Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototips; canon ef 50/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmione

Aktiv medlem
Hej har köpt mig ett nytt objektiv canon ef 50mm f/1.8, har en canon 550 eosd. Jag får inte riktigt kläm på mina bilder med detta objektiv, det ska ju vara en ljusstarkt objektiv men mina bilder blir suddiga, oskarpa eller skärpan på fel ställe. Hur ska jag använda mig av detta objektiv? Lite allmäna grundtips vore välkommet. Jag är inte nybörjare men nästan, fotar med mauellt läge och har med detta objekttiv använt mig av automatiskt iso, är det fel? Min dotter ska i april föda barn och hade tänkt mig att anväda detta objektiv vid hennes förlossning då jag ska vara med, jag vill ju till dess ha koll på hur jag ska fota så att jag får riktigt fina bilder.
 
Manuellt + auto-ISO borde funka bra, det beror det knappast på, så länge du håller kortare slutartider än 1/50-1/100 eller så. Med längre tider får du lätt skakningsoskärpa.

Dessutom har det ju extremt kort skärpedjup jämfört med många andra objektiv, missar man fokus lite syns det väldigt tydligt på bilderna. Om du använder alla fokuspunkterna idag kan du testa att bara använda en enda punkt, då kan du placera den exakt där du vill ha fokus så får du färre överraskningar.

Får du några bra bilder alls, eller blir alla dåliga?
 
Grejen är väl så att det känns slumpartat om jag får bra bilder eller inte. Ibland blir det kanon och ibland inte alls. Jag skulle liksom vilja ha mer kontroll över objektivet och veta hur jag ska hantera den så att de blir som jag tänkt mig från början. Får fortfarande pröva mig fram med bländaren i olika fotosituationer.
 
Du behöver nog bara mer tid tror jag!