Kan det inte vara så enkelt som att det är skärpedjupet/bländaren som behöver pluggas in? Så var det för mig, gjorde det så mycket svårare än det var, och när kronan trillade ner, så var det så självklart!
"Kort skärpedjup med stor bländare" är en term som hjälpte mig jättemycket
Bländare/skärpedjup
simulator
Och
texten som fick allt att falla på plats då. (kolla nu länken och studera bilderna, annrs är det meningstlöst (eller rättare sagt, det tar längre tid innan man fattar)
"Lägg följande på minnet:
→ Ett LÅGT tal ger en STOR bländare
→ Ett HÖGT tal ger en LITEN bländare
Bländaren styr skärpedjupet
Det gäller som sagt att välja rätt bländare för att din bild ska bli korrekt exponerad. Bländaren har dock även en annan, mer kreativ och spännande egenskap. Det är nämligen med den du reglerar omfånget på det område i bildens djupled som blir skarpt. Det kallas för skärpedjup, och genom att förstå hur bländaren påverkar ditt skärpedjup, kan du utveckla ditt fotograferande. Skärpedjupet har inga skarpa gränser där motivet plötsligt går från skarpt till oskarpt. Övergången sker istället gradvis, både framför och bakom den punkt du fokuserade på. Ju bättre du förstår sambandet mellan bländare och skärpedjup, desto mer kommer du att kunna använda den kunskapen på ett kreativt sätt i ditt fotograferande. Faktum är att det kommer att bli ett av dina allra vassaste vapen i ditt bildskapande.
Försök därför att lägga följande på minnet:
→ En STOR bländare skapar ett KORT skärpedjup
→ En LITEN bländare skapar ett LÅNGT skärpedjup"
jag menar inte att det är så för dig, men jag känner igen mig i det du skriver, och då var det så för mig