Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoutbildning på folkhögskola

Produkter
(logga in för att koppla)
...Går och funderar på att gå en 1-årig utbildning...

Vad kan man lära sig på bara 1 år, som inte en intresserad foto amatör, redan kan?
 
larsborg skrev:
...Går och funderar på att gå en 1-årig utbildning...

Vad kan man lära sig på bara 1 år, som inte en intresserad foto amatör, redan kan?


Tjae.. iiingen aning faktiskt. Lite därför jag vill höra kommentar från folk med erfarenhet från dessa lite kortare utbildningar..
 
Fridhem

Gick fotoprofilen på Fridhem 2003-04, kan absolut rekommendera den för dig om du vill lära dig analog grundfotografering och framkallning/kopiering. Utbildningen är primärt dokumentär-inriktat.

En TOPPEN lärare och väldigt trevlig miljö.

Möjlighet ges att göra egna projekt samt arbetsprov för ansökan till vidare utbildning. En väldigt bra grund att bygga vidare på.

//Per
 
Man kan lära sig mycket på ett år. Faktiskt är ett år ganska lång tid när man håller på med någonting på heltid. Speciellt på en folkhögskola där man ofta bor och alltså har tillgång till mörkrum, studio, datorer mm dygnet runt. Detta gör ju även givetvis att det är upp till var och en hur mycket man lär sig. Men det som ger mest är nog ändå att under ett års tid konstant omge sig med lika fotointresserade medstuderande och lärare som man kan diskutera med, fotografera med och få feedback av.

De skolorna du nämner kan jag dock inte säga någonting specifikt om, men i allmänhet tycker jag att folkhögskola är ett bra och lärorikt alternativ. Själv jag har gått ett år på ålands folkhögskola.
 
gotlandsfolkhögskola

gotlands folkhögskola finns också. (påstås vara sveriges bästa ettåriga grundutbildning...)
jag går där nu, jag är relativt nöjd med utbildningen, hade varit mycket nöjd om det inte hade varit för att vi fick byta handledare mitt i kursen. här finns både analogt och digitalt, man lär sig både och men väljer själv vilket man vill fördjupa sig i.

utbildningen har varit mycket utvecklande.

det som man inte har hemma är tillgång till all utrustning dessutom dygnet runt.

exempel på utrustning:
atelje
olika sorters blixtar
mellanformats utrustning
storformat -||-
scanner + bra skrivare + bra datorer
ett bra mörkrum
mm
 
jag har tänkt söka en bildjournalistik kurs på ålsta folkhögskola. nån som har hört nått om den kursen?
 
ANNONS