Annons

Fotouppdrag från bank?

Produkter
(logga in för att koppla)

elinastrom

Ny medlem
Hej,

jag har fått i uppdrag att fotografera för swedbanks räkning. Timpris (där redigering & urval ingår) är jag klar över, men klurar lite på offert beroende på olika användningsområden. Vad är skäligt pris för följande, utifrån den generella bildprislistan?

1. Kunden vill ha enskilda porträttbilder på personalen (12 stycken) som kommer att tryckas i mindre tidning en gång per bild tillsammans med reklam för personlig rådgivning etc.

2. Kunden vill ha samma 12 bilder men kunna använda dem fritt i kommersiella sammanhang under ett år.

3. Kunden vill köpa de fullständiga rättigheterna till de 12 bilderna att kunna använda fritt i både redaktionella & kommersiella sammanhang.

Glad för lite input.
Mvh Elin

I min värld tar man antingen betalt per bild eller för den tid man lägger ned, inte både och.
Nu är jag inte i branschen, men jag tycker att det mest rakryggade vid uppdrag av den här typen är att ta betalt för den tid som läggs ned, givetvis inklusive redigering etc. Sedan får beställaren rättigheter att använda bilderna på det sätt de finner lämpligt.

Vill du betala snickaren som (ex vis) bygger din trappa både för arbetstid, material OCH för rätten att gå i trappan varje gång du vill göra det? Det är en annan femma om man fotograferat bilderna på eget bevåg och sedan i efterhand säljer dem. Ett sådant förfarande är mer jämförbart med att betala för att få åka i Katarinahissen (nota bene att den nu är stängd, men du förstår vad jag menar).

Hade jag varit beställare och fått en offert med sådan dubbelfakturering enligt ditt förslag så hade jag tackat för mig och letat vidare. Hur banken gör kan jag förstås inte svara på.

Intressant fundering.

MEN. Jag känner dock spontant att det borde bli olika pris beroende på om swedbank vill använda bilderna till privata visitkort bara eller trycka dem i stort format i sin kundtidning, lägga på sin startsida på swedbank.se SAMT till halvsideannonser i lokaltidningen (upplaga 15000 ex)? Därför vill jag ge alternativ till användningsområden eftersom att köpa de fullständiga kommersiella rättigheterna till en bild för all framtid är extremt dyrt.

Hur tänker ni andra vid ett sånt här uppdrag?

Intressant fundering.

MEN. Jag känner dock spontant att det borde bli olika pris beroende på om swedbank vill använda bilderna till privata visitkort bara eller trycka dem i stort format i sin kundtidning, lägga på sin startsida på swedbank.se SAMT till halvsideannonser i lokaltidningen (upplaga 15000 ex)?

Visst kan man tycka det, men jag har svårt att förstå varför fotografer ska ha ett alldeles eget system som skiljer sig från nästan alla andra branscher. Det normala är att man tar betalt för sin tid (och kunskap, skicklighet etc) när man tydligt utför ett uppdrag åt någon. Som sagt tycker jag saken är en annan om man säljer själva bilden som sådan och inte den direkta tjänsten. Man kan förstås sätta ett lägre timpris och sedan ta betalt beroende på användningen, men jag tycker inte att det är lika rakryggat.

Den här prismodellen som vissa i branschen håller sig med liknar mest Ryan Airs sätt att ta betalt. Först annonserar man ut en billig flygresa, men sedan tillkommer det avgift för att checka in, betala (!) och förmodligen att andas.

På förekommen anledning: Märk väl, innan det kommer några ilskna yrkesfotografer, att inget av det jag skriver betyder att jag inte tycker att du ska ta betalt.

Därför vill jag ge alternativ till användningsområden eftersom att köpa de fullständiga kommersiella rättigheterna till en bild för all framtid är extremt dyrt.

Det behöver det inte vara. Som jag ser det beror det alldeles på man ser på saken. Det är ingen som tvingar dig att följa BLF:s eller SFF:s rekommendation (de är just det, och inga fastställa nivåer). Sedan finns det förvisso avtal mellan vissa parter såsom TU och BLF, men det hör inte riktigt till saken här.

Du får ju fakturera efter hur många blåmesar som flyger förbi utanför fönstret under fotograferingen om du vill. Det viktiga är att du och kunden kommer överens om en nivå som båda är nöjda med.

Jag tycker att du kan lyssna på Göran Segeholms Bildradion där han pratar med Mattias på Moderskeppet.se. Där kommer lite funderingar upp just som liknar mina där Mattias reflekterar lite över former för försäljning av bilder. Om jag minns rätt handlar det just där om bröllopsbilder. Bildradion.se är för övrigt ett ganska trevligt inslag med lite bildliga ;) funderingar.

Att ge massor med olika alternativ för köp och användning blir bökigt och svårt för kunden.

OM de vill ha bilder för de tre användningsområdena så föreslår jag att du sätter ett fast pris för jobbet helt enkelt - och så låter du ett års användning ingå. Du vet ju ungefär hur lång tid du brukar behöva för att plåta och hur mycket din redigering tar så det borde vara ganska lätträknat med ett påslag på ditt vanliga timarvode för att motsvara användningsrättigheterna under ett år..

Dvs uppskattar du att jobbet totalt tar tio timmar och du i vanliga fall tar tusen kronor per timme så kanske du istället ska ta femtonhundra i timmen för jobbet med publiceringsrättigheterna.

Det är inte så att du kommer vinna eller förlora några större summor på att köra fastpris - möjligt att du istället har fler uppdrag om du är smidig att jobba med. De slipper kolla av att det följer avtal med antal publiceringar och du slipper följa upp att de gör detsamma och så vidare..

Friköp blir i sammanhanget troligen dyrare än vad de tänkt sig.

Sff

Hejsan!

Kolla Svenska Fotografers Förbunds hemsida. Där kan man ladda ner gratis PDF:er med rekomendationspriser på både privata grejor och komersiella utan att vara medlem.

www.sfoto.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar