ANNONS
Annons

Fråga ang. LCD-panel på EOS 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

lastrand

Avslutat medlemskap
Att ett 2-megabyteskort rymmer 122 RAW-bilder låter väl rimligt, men jag förstår mig inte på antalsindikeringen när man kör jpg i högsta kvalitet. Jag tolkar det som om kortet då rymmer 408 bilder. Frågan är: är det kristallerna i displayen som inte funkar hundraprocentigt, eller är det normalt att indikeringen ser ut på detta vis?

Bilagor

• display_eos5d.jpg
    display_eos5d.jpg
    43.8 KB · Visningar: 387
Vid iso 100 rymmer min 5d 408 bilder på ett 2GB kort och min display visar det korrekt. Förmodligen är det en cell på din som är död.

Det måste nog vara fler celler som är döda. Den verkar inte kunna visa någon hundratals-siffra rätt (utom 1).

Skit också. Hinner knappt knäppa igång kameran förrän första felet dyker upp.... :-(

Bilagor

• display_eos5d_2.jpg
    display_eos5d_2.jpg
    10.9 KB · Visningar: 328
Det här är ju ett solklart fabriksfel (om du inte använt din kamera som hammare eller liknande dumhet ;-)

När du skickar in kameran (om du nu vill ha det åtgärdat) kan du ju utnyttja tillfället och be dem justera skärpan till dina linser också kanske.

Sägs ju att det är rätt stor felmarginal på fabrikerna med det där.

Får ta och ringa Canon på måndag. Ett sånt här fel accepterar jag absolut inte.
Köpte den hos Pixxass i Tyskland, men eftersom europagaranti gäller ser jag ingen större poäng med att vända mig till dem.

Kan inte påstå att jag hittat något tokigt med skärpan. Om en justering skulle vara nödvändigt är nog något som tiden får utvisa.

lycka till och skriv gärna hur det går med canon, jag och flera andra här har ju också handlat kameror av pixxas. Det ska ju inte vara några problem men skulle vara kul att få höra hur garantin funkar i praktiken.

Känns ju bara så förbannat tråkigt att behöva skicka iväg en splitterny kamera på service redan efter ett par dagar för ett sånt här fel. Av alla elektroniska prylar jag köpt kan jag inte erinra mig att jag någonsin råkat ut för ett displayfel som detta, inte ens på en sketen miniräknare.
Kameran känns kanon för övrigt, men det är klart: det här drar onekligen ned betyget för Canon ett snäpp.

Värt ett försök?

Jag skulle testa att plocka ur batterierna, även det lilla knappcellsbatteriet en stund och försöka igen.

Knappcellsbatteriet sitter i samma fack som det vanliga batteriet. Man ser det inte utan att kolla ordentligt...

Jag har en klocka som en gång displayen blev lite konstig på. Efter att ha plockat ur batterierna en stund så fungerade klockan bra igen...

Jag är väl tveksam till att det skulle hjälpa i det här fallet men det kan ju som sagt vara värt ett försök.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar