är stor, för att inte säga enorm!

men min 50/1.4 är ingen L-glugg, men är ändå oerhört skarp!
 
Nu har jag visserligen inga som motsvarar varandra, men om jag jämför mitt 300/4 L med 75-300, så är skilnnaden stor. Skärpa, kontrast och färgåtergivning blir det så stor skillnad på att det syns tydligt, redan på 10*15.
 
Mange summerar det hela bra.

L-serien har det där "lilla extra" och jag upplever skillnaden som påtaglig. Men det finns några godbitar bland de billigare (FASTA) objektiven.
 
17-40/4L och 70-200/4L är inte billigare för att de är sämre (vilket de inte är), utan för att de är ljussvagare.
 
Kim: Sant. Men enligt mig når det inte upp till t.ex 16-35-prestanda. Där finns det dock vissa som hävdar motsatsen, då hävdar jag att de fått en tråkig kopia av sitt 16-35 :)
 
Kim: Blandat. Skulle aldrig byta mitt 16-35 mot 17-40, både pga. skärpa och ljuskänslighet - även om skillnaderna må vara små.
 
Ljuskänsligheten skiljer ju ett helt steg, inte att förakta.

Skärpan på en 1.6x sensor är åtminstone lika bra med 17-40/4L om inte bättre, 16-35/2.8 kanske ger något bättre skärpa på småbild dock.
 
Min bedömning om 17-40 kontra 16-35 är att de är likvärdiga. I alla testar är skillnaderna små åt det ena eller andra hållet. Frågan är bara om man behöver ljusstyrkan eller inte.

Både 17-40 och 70-200 är exempel på att det går att bygga prisvärda objektiv med högsta kvalitet. En 24-70/4L liksom flera fasta brännvidder vore önskvärt som 17/2,8L, 20/2L, 24/2L, 28/2L, 35/2L, 50/1,2L, 85/1,4L osv.
 
hehe :)
Jag får lust att starta en namninsamling för att få upp Canons intresse att tillverka ett 50 f/1.2L..
med byggkvalité, redig USM, vädertätad, stor och skön fokusring.. mums..
 
Det fanns en tid på 80-talet när Canon hade måååånga fasta brännvidder, med nästan alltid minst två och ofta tre varianter på varje brännvidd

50/1,2L, 50/1,2, 50/1,4, 50/1,8

24/1,4, 24/2, 24/2,8

135/2, 135/2,8, 135/3,5

200/1,8L, 200/2,8, 200/4

300/2,8, 300/4L, 300/4, 300/5,6

det var kanske bättre förr... :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar