Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga ang. canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Steffgun

Ny medlem
Har lånat en kompis Canon 350D över helgen och har precis fört över mina fotografier till datorn.
Ser nu att upplösningen endast är 96 bildpunkter per tum och vart lite besviken då jag ska skriva ut bilderna. Går det inte att ändra upplösningen så att kvalitén blir bättre vid tryck?
Skulle gärna vilja ha 300dpi... Om det går ändra till det, hur gör man i såfall?
 
Har du fotat i jpg eller raw då?
Jag har inte tänkt så mycket på det, men å andra sidan har jag fotat i raw och då får jag i 300 dpi.

Trycka... menar du utskrift från fotolab eller typ screentryk från ett tryckeri?
 
Dpi dpi dpi

Det där är inte nåt som man ställer in i kameran.
Dpi är bildpunkter/tum vid utskrift.
DPI är en utskriftsinställning som du gör i ditt bildprogram. Oavsett om det är raw eller jpg så är bilderna från en 350D 3456pixlar bred (om du nu inte ställt in en lägre upplösning/kvalitet i kameran av nån outgrundlig anledning)
Om du tar hela bilden i full upplösning och skriver ut den i 96dpi så skulle utskriften bli c.a 85cm bred.
Sök i forumen så får du nog en lite mer utförlig förklaring

MVH
Pa
 
Du ändrar upplösning i Photoshop. Under Image/Image Size.

Kolla så att du har fotat i rätt format. En originalbild från 350 d ska vara ca 3450 pixlar på bredden.

I princip alla digitalkameror tar bilderna i 72 dpi. Det som betyder nåt är hur många pixlar du har, för hur resultatet i tryck ska se ut. Inte hur många dpi bilden har när den kommer ur kameran.
 
Tryck var fel valt ord, menar vanlig utskrift från laserfärgskrivare.

Men jag har för mig att fotografier i utskrifter behöver ha 300 dpi för att det ska bli bra kvalité på bilden. Och när jag förut hade lånat en Nikon d70 av skolan så blev det automatiskt 300dpi och fina bilder vid utskrift.

Jag fotar i jpg.
 
Felsökning

Jag tror du ska söka felet nån annanstans än i dpi-inställningen.
Det finns hur många saker som helst som kan skilja om du fotograferar med två olika kameror.
Optikens kvalitet
Bildstorlek räknat i pixlar i kameran ( går faktiskt att ställa ner )
Inställning avseende skärpa, kontrast och färgmättnad

Digitalt är jättebra och kul MEN man blir sitt eget fotolabb

Dpi "finns inte" förrän bilden är på papper.
 
Steffgun skrev:
Har lånat en kompis Canon 350D över helgen och har precis fört över mina fotografier till datorn.
Ser nu att upplösningen endast är 96 bildpunkter per tum och vart lite besviken då jag ska skriva ut bilderna. Går det inte att ändra upplösningen så att kvalitén blir bättre vid tryck?
Skulle gärna vilja ha 300dpi... Om det går ändra till det, hur gör man i såfall?

Image Size i PS..

Bocka av Resample Image
Skriv in 300 istället för 96
Sätt tillbaka bocken igen och tryck OK.
Nu är din bild inställd på 300dpi.

kent.
 
Personligen førstår jag inte varfør det finns ett fælt med information om "uppløsning" i EXIF.

Måste vara bland den vanligaste missuppfattningen i foto/tryckbranschen att DPI har något med kvaliteten på bildfilen att gøra... verkar mer standard æn undantag att tryckerier, tidningar, webartiklar etc. snurrar till begreppen ;-) Stefan, du behøver inte ændra någonting alls.

Instællningsrutan i Photoshop ændrar "pixlar / tum(eller cm)" = PPI, inte DPI (om man inte gør som beskrivet ovan, men det ær det strængt taget ingen vits med). Det ær helt omøjligt att ændra DPI på en bildfil, det ær skrivarens uppløsning det handlar om. Om jag inte missuppfattat något helt vill sæga!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.