Annons

Främre delen glappar på ef 70-200 2,8 L

Produkter
(logga in för att koppla)

edet

Medlem
Hejsan

Jag har ett ef 70-200 2,8 där den främre delen har börjat glappa. Själv glappet har inget att göra med objektivets funktion men är man pedant så är man :)

Är det nån som vet om det går att åtgärda glappet?

Jag antar att man ska lämmna in det på service, men vad skulle det i så fall kosta?

Tacksam för svar

Utan att veta var och hur mycket det glappar så är det svårt att svara. Men där ska vara ett visst glapp/spel på objektiven. Det ska inte vara helt fast och tätt.
Alla mina är så och ditt är nog ok också. (men det går givetvis inte att avgöra utan att se det)

edet skrev:
Hejsan

Jag har ett ef 70-200 2,8 där den främre delen har börjat glappa. Själv glappet har inget att göra med objektivets funktion men är man pedant så är man :)

Är det nån som vet om det går att åtgärda glappet?

Jag antar att man ska lämmna in det på service, men vad skulle det i så fall kosta?

Tacksam för svar

Hej Olle!

Det går säkert att åtgärda glappet, men frågan är om det behövs. Många objektiv är lite "tajta" när de är nya och sedan sker en naturlig "inslitning" som stannar av.

Men det som får mig att undra lite är vad du menar med främre del. 70-200/2.8L is usm har såväl innerfokusering som zoomning. Allting sker ju utan att själva objektivet förlängs i fysisk bemärkelse vad gäller ytterstorleken. Är det främre ringen (skärperingen) som börjat glappa eller är det inuti objektivröret som du upplever delarna som "slappa"?

På objektiv utan IF och objektivet förlängs/förkortas vid zoomning sker alltid ett litet slitage som sällan/aldrig påverkar funktionen.

Men ssv mitt 70-200/2.8 is usm har inga sådana tendenser förutom att jag märker att både fokuserings- och zoomring med tiden börjat gå lite lättare, speciellt i värme. Är det så illa som du verkar uppleva det tror jag att du ska i alla fall snacka med antingen Canon service eller fristående verkstad som kan Canon. Nu vet jag inte heller hur gammalt ditt objetiv är. Mitt är inne på sitt tredje år och känns egentligen bara bättre och bättre.

Mvh/LA

Jag tycker det glappar rätt mycket. Glappet är endast från sida till sida.

Det är en skarven vid fokuseringsringen som är glapp:

Bilagor

• 70-200_2.8_2 (custom).jpg
    70-200_2.8_2 (custom).jpg
    25.1 KB · Visningar: 595
Är det hela delen framför eller bara själva ringen. I ringen borde det vara naturligt med lite glappande, beroende på ålder, men jag kollade på mitt och det var inge spel alls förutom knappt märkbart vid ringenl, men i princip inget i längs-led. Kanske lämna in på översyn och rengöring eller nåt?

Det är hela den främre delen.

Är det nån som vet var man kan serva objektivet?
Stockholms centralservice?

Det är väl Infocare som har tagit över den biten, annars borde väl centralservice kunna kolla på det. Ingen garanti alternativt reklamationsrätt kvar?

I ringen med gummi-delen ska det vara ett visst spel och storleken på det varierar lite mellan olika objektiv. Inget att oroa sig för....

Jag tror ni missförstått var glappet är.
Det är alltså i skarven som jag ringat in på bilden.
När man vickar på den främre delen så känns glappet tydligt. Det känns som en gummiring eller nått (eller vad det nu kan vara) är sliten och därav glappet.

Lämna in optiken, Olle!

edet skrev:
Det är alltså i skarven som jag ringat in på bilden.
När man vickar på den främre delen så känns glappet tydligt. Det känns som en gummiring eller nått (eller vad det nu kan vara) är sliten och därav glappet.

Vad jag fattar efter att suttit och känt på mitt exemplar, ska det inte vara så. Ringde en kollega som har samma optik och han kunde inte upptäcka ngt av det du beskriver i den delen av objektivet heller.

Alltså: Objektivröret är nog sammanfogat av flera mötande delar, trodde han. Kan varit för dålig tolerans från början som sedan har släppt taget ytterligare. Och skulle det vara så är det kanske ett fabrikationsfel.

Lämna in det är det bästa råd jag kan ge. Skulle det visa sig vara ett fabrikationsfel på just ditt ex tror jag inte att Canons representant (Infocare) kan göra annat än att se det som sin plikt att åtgärda det utan kostnad. Jag antar att ditt ex inte åkt i backen heller så. Stå på dig! I bästa fall är det bara några skruvar som behöver dras åt, men optiken måste demonteras då. Och provskjut det ordentligt efter reparationen så att alla linselement hamnat rätt och inte felfokuserar eller sånt. LYCKA TILL!

Blev nyfiken och kollade mitt eget 70-200. (IS).

Jag upptäckte ett litet, väldigt litet glapp fast inte där du ringat in utan den "skarven" framför.
Men glapp, nej det är för litet för att kalla det glapp,, men säg mig då ett bättre ord..;)?

Men jag är trygg i att det är precis som det skall vara. I ditt fall så är det ju svårt för oss att veta, som fler också sagt.

Dessa objektiv skall vara tajta i kropparna/konstruktionerna men små obetydliga spel finns om inte alltid så väldigt ofta..
Så har det vairt också med all L,optik jag ägt/testat och i teorin så är ju chansen rättså superminimal att jag endast skulle ha träffat på defekta exemplar;)!

MVH Niclas,

edet skrev:
Inte det minsta. Det var precis den typen av glapp jag kollade på när jag kollade mitt objektiv. Därav mitt svar att jag inte kunde hitta något glapp i längsled utan bara ett extremt minimalt i ringen.

Sen svarade du ju klart och tydligt när jag frågade om det för att vara säker. Hur skulle det kunna gå att missförså?

Peter, fel av mig. Jag läste till svar lite för snabbt :)

Jag får ringa infocare imorn.

Så här glappar det:

Bilagor

• 70-200_28_l_is_2.jpg
    70-200_28_l_is_2.jpg
    10.5 KB · Visningar: 408
Jag har haft glapp i alla mina L-zoomar. Enligt serviceteknikerna är detta väldigt vanligt, särskilt bland proffs.

Jag har haft ett liknande problem och det avlöstets jättelätt hos Canoncenter i Mölndal. Tog honom 1 minut. När han kom tillbaks frågade jag vad det kostade och vad han hade gjort. Det är gratis, svarade han. Du kan ta med en tårta nästa gång :)
Han hade lyft på gummit och under där så sitter det en eller flera skruvar. Han hade dragit åt den då den lossat. Så svårare än så var det inte i mitt fall.

I mina fall har det varit rejäla glapp och sprukna fästpunkter. Därför har det krävts reservdelar.

Mitt glappar med, fast i kamerafästet.

Har en EOS 400d och mitt nyköpta (begagnat) glappar i kamerafästet. Är det vanligt? det är ett glapp på 1 mm ungefär. Det märks ju tydlig när man har det riggat på stativ.

Objektivet är inte ett år gammalt ännu, är det en garanti sak eller är det vanligt förekommande??

Menar du att det "glider i ring",,, tätt och fint ?

Det är helt normalt att det har ett glapp i vridnings/fattningsytorna..

MVH Niclas,

Ja, det är i "kontakten" med kameran det glappar.

Gjorde en test på mitt 50mm f1.4 och det glappar lika mycket....

Men det märks ju betydligt mer på ett 1.6 kilos rör. :)

Men detta glapp är alltså fullt normalt?
Även om det är ett "L" objektiv.

ja. det lustiga är att det inte är 100% konsekvent. Jag har sett L,telen som har suttit som berget fast..
Alla L,objektiv jag har ägt,, (rättså många,,) har visat samma eller ett liknande spel i "vridgningsled"..

Det kan upplevas lite irriterande när man kör med en converter som också den har ett spel.. då blir det liksom smör på fläsk...;)

Du skall vara 100% lugn, så länge låset är i och inte kontakterna slider över varandra. Men då krävs nog ett spel på långt mer än det jag inbillar mig att du har:)

MVH Niclas,

EDIT:
Canon förklarade en gång för länge sedan att de tillåter ett visst spel precis där för att hjälpa delarna att matcha i all möjliga temperaturer.. Om det verkligen ÄR så vet jag inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar