Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotovägg (igen)

Produkter
(logga in för att koppla)

sennen

Aktiv medlem
Jag har en liten extravägg hemma i min nya lägenhet, perfekt för att ha som fotovägg med spotbelysning och nån bra upphängning...

Jag tänkte mig först ett system med spända stålwires, där man hänger bilderna med små stålclips.
Första problemet med det, är att kopiorna får märken efter klämmorna.
Andra problemet är att, antar jag, kopiorna med tiden böjer sig. Jag vill självklart ha raka, platta kopior.

En väg att gå vore att rama in, men jag vill att bilderna ska stå för sig själva mot väggen. Ramar skulle förstöra det, enligt mig.
Och att använda hyllor förstör också idén, tycker jag...

Så, har någon något stilrent och snyggt förslag på hur man bäst löser problemet med böjda papperskopior? Märken efter klämmor kan jag i värsta fall leva med, men om ni har förslag på det, tar jag tacksamt emot det också. :eek:)

montera dem på 2-3 mm syrafri kartong så böjer de sig inte, du kan dessutom lämna ett par mm för klämman
mvh eva

Syrafast kartong som man då fäster bilden vid... Det låter som en tänkbar lösning.
Var hittar man sådan kartong?

Fotohörn... Finns det såna fortfarande??? :eek:)

Tavellist... Då måste man ändå fästa kopiorna på något styvare för att de inte ska böjas... Och då får jag en liten hylla istället för att de hänger på en tunn wire, med det djup bakom som då blir...
Njae... Tavellisten är nog inte min melodi.

Tack för tipsen så långt!

sennen skrev:
Syrafast kartong som man då fäster bilden vid... Det låter som en tänkbar lösning.
Var hittar man sådan kartong?

Kartong hittar du i konstnärstillbehörsaffärer, ligger bla en bredvid kompassen som jag inte minns namnet på, nere i en källare

sennen skrev:
Så, har någon något stilrent och snyggt förslag på hur man bäst löser problemet med böjda papperskopior?

Måla väggen med specialfärg med järnfilspån i (finns hos välsorterade färghandlare). Sedan målar du över med önskad nyans, eller t om tapetserar över.

Bilderna fästs sedan med små magneter direkt på väggen.

Diskret, snyggt, flexibelt och snällt mot bilderna!

//tobias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar