Annons

fotouppdrag för ett konditori..

Produkter
(logga in för att koppla)

sofie90

Medlem
jag jobbar extra litegrann på ett konditori här i byn.. nu frågade de förra veckan ifall jag skulle vilja ta lite bilder på bakelser, tårtor och på huset utifrån för brochyrer och skyltar och sånt.. frågan är bara hur mycket jag ska ta betalt för det, han frågade mig och hade ju såklart ingen aning själv.
jag är inget proffs utan har fotat i lite mer än ett år och köpte min första systemkamera för ca en månad sen. det kanske är bra att veta??
men det känns som att jag kan ta fina bilder åt de ändå.. :)

hur ska jag ta betalt?! jag skulle behöva svar så fort som möjligt..

kollade runt bland en del trådar tbx men hittae inget svar på min fråga.. men det finns ju över 60 sidor så kan ha missat nåt....
är mycket tacksam för svar.
 
Jan Emanuelsson skrev:
Standardsvaret man får här är att ta en titt på BLF´s prislista.
Finns att beställa på deras hemsida, så du får den senaste versionen.
www.blf.se

jag förstår mig inte på den hemsidan. beställa, som i beställa hem på papper, eller ladda ner? skulle behöva svar tidigare tyvärr =/
 
Det beror väl på spridningsområde, antal kakor och hur varierade bilder dom vill ha. Men om det är ungefär 20 st bakelser och dom vill ha det fotat på tre olika sätt så kanske jag skulle be om 2000 kr. Jag vet inte nu utan bara chansar, men jag tycker att det låter ganska rimligt.
 
jo och det här är ju färsta gången jag gör nåt sånt här.. så skulle verkligen uppskatta lite tips på vad jag ska tänka på och så!
 
Om jag vore du skulle jag gör detta jobb för så billigt som möjligt och istället se till att ditt namn kommer med i brochyrerna så du får möjlighet till fler fotojobb
 
Eftersom du inte är ett proffs så ta betalt för din nedlagda tid och inte per bild. Du har väl en timpenning när du jobbar extra. Ta lika mycket för din tid när du fotar och behandlar bilderna i datorn.

Det borde väl vara schysst både för dig och din arbetsgivare.
 
Prislistor. Tycker det är lite löjligt nästna tt komma och viftande med en prislista..

Känn med magen.
Hur mycket är de beredda att betala? Är du beredd att göra jobbet för vad de är beredda att betala?

Hur lång tid tar det? Vad motsvarar det per timme? Är den reela timlönen rimlig för dig?

Sen kan man ven tänka ett steg längre. Om du får möjlighet att visa vad du kan nu, kanske du kan få nya uppdrag i framtiden, där du kan ta bättre betalt?

Har gjort en del jobb inom design och programmering. Det har i alla fall börjat väldigt enkelt. Ett företag eller en vän vill ha hjälp att göra något litet. De har tyckt att de blev bra s de ville ha lite mer hjälp: sen kom ett större jobb och då kunde man ta rejält betalt.

Hade jag viftat med en prislista hade jag aldrig fårt de framtida chanserna...
 
Ett konditori, så det är fullt av kakor där? Smörgåstårtor också?, då vet iallafall jag vad jag skulle vilja ha för ersättning.....

Annars skulle jag nog vilja få minst samma ersättning som om jag gjorde mina vanliga arbetsuppgifter. Och lite extra om dom vill använda bilder hur dom vill.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.