Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fototips D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske borde läsa på lite om raw ivarje fall, jämförde blå kanal på jpg och raw. ganska stor skillnad ;)

tomas, de där länkarna fungerade inte

Bilagor

• blue.jpg
    blue.jpg
    48 KB · Visningar: 413
ny fråga:

när jag tar i befintligt inomhusljus märker jag att om jag sen vitbalanserar i cs3 (med wb pipetten) och jämför den bilden med en icke wb så förlorar jag en massa information i blå kanalen.

Brukar ni använda den blå kanalens info som
nån sorts sv/v mask,
eller struntar ni idet,
eller har ni nåt annat tips
eller fotar ni aldrig i så dåligt ljus?

detta gäller raw, jpgs blåkanal är inte mycket att ha.

jag bifogar 2 exempel för att visa vad jag menar

bild no 1 icke vitbalanserad

Bilagor

• ejwb.jpg
    ejwb.jpg
    51.1 KB · Visningar: 344
vad använder ni för komprimering, el icke vid nef?

okomprim o förlustfri verkar ju ge ungefär samma filstorlek, och hur mycket förlorar man med komprimerad?

ok, hitta lite info...okomprimerad kan ju bli rätt stora 19mb, då är frågan om förlustfri komp tar längre tid att läsa

ja ja jag kan ju testa själv he he....

Senast ändrad:
Nu vart jag konfunderad, den verkar inte räkna rätt.

nef förlustfri = 12 mb, 197 bilder på 4 gb kort
nef komp = 11 mb, 270 bilder på 4 gb kort
nef okomp = 19 mb, 197 bilder på 4 gb kort

det konstiga är att det står ungefär likadant i manualen, vad är det jag inte fattar?

idiom skrev:
hur ska man mäta om det vita inte ska vara helt vitt?

Är jag helt ute och cyklar nu igen, eller är det inte bara att ställa in vitbalansen påglödlampa- (minus) för att få lite varmare bilder? (Om det nu finns i D300, det har jag ingen aning om..)Eller är det något annat du menar? Om man nu inte fotar raw såklart.. :)

jovisst så gjorde jag, dvs finjusterade efteråt, men jag fick ändå bara till det i en bild av 200 inte så lätt att ställa in helt enkelt, kanske för att man kan ställa in både uppåt och nedåt inte bara kelvinskalan

hursomhellst fotar jag bar i raw nu när jag såg att det var sån skillnad i blå kanalen och då är det inte så svårt att fixa till det i efterhand

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar