Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototips; canon ef 50/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmione

Aktiv medlem
Hej har köpt mig ett nytt objektiv canon ef 50mm f/1.8, har en canon 550 eosd. Jag får inte riktigt kläm på mina bilder med detta objektiv, det ska ju vara en ljusstarkt objektiv men mina bilder blir suddiga, oskarpa eller skärpan på fel ställe. Hur ska jag använda mig av detta objektiv? Lite allmäna grundtips vore välkommet. Jag är inte nybörjare men nästan, fotar med mauellt läge och har med detta objekttiv använt mig av automatiskt iso, är det fel? Min dotter ska i april föda barn och hade tänkt mig att anväda detta objektiv vid hennes förlossning då jag ska vara med, jag vill ju till dess ha koll på hur jag ska fota så att jag får riktigt fina bilder.
 
Manuellt + auto-ISO borde funka bra, det beror det knappast på, så länge du håller kortare slutartider än 1/50-1/100 eller så. Med längre tider får du lätt skakningsoskärpa.

Dessutom har det ju extremt kort skärpedjup jämfört med många andra objektiv, missar man fokus lite syns det väldigt tydligt på bilderna. Om du använder alla fokuspunkterna idag kan du testa att bara använda en enda punkt, då kan du placera den exakt där du vill ha fokus så får du färre överraskningar.

Får du några bra bilder alls, eller blir alla dåliga?
 
Grejen är väl så att det känns slumpartat om jag får bra bilder eller inte. Ibland blir det kanon och ibland inte alls. Jag skulle liksom vilja ha mer kontroll över objektivet och veta hur jag ska hantera den så att de blir som jag tänkt mig från början. Får fortfarande pröva mig fram med bländaren i olika fotosituationer.
 
Du behöver nog bara mer tid tror jag!

Testa dig fram, se hur skärpedjuet påverkas av bländare, avstånd mellan dig och motivet och mellan motivet och bakgrunden. Se också vad som händer när du lägger fokus på olika ställen i förhållande till motivet. Efter ett tag får du en aning om vad som kommer att hända när du tar en viss bild med en viss bländare.
 
Kan det inte vara så enkelt som att det är skärpedjupet/bländaren som behöver pluggas in? Så var det för mig, gjorde det så mycket svårare än det var, och när kronan trillade ner, så var det så självklart!

"Kort skärpedjup med stor bländare" är en term som hjälpte mig jättemycket

Bländare/skärpedjup

simulator


Och texten som fick allt att falla på plats då. (kolla nu länken och studera bilderna, annrs är det meningstlöst (eller rättare sagt, det tar längre tid innan man fattar) :)

"Lägg följande på minnet:

→ Ett LÅGT tal ger en STOR bländare
→ Ett HÖGT tal ger en LITEN bländare
Bländaren styr skärpedjupet

Det gäller som sagt att välja rätt bländare för att din bild ska bli korrekt exponerad. Bländaren har dock även en annan, mer kreativ och spännande egenskap. Det är nämligen med den du reglerar omfånget på det område i bildens djupled som blir skarpt. Det kallas för skärpedjup, och genom att förstå hur bländaren påverkar ditt skärpedjup, kan du utveckla ditt fotograferande. Skärpedjupet har inga skarpa gränser där motivet plötsligt går från skarpt till oskarpt. Övergången sker istället gradvis, både framför och bakom den punkt du fokuserade på. Ju bättre du förstår sambandet mellan bländare och skärpedjup, desto mer kommer du att kunna använda den kunskapen på ett kreativt sätt i ditt fotograferande. Faktum är att det kommer att bli ett av dina allra vassaste vapen i ditt bildskapande.

Försök därför att lägga följande på minnet:

→ En STOR bländare skapar ett KORT skärpedjup
→ En LITEN bländare skapar ett LÅNGT skärpedjup"

jag menar inte att det är så för dig, men jag känner igen mig i det du skriver, och då var det så för mig ;)
 
Antagligen som folk sagt redan - skakningsoskärpa beroende på för långsam slutartid eller att du missar skärpedjupet.
Testa för skakningsoskärpa genom att skjuta lite med minimum 1/200.

När jag kollar dofmaster så får du på 1 meters avstånd med din utrustning ett skärpedjup på 2,57 centimeter. Det räcker alltså med att du eller ditt objekt rör sig lite så är du utanför.

Testa dig fram. Brukar alltid vara så att man behöver bli "kompis" med ett nytt objektiv.

Grattis till kommande barnbarnet och lycka till!!
 
Jag är inte nybörjare men nästan, fotar med mauellt läge och har med detta objekttiv använt mig av automatiskt iso, är det fel? Min dotter ska i april föda barn och hade tänkt mig att anväda detta objektiv vid hennes förlossning då jag ska vara med, jag vill ju till dess ha koll på hur jag ska fota så att jag får riktigt fina bilder.

Jag kollade dina bilder här på fs och jag hittade bara en bild tagen med detta objektiv - den på spindelnätet. Fin bild tycker jag!

"Problemet" med den här gluggen är ju att om du kör fullt öppet - bländare 1.8 - så blir skärpedjupet extremt kort som redan påtalats. Dessutom ger gluggen (åtminstone mitt exemplar) ganska dålig skärpa vid 1.8. Om du bländar ner något steg får du märkbart bättre skärpa.

Tänk också på att detta objektiv saknar IS vilket du har på ditt 18-135. Utan stabilisering måste du ha mycket kortare tider för att få skarpa bilder.

En sak att tänka på är att ta kontroll över fokuspunkterna. Med så kort skärpedjup som du får är det viktigt att sätta fokus exakt rätt, t ex i ögat på en person. Låter du automatiken styra så är risken stor att du sätter fokus på något annat.

Lägg gärna upp några exempel på bilder som du är missnöjd med så kan du säkert få fler konkreta råd.

Att du använder M-läget är väl gott men om du är lite osäker på hur du skall ställa in kameran tycker jag personligen att det är lättare att jobba i Av-läget, men det är ju jag det.
 
Med förutsättning att du förstår bländarvärden, iso och slutartid så kan det ändå bli suddigt med det objektivet fullt öppet f1,8 om du tex använder den centrerade fokuspunkten, fokuserar i ögat och sedan komponerar om. Botemedlet är förstås att komponera bilden och byt fokuspunkt så du får en som ligger i ögat eller iaf närmare. Är det just på största bländare 1,8 som du har problemen?
 
tack alla för er hjälp, testade i går att ändra fokuspunkt och använde mig av mittenpunkten, bilderna blev mycket bättre med hjälp av detta. Ska även testa och fotografera i Av-läget. Just att det saknar IS har jag inte tänkt på och det och självklart gör det sitt till.
 
Fotade själv med det objektivet med min 1100D när min dotter föddes. Bländare på mellan 2.2 och 2.5 ger bäst bilder upplever jag och släpper samtidigt in rejält med ljus. Tog en hel del bilder i rätt mörka rum, med ISO 800, vilket kändes som max på den kameran. Ungen rör sig inte precis i den åldern, så man kan ha rätt långa slutartider. Bara man själv inte darrar. Ta ett djupt andetag, blås ut och ta kortet. Stöd armbågen mot kroppen. Brukar hjälpa för att hålla still. Eller så släpar man med ett stativ, enbens är rätt smidigt men har inte provat själv.

Sen ska det nog bli bra ska du se!
 
lite tips

Hej, Lite tips, Ha kameran på AV läge och manuell iso och håll dig runt 400-800ISO och så justerar du bländaren så får du fin exponering, brukar funka i de flesta fall. Är det ljust så sänker du ISO till 200, är det för mörkt så kör du ISO i 800 - 1600. Fotar du i Live-view så tar det mera tid att hitta fokus snabbt och gör du det så kan det blir lite oskärpa.

Se till att ha Centerfokus på kameran.

När du fotar så se till att ha fokus på ögonen och sedan panorera kameran. Vill du ha skarpare bilder så fota från f2.5 till f4 för att få skarpare bild men ändå få fin bakgrundsoskärpa.

Du kan också ställa in fokus ljud på kameran så när du hittat fokus på tex ögonen så får du ett litet ljud, dvs att fokusen är hittad, då fotar du. Allmänt små tips som kan förbättra fotandet för övrigt.


Mvh

Edin




Hej har köpt mig ett nytt objektiv canon ef 50mm f/1.8, har en canon 550 eosd. Jag får inte riktigt kläm på mina bilder med detta objektiv, det ska ju vara en ljusstarkt objektiv men mina bilder blir suddiga, oskarpa eller skärpan på fel ställe. Hur ska jag använda mig av detta objektiv? Lite allmäna grundtips vore välkommet. Jag är inte nybörjare men nästan, fotar med mauellt läge och har med detta objekttiv använt mig av automatiskt iso, är det fel? Min dotter ska i april föda barn och hade tänkt mig att anväda detta objektiv vid hennes förlossning då jag ska vara med, jag vill ju till dess ha koll på hur jag ska fota så att jag får riktigt fina bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.