Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
fototips D300
- Trådstartare dokido
- Start datum
dokido
Aktiv medlem
ny fråga:
när jag tar i befintligt inomhusljus märker jag att om jag sen vitbalanserar i cs3 (med wb pipetten) och jämför den bilden med en icke wb så förlorar jag en massa information i blå kanalen.
Brukar ni använda den blå kanalens info som
nån sorts sv/v mask,
eller struntar ni idet,
eller har ni nåt annat tips
eller fotar ni aldrig i så dåligt ljus?
detta gäller raw, jpgs blåkanal är inte mycket att ha.
när jag tar i befintligt inomhusljus märker jag att om jag sen vitbalanserar i cs3 (med wb pipetten) och jämför den bilden med en icke wb så förlorar jag en massa information i blå kanalen.
Brukar ni använda den blå kanalens info som
nån sorts sv/v mask,
eller struntar ni idet,
eller har ni nåt annat tips
eller fotar ni aldrig i så dåligt ljus?
detta gäller raw, jpgs blåkanal är inte mycket att ha.
dokido
Aktiv medlem
vad använder ni för komprimering, el icke vid nef?
okomprim o förlustfri verkar ju ge ungefär samma filstorlek, och hur mycket förlorar man med komprimerad?
ok, hitta lite info...okomprimerad kan ju bli rätt stora 19mb, då är frågan om förlustfri komp tar längre tid att läsa
ja ja jag kan ju testa själv he he....
okomprim o förlustfri verkar ju ge ungefär samma filstorlek, och hur mycket förlorar man med komprimerad?
ok, hitta lite info...okomprimerad kan ju bli rätt stora 19mb, då är frågan om förlustfri komp tar längre tid att läsa
ja ja jag kan ju testa själv he he....
Senast ändrad:
Ullmerkott
Aktiv medlem
idiom skrev:
hur ska man mäta om det vita inte ska vara helt vitt?
Är jag helt ute och cyklar nu igen, eller är det inte bara att ställa in vitbalansen påglödlampa- (minus) för att få lite varmare bilder? (Om det nu finns i D300, det har jag ingen aning om..)Eller är det något annat du menar? Om man nu inte fotar raw såklart..
dokido
Aktiv medlem
jovisst så gjorde jag, dvs finjusterade efteråt, men jag fick ändå bara till det i en bild av 200 inte så lätt att ställa in helt enkelt, kanske för att man kan ställa in både uppåt och nedåt inte bara kelvinskalan
hursomhellst fotar jag bar i raw nu när jag såg att det var sån skillnad i blå kanalen och då är det inte så svårt att fixa till det i efterhand
hursomhellst fotar jag bar i raw nu när jag såg att det var sån skillnad i blå kanalen och då är det inte så svårt att fixa till det i efterhand