Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoutbildning var?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digi

Aktiv medlem
Hej, jag undrar vilka högre utbildningar till fotograf högskoleutbildning det finns i sverige.
Hur många här på fotosidan finns det som har gått en sådan utbildning.

Mvh Markus
Tacksam för svar!
 
är du inte lite ung för att tänka på högskola redan? Det är väl minst 7 år kvar...? högskola vet jag inte men idag har du ju KY utbildningar och folkhögskolor osv... har en gammla FOTO tidning där dom listade med info, tele nummer, adresser, inriktning, antagningskrav mm mm mm mm om alla foto skolor i Sverige och Europa+USA (alla var kanske överdrivet men säkerligen listades runt 20-30 skolor) men annars är det väl bara o söka på nätet
 
Kalle_B skrev:
är du inte lite ung för att tänka på högskola redan? Det är väl minst 7 år kvar...? högskola vet jag inte men idag har du ju KY utbildningar och folkhögskolor osv... har en gammla FOTO tidning där dom listade med info, tele nummer, adresser, inriktning, antagningskrav mm mm mm mm om alla foto skolor i Sverige och Europa+USA (alla var kanske överdrivet men säkerligen listades runt 20-30 skolor) men annars är det väl bara o söka på nätet

Jo kanske det, vekar bara intressant då vi har pratat här hemma om betyg o.s.v.
Vad de har för krav, hehe, får kämpa vidare i IG-träsket, skoj då.

Fler som vill svara?

Mvh Markus
 
IG? Icke Godkänt? nja.. det låter väl kanske inte så lovane... vad jag hört är det ganska tufft att komma in på dom där skolorna, många som vill in... Men saker o ting kan ändras på 7 år... du kanske inte ens vill bli fotograf då... och sitter du med IG så har du skitit i det blå kameraskåpet.

Aja baja!
 
jag tror tvärt om. Alla som vill kan ta bra bilder, tror ingen av oss är unikum som tar bilder som är så bra att dom knockar ut alla andara. Vill man in på skola betyder det att man har genuint intresse som kan hjälpas upp med input iform av vettig utbildning.
Självklart räknas visst kunnande in och bra bildresultat redan innan. men kommer det in 5000 ansökningar med 3000 bra bilder och 1000 mkt bra bilder så får man börja sålla... självklart spelar betyg in, som så mycket annat också.

Men personligen tror jag tiden är förbi då en redig portion intresse blandat med brett leende fick in en på skolor. Som det ser ut nu så skärs det ner överallt...
 
Kalle_B skrev:
IG? Icke Godkänt? nja.. det låter väl kanske inte så lovane... vad jag hört är det ganska tufft att komma in på dom där skolorna, många som vill in... Men saker o ting kan ändras på 7 år... du kanske inte ens vill bli fotograf då... och sitter du med IG så har du skitit i det blå kameraskåpet.

Aja baja!

Mja, tog det som skämt, men okej.

Mvh Markus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.