Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoväska utan fotoväsklooken

Produkter
(logga in för att koppla)

olindskog

Aktiv medlem
Hej

Börjar bli dags att köpa ngt att packa kameran ner kameran i (inte minst för att veta var den är - är ibland svårt att hitta den inslängd i garderoben eller hängande på rockhängaren;-) ) lite skydd kan den behöva
Jag är ute efter ngt som rymmer en dslr med std-zoom , blixt, ett 70-200 tele samt en laptop, men nu kommer twisten.
-Jag gillar inte svart(eller mörkblå) "bävernylon" utan skulle föredra ngt mer i stil med en snygg messengerväska (kanske en ryggsäck men är lite tveksam) som inte skriker jag har en "dyr" kamera här

Borde inte Baron, Burberry eller LV börja göra fotoväskor snart?

Några förslag?

MVH

Ola G

Nej nej nej!

En fotoväska måste alltid se ut som fan och visa att här kommer jag med kameran!

Det är bestämt!

Om man då inte tittar på andra länder.

På Nikons Japanska sajt finns det en hel del väskor, som inte finns att få tag på här i västvärlden (För utom i USA för 10 ggr priset).. De finns i annat än bävernylon!

http://shop.nikon-image.com/front/ItemSummaryRefer.do?cateId=8102

Så det borde ju även finnas fler tillverkare som gör snygga, kul o bra väskor...men var?

Mitt tips på fotoväska som inte ser ut som en fotoväska är helt enkelt att köpa en vanlig icke-fotoväska. Och sedan slänga in ett gäng fickor som de från t ex domke att ha fotogrejjerna i.

Jag köpte mig en av väskorna från National Geographics som jag tycker är riktigt bra. Den har en ficka man kan plocka ut, så den tar jag ut och slänger in i en mindre axelväska när jag inte har så mycket med mig. Och när jag behöver mer plats flyttar jag bara över den till den större väskan. Hur smidigt som helst.

Annars kan du ta en titt på www.cambags.com där det finns en hel del bilder på lite olika fotoväskor.

Instäämer med föregående. Billingham hadley. Mycket trevlig o bra väska som finns i olika strl. Inte så mycket foto över den.

Billingham Hadley ser ut som fiskeväskor och kan även användas som sådana, då inredningen kan lätt lyftas ur. Inte så konstigt att dom ser ut som fiskeväskor, Billingham tillverkade sådana innan dom övergick till fotoväskor. Nackdelen är att dom är dyra. Men kvalite brukar ju kosta.

http://www.billingham.co.uk/products.asp?catid=413

Olle

Upptäckte att du även vill ha plats för en laptop. Den måste nog vara väldigt tunn om den skall få plats i en Hadley, tyvärr.

Senast ändrad:
Crumpler är det rätta svaret... =)

Deras filisofi är att göra kameraväskor/laptopväskor som är SNYGGA och inte ser ut som kameraväskor. Att de sen har deras egna Chicken Tex 1000-tyg gör ju saken bara bättre, sjukt slitstarkt coh vattenavvisande!

Lycka till!

Ok Crumpler ser ju trevlig ut, men som du säger de har ju "en miljon" modeller och inte nog med det, de verkar ha olika serier på olika marknader?!
Vet du som har erfarenhet av märket ngn modell som verkar rimlig för:
- ett kamerahus med std zoom
- ett 70-200
- en blixt
- en 15" laptop

Så hade jag blivit så glad och tacksam ;-D

MVH

Ola G

Ja, det är olika modeller i olika länder vilket gör det svårare om man skall beställa från t.ex. USA. I en The Daily L (kallas ibland 490) ryms all din utrystning och några objektiv till + lite motljusskydd, filter och annat. Jag beställde min från Tyskland där den var c:a 500 SEK billigare än i Sverige. Väskan finns dessutom i större storlekar om du vill. En annan stor fördel är att man kan ta ut hela kameradelen och använda den som en vanlig väska.

http://www2.computeruniverse.net/manu.asp?id=12022

Du ska nog ha en Daily XL eller XXL. Har själv en Daily L som åker med på mina resor runt om i världen (och jag reser ganska mycket i jobbet). Med jobb-PCn eller Macen i bagaget blir det ganska trångt, speciellt om du kör med innerväskan...

Jag har lastat ut innerväskan och lagt ner lite mjuka kuddar från gamla fotoväskor som dämpar i stället. Får plats med antingen PCn eller Macen, en 30D med 24-105 objektiv, samt ett 70-200 plus blixt... Kan knöka ner ett extra objektiv till om jag är lite kreativ. Innanmätet kommer med om det blir lite tuffare miljöer/resor, annars är det en bra förvaringsväska.

Sen brukar ju andra grejor komma till i bagaget, speciellt om du använder väskan som handbagage på flyget. Om jag skulle köpa den idag skulle jag som sagt möjligen fundera på en XL alt en XXL. Men L funkar enligt din spec nedan...

Och väskan är ganska diskret och har funkat för mig i både Asien, Europa och USA. Blir du rånad är det inte för väskan, utan därför att du är en naiv svensk.

/Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar