Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototips Barcelona? lämpl objektiv m m

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Ska till Barcelona i dec, 4 dagar. Tänker förstås ta m mig kameran (en 350D).

Har ju tidigare bara haft m mig en kompaktdigitalkamera på resor, som man inte behöver skylta m lika mkt, kan ha i fickan o inte behöver byta optik på.

Är nu lite skrajsen nästan att ta m mig en dyrare kamera + objektiv på resa och drar mig därför för att ta m flera objektiv, större väska etc.

Blir därför lite osäker på vad jag ska ha m mig för objektiv då jag helst bara vill ha den lilla kameraväskan m mig ute på stan som endast rymmer huset + ett mindre zoomobj. Ett, möjl två extra objektiv kan jag ev ta i sep väska.

Så nu undrar jag vad är lämpliga brännvidder m en 350D för att fota i en storstad? Ska jag ev försöka få med mig ett vidvinkelobjektiv (t ex EF-S 10-22 mm)?

Och till sist, har ni några tips på lämpliga fotoobjekt i Barcelona? Förrutom folklivet (om jag inte är för feg för det), byggnader (t ex Gaudi-husen), marknader m m.

Skulle gärna vilja fota människor i lite ruffare kvarter m där vette sjutton om jag törs dra fram kameran ö h t.

Du skulle kunna ta pendeltåget till någon förort t.ex. Sitges.
Eller varför inte uppe på berget där du har utblick över hela stan, sen till Park Güell kan du fota lite mosaik, jag har för mig att under Guell var det en massa pelare som kan vara intresankt att fota. På den här sidan finns lite att klicka på.
http://www.barcelonaturisme.com

Park Guel
http://www.barcelonaturisme.com/?go...u5mWQX84gfVoCygPa+akMUsvvYaIe/G9K+8DcI#arriba

Det vanliga är kanske att man tar lite turist kort på deras jättelika kyrka med massor av torn på.

Barcelona är en fantastiskt fin stad. Jag var där i Juni och hade hela ryggsäcken med mig. Dock gick jag inte i ruffigare kvarter men ändå med ryggan på kvällen också.

Las Ramblas kommer du säkert gå på. Där hittar du massor med gatuunderhållning (typ bilden), även Park Güell är mycket speciell.

Ta med ett vidvinkel för husfoto etc, samt ett kortare tele för att fota folk.

Ser att du har en 18-55 och en 55-200. Perfekt!

Bilagor

• img_3922 (custom).jpg
    img_3922 (custom).jpg
    22.3 KB · Visningar: 558
Kul, i barcelona finns massor att plata. Jag bor har sen 4 ar och har bland annat last min fotoutbildning har.

Ha din utrustning under mycket, mycket god uppsikt, det forekommer valdans massa ran har.

Sevart: bada sidor om Las ramblas, huvudgatan, kryllar av spannande platser och torg och manniskor. undvik huvudgatan om du vill undvika klischeer och massturism.

omradet poble nou ar en ngt industriell del av stan, fabriker, nedlagda eller fungerande, lite ruggigt men valdigt spannande ur fotografisk synpunkt.

hela costa brava kusten, upp mot frankrike, cadaques ar en av de underbart vackraste platser jag ngnsin besokt. dock ngt krangligt att ta sig dit.

ha en bra tid!

Uttryck skrev:

Och till sist, har ni några tips på lämpliga fotoobjekt i Barcelona? Förrutom folklivet (om jag inte är för feg för det), byggnader (t ex Gaudi-husen), marknader m m.

Skulle gärna vilja fota människor i lite ruffare kvarter m där vette sjutton om jag törs dra fram kameran ö h t.

Gaudis arv förstås och det är stort och utspritt och inte bara Sagrada Familia. Ramblan fredag-lördag. En hel del roliga live installationer med människor i alla upptänkliga utstyrslar och poser. Marknaden vid Place Glories Catalanes får du inte missa om du vill kolla på folk och prylar. Det fantastiska blå-röda Torre Agbar ligger alldeles bredvid. Om du sen går Avenida Diagonal ner mot sydost så ligger en hel del ruffiga gamla industrimiljöer på vägens norra/vänstra sida som de just håller på och river. Så du får skynda dig!

För supermodern arkitektur kan du besöka Parc de Diagonal-Mar ännu längre sydöst efter Av. Diagonal och orkar du fortsätta ända ner till havet finns Bacelonas stora konferensscenter som verkligen är spejsigt med en massa märkliga detaljer. Nere vid själva stranden finns sen en makalöst storskalig park i betong som verkligen är sevärd med sin fantastiska utsikt över hamnen. Du kan gå i denna med gott samvete för du har själv betalt den!!! Den är till 85% finansierad av EU d.v.s. av oss nettobetalare. Kyrkobyggnaderna i gamla stan västerut - katedralen (under reparation dock) och basilikan är båda vackra och sevärad inifrån. Samt förstås gamla kvarteren ner mot hamnen och själva hamnområdet. Speciellt vackert på natten med alla fina båtar.

Det går en massa historier om tjuvarna i Barcelona men det är inte riktigt så illa som man hör. En del verkar ju nästan gå med handen på plånboken så fort de går ut. Det behöver man inte om man iakttar lite sunt för nuft och håller lite koll på omgivningen.

Trevlig resa!

Bilagor

• cpict0067-04.jpg
    cpict0067-04.jpg
    25.6 KB · Visningar: 464
Senast ändrad:
Jag sager som Sten-ake, Missa for allt i varlden inte Els Encants, marknaden vid tunnelbane-stationen GLORIES.
mandagar, onsdagar, fredagar och lordagar fram till 14 ungefar... ladda med kameran, har finns det motiv i varje centimeter, varje horn..... det finns ett stand med sextiotalsklader som ar helt fantastiskt, massor med bokstand, mobler, elektronik, med mera...... fantastiskt. jag kommer forresten precis darifran och har kopt en orange frisorstol som gar att sanka och hoja, ett rikigt fynd.

ha en bra resa!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar