Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotovantar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Någon som har något bra tips på fotovantar?

Har idag ett par tunna typ bommulshandskar, som jag har på mig i de "stora" handskarna, men behåller på vid fotograferandet. De är tillräckligt tunna för att jag skall känna knappar / inte störa fotograferandet, men dom värmer lite.
Men skulle helst behöva något ännu varmare, framförallt mer vindisolerade tror jag. (Men fortfarande tunna o smidiga så man kan ha dem under de stora handskarna).

Någon som har förslag på detta?

/Jocce

Har idag ett par tunna typ bommulshandskar, som jag har på mig i de "stora" handskarna, men behåller på vid fotograferandet. De är tillräckligt tunna för att jag skall känna knappar / inte störa fotograferandet, men dom värmer lite.
Men skulle helst behöva något ännu varmare, framförallt mer vindisolerade tror jag. (Men fortfarande tunna o smidiga så man kan ha dem under de stora handskarna).

/Jocce

Kolla efter s k torgvantar, alltså med en påse att fälla fram över fingertopparna. Finns i jaktbutiker t ex. Det bör vara tunnt skinn på tummen så det blir friktion mot exp-tid-ratten. Försök hitta en sort av yllegarn. Jag har ett par och det fungerar bra.//K

När jag plåtar bla skidåkning så använder jag längdåkningshandskar. Underst ett par tunna i fingermodell med skinn i greppet. Det är en tävlingshandske som ger mycket bra grepp kring kameran och fungerar även för tumfokus eftersom alla fem fingrarna har samma smidiga konstruktion. Sedan har jag ett par tumvantar och drar över vid transport. Det är också anpassade för längdåkning så de är tunna och smidiga. Med bägge handskarna på blir det varm nog för riktig vinterkyla och bägge handskarna är vindtäta.

Testade tidigare fiske-, jakt- och torgvantar med öppna fingrar. Problemet är att det blir väl kallt om det blåser och det blir ändå rätt klumpigt eftersom flärpen man viker undan sitter kvar på vanten. De bästa vantarna är fiskevantar men då är oftast inte tummen fri och det fungerar inte för mig som alltid kör tumfokus.

Finns också smidiga mekanikerhandskar som borde fungera men hittade inga butiker som Swedol, Würth eller Jula när jag var i behov av handskarna.

/Jocce

Vintergolfhandskar använder jag. Kan varmt rekomenderas

//Ola

Hej,

Eftersom jag även spelar en del golf testade jag en gång med ett par golfhandskar av vintermodell och det fungerade alldeles utmärkt. Bra grepp samtidigt som de inte är för tunna. Perfekt att ha under ett par andra vantar.

Jag har lite tunnare fingervantar i nylon (eller vad det nu är för material) som har tumme/pekfinger/långfinger för iPryl-användning. Sen köpte jag storleksanpassad tirgvante som jag har ovanpå.

Då har jag ordentligt skydd för kyla, samtidigt som jag har känsla med torgvanten "av" och inte förfryser fingertopparna när jag fotograferar tack vare "innervanten".

Funkar bra tycker jag.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto