Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga angående skillnad i bildstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

M_N

Medlem
Jag undrar hur det kan komma sig att det skiljer så mycket i storlek på en bild om man väljer att ta bort "egenskaper och personliga uppgifter". Om ni tittar på den bifogade bilden så är det över 4mb som försvinner när jag valt att skapa en kopia utan denna info. Känns onekligen märkligt tycker jag!

Bilagor

• Storleksskillnad.jpg
    Storleksskillnad.jpg
    20 KB · Visningar: 359
Bilden är redigerad i Photoshop och sedan sparad som jpg i högsta kvalité. Då ligger den på 6.05MB. Sen har jag högerklickat på den och valt "egenskaper", och under "information" valt att spara en kopia utan "egenskaper och personliga uppgifter". Detta gör att filen krymper till 1.89MB vilket jag tycker är märkligt eftersom det enda som händer är att all exif-data raderas.

Bilden är redigerad i Photoshop och sedan sparad som jpg i högsta kvalité. Då ligger den på 6.05MB. Sen har jag högerklickat på den och valt "egenskaper", och under "information" valt att spara en kopia utan "egenskaper och personliga uppgifter". Detta gör att filen krymper till 1.89MB vilket jag tycker är märkligt eftersom det enda som händer är att all exif-data raderas.

Jag skulle inte vara helt säker på att det är det enda Windows gör med filen om man gör på det viset - troligen blir det ytterligare en komprimeringsvända i och med att det är en kopia och du tappar också en del information ur bilden.

Testa att välja "Spara för webb" (eller vad det nu heter i PS) och se till att ingen metadata sparas och se hur stor filen blir då.

Jag skulle inte vara helt säker på att det är det enda Windows gör med filen om man gör på det viset - troligen blir det ytterligare en komprimeringsvända i och med att det är en kopia och du tappar också en del information ur bilden.

Testa att välja "Spara för webb" (eller vad det nu heter i PS) och se till att ingen metadata sparas och se hur stor filen blir då.

Testade att välja "Spara för webb" och då blev den ännu större, 6.47MB. Gjorde även en kopia av denna på samma sätt som med den första versionen men bildstorleken ändrades inte denna gång. Med andra ord så verkar det inte ske någon komprimering?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar