Problemet som jag ser det är att Olympus har flyttat fokus "helt" från 4/3, visst de har släppt ett "proffs"kamerahus men riktningen de har är ju solklar.
Att ett nytt 4/3 objektiv kommer släppas ut på marknaden är inte troligt enl. mig. Uttalandena som Olympus gjort tror jag är mer för att lugna trogna kunder som i värsta fall byter system. Det olympus däremot varit tydliga med är att ett "proffs" m4/3 är något de jobbar på och kan de hålla kvar anhängarna tillräckligt länge så kanske många(läs: några) av dem konverterar.
Vi kan väl se om några år med facit i hand vem som hade rätt ang. 4/3 gluggar. Hoppas att jag har fel...
Jag ville med inlägget ändå visa att det finns många 2300+(som det ser ut nu) som är villiga att skriva under på att vi tror på systemet och att vi hoppas att olympus lyssnar på sina trogna kunder och att de inte lägger ner 4/3.
E-5 verkar ju vara så bra att det borde kunna Olympus "spelrum" att utveckla m4/3 till jämförbar (autofokus)kvalitet...lär ta ett tag.Ja, får dom till en riktigt bra EVF också, så är saken biff, typ.
Ang petitioner så är det nog bara så enkelt som att
köper folk grejorna så kommer Olympus tillverka, annars absolut inte.
Så som det ser ut att döma av hur de som köpt E-5 redan tycks uppfatta kamerans kvaliteter så kan nog Olympus skruva upp sin tillverkningstakt...när det når ut lite mer utanför den innersta fankretsen kan det bli lite roligt...kanske.
Tyska "Foto Magazin" har nyss satt E-5 som 3:e bästa systemkamera alla kategorier efter EOS-1D Mark IV och Nikon D3s...och de satte den som delad 3:a i bildkvalitet tillsammans med bla Nikon D700 och Canon EOS 50D.
Delad 2:a i bildvalitet blev bla EOS 7 & Nikon D3S/D3X, medan 1:a blev EOS-1 D Mark IV.
Visst, bara en liten indikation, men något extra verkar E-5 besitta i synnerhet mot vad så många trodde när dom först läste dess "mediokra" spec-lista...
Massor av de bilder jag sett på dpreview säger samma sak; det ser inte ut som det är kattskit Olympus jobbat fram denna gång ...