SamuelSchultzberg
Medlem
Som rubriken lyder, jag behöver fototips på Tenriffa och la gomera. Allt från marknader till olika platser uppskattas!
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
På norra Teneriffa finns tex:
- La Orotava, med gamla stadsdelar (och kanske främst La casa de los balcones)
- Icod/Garachico, gamla städer med mycket kultur
- Las cumbres de Tegueste, snygg natur
På södra Tenereiffa finns tex:
- Barrance del infierno, en ravin med öns enda vattenfall. Ingången kan dock vara avstängd om vädret kräver det.
- Vilaflor, öns högsta (jag är lite osäker) by
- Masca, en by som till för ~50 år sedan inte hade väganslutning till resten av ön
Om du gillar naturfoto kan du tillbringa flera dagar utan att lämna nordöstra hörnet på ön, det är höga berg och djupa dalar där. Det finns vandringsleder lite överallt där, men bli inte förvånad om du möter getter på leden... Formellt sett finns det inte allemansrätt på samma sätt som i Sverige, men jag har aldrig blivit hindrad att gå på stigar.
Sen är ju ön just en ö, det finns hur många variationer på temat hav-möter-land som helst. Minnet börjar blekna, men jag vill minnas att det på södra delen av ön finns något som kallas "Los organos" som ser ut som enorma rör till en kyrkorgel, fast i sten.
Slutligen finns ju nationalparken mitt i ön, med Teide som huvudattraktion. Miljön där uppe är speciell, och väl värd ett besök. Ett hett tips är att ta med massor med vatten, för luften är väldigt torr.
Mycket värde tips ser det ut som, tack allihopa! Någon som har något specifikt på La Gomera?
har varit på La Gomera och åkte runt med bil. Finns en urskog längst upp och ibland åkte vi in bland molnen. Finns möjligheter till fina naturbilder
På ett ställe har det varit en skogsbrand. Träden är svarta och marken skarpt och mättat med en gul vegetation. Hade jag förstått att det skulle bli så bra bilder från området hade jag stannat och fotat många fler timmar
Det växer många blommor utefter vägarna och man kan få fina perspektiv med blommor som förgrund och havet i bakgrunden
Finns många vackra stränder. Hittade flera med vågor som slog upp och där jag använde lång slutartid
Du kommer att hinna med att se detta. Ön är ju inte så stor
Ska kolla med orter etc och ev återkomma med länk till de bilder vi tog och vart
//LGN