Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga angående publicering på webbsida

Produkter
(logga in för att koppla)

mb90

Avslutat medlemskap
Hejsan.

Det är så att jag igår fotograferade lite på en lokal restaurangs grill&allsångskväll. Inget jag har så stor kunskap i att fotografera men jag lovade i alla fall ägaren att försöka få några vettiga bilder.

Min fråga är i alla fall om det räknas som reklam/marknadsföring om denna restaurang lägger upp ett galleri med bilder från kvällen på sin webbplats?

Har svårt att tro att det skulle vara något problem, men vet iofs inte om det finns något rättsfall som kan ge vägledning. Å andra sidan är det inte ditt problem, utan restaurangens.

Det är nog reklam om det läggs på restaurangens webbplats. Webbplatsen måste rimligen höra till marknadsföringen av restaurangen. Detta är dock inte ditt problem eller ansvar utan den som publicerar.

Har svårt att tro att det skulle vara något problem, men vet iofs inte om det finns något rättsfall som kan ge vägledning. Å andra sidan är det inte ditt problem, utan restaurangens.

Hejsan.

Jodå att det inte är "mitt problem" är jag medveten om. Var mest lite nyfiken på hur det ligger till och om någon vet konkret.

Hej igen!

Det krävs den fotograferades tillstånd för att få lov att använda deras bild i reklamsyfte. En webbplats för en restaurang kan inte vara annat än reklam för restaurangen. Men som vanligt vet man inte till 100% förrän det finns rättsfall avgjorda i domstol och det kan ingen gör något åt. Skall man vara riktigt säker skall det helst ha prövats i HD :)

Hejsan.

Jodå att det inte är "mitt problem" är jag medveten om. Var mest lite nyfiken på hur det ligger till och om någon vet konkret.

En webbplats för en restaurang kan inte vara annat än reklam för restaurangen.
Jodå, visst kan den det. All information är inte reklam.

Om en krog t ex anordnar en kräftskiva för sina stamgäster och sedan lägger upp lite festfoton på en sida på restaurangens webbplats har jag svårt att se att det ska tolkas som reklam i lagens mening.

Ja allt är möjligt tills dess det är prövat, men jag håller inte med.

UOTE=ErlandH;1387654]Jodå, visst kan den det. All information är inte reklam.

Om en krog t ex anordnar en kräftskiva för sina stamgäster och sedan lägger upp lite festfoton på en sida på restaurangens webbplats har jag svårt att se att det ska tolkas som reklam i lagens mening.[/QUOTE]

Jag hittade detta på nätet:

Citat

"
1. Vad är reklam?
Det är all kommunikation där syftet, direkt eller indirekt, är att göra reklam för försäljning av varor och tjänster, oavsett var det sker och med vilka metoder som används. Marknadsföring och reklam är det alltid fråga om, när ett budskap har ett kommersiellt syfte och ett kommersiellt innehåll.

Det är ett brett begrepp:

Det täcker oadresserad reklam riktad till en stor målgrupp och distribuerad i stor skala samt direktreklam adresserad till en enskild person.

Det är inte nödvändigt att avsändaren av reklamen är en säljare rent juridiskt sett.

Avsikten med att publicera bilder från en kräftskiva är trolgen för att göra andra intresserade av restaurangen eller för att göra de deltagande intresserade av ett återbesök = merförsäljning.

Ja allt är möjligt tills dess det är prövat, men jag håller inte med.

UOTE=ErlandH;1387654]Jodå, visst kan den det. All information är inte reklam.

Om en krog t ex anordnar en kräftskiva för sina stamgäster och sedan lägger upp lite festfoton på en sida på restaurangens webbplats har jag svårt att se att det ska tolkas som reklam i lagens mening.
[/QUOTE]

Hur är det med alla vimmelbilder som det dräller av på internet? Eller lägger de sina vimmelbilder på annan plats än resturangens/disco/festarrangörens hemsida?

Här kanske du har svaret?

Från BLFs hemsida:

Hej!
Jag har på en premiärtillställning tagit ett antal vimmelbilder på både "vanligt folk" och kändisar. Dessa skulle jag vilja publicera på vårt företags hemsida. Innan jag gör det skulle jag vilja veta att jag iom det inte gör något fel. Tack på förhand!

Svar
När det gäller reklam på företags hemsida så fordras tillstånd av personen på bild enligt lagen om namn och bild i reklam. Eftersom publicering avses ske på ett företags hemsida faller detta under reklamparagrafen, dvs ej tillåtet utan tillstånd.
Slut på citat.
'
BLF borde väl ha koll på detta?

Det är väl bara rättsfall som kan ge svaret och rättsfall kan det bara bli om någon inblandad anmäler det.

Det är möjligt men det är ingen som påstått att allt som publiceras på en hemsida är reklam. Däremot är troligen hemsidan reklam för företaget om den hör till ett företag. Det kan ju knappast vara en hobby eller ideell?

Det skulle man kunna tycka, men en hel del av det de skriver på sin "fråga-svar"-sida är rena dumheterna. Och att allt som publiceras på ett företags "hemsida" skulle vara reklam är förstås nonsens.

Det är möjligt men det är ingen som påstått att allt som publiceras på en hemsida är reklam.
Nja, det var väl just det citatet från BLF innebar? Stora delar av de flesta företags webbsajter består av information som inte på något vis kan tolkas som reklam (eller marknadsföring, vilket är det ord som lagtexten använder), t ex årsredovisningar, kontaktuppgifter osv. I andra fall är företagens webbsajter inte marknadsföring för deras produkter, utan i stället faktiskt själva produkten.

Jaja, vi kan ju alltid vara överens om att vi inte är helt överens:) Ha det, som man säger i Norge.

Nja, det var väl just det citatet från BLF innebar? Stora delar av de flesta företags webbsajter består av information som inte på något vis kan tolkas som reklam (eller marknadsföring, vilket är det ord som lagtexten använder), t ex årsredovisningar, kontaktuppgifter osv. I andra fall är företagens webbsajter inte marknadsföring för deras produkter, utan i stället faktiskt själva produkten.

Fast egentligen är vi nog ganska överens -- om att bara ett rättsfall kan ge svaret. Sen tror jag iofs att avsaknaden av rättsfall helt enkelt beror på att den typ av publicering vi diskuterar så uppenbart inte bryter mot lagen att ingen åklagare kan ta något fall till rätten...

;-)

Å andra sidan så är det ingen bra PR om en av de avbildade inte vill se sig publicerad, och ställer till stadens största rabalder om det.

Då har du nog missuppfattat mig lite. Jag hävdar inte att det är kriminellt eller åtalbart. Jag hävdar att man som avbildad har rätt till ersättning om bilden används i reklamsammanhang (om detta nu är det kan vi tvista om). Den avbildade kan kräva ersättning och de inte kommer över ens skall han skicka en faktura som sedan kan lämnas via kronofogden till tingsrätten för att avgöras.

Åklagaren behöver inte bry sig.
Fast egentligen är vi nog ganska överens -- om att bara ett rättsfall kan ge svaret. Sen tror jag iofs att avsaknaden av rättsfall helt enkelt beror på att den typ av publicering vi diskuterar så uppenbart inte bryter mot lagen att ingen åklagare kan ta något fall till rätten...

;-)

Jag tycker inte att vimmelbilder på nätet är reklam. Att se vimmelbilder på restaurangens/nattklubbens hemsida är en del av besöket och en service till både gäster och de som inte haft möjlighet att komma dit men ändå vill ta del av stämningen.
Däremot är det nog så att många krogägare är ute på hal is när man använder vimmelbilder i rena annonser för kommande arrangemang på samma hemsida.

"Service" - den var bra! Tror jag ska köra med den nästa gång jag vill porträttera någon som är lite "motsträvig".
"Se det som service mot dem som inte träffat dig och aldrig heller kommer att få göra det", ska jag säga.

Klart att vimmelbilder från en krog är reklam.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar