Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototeknik, fånga solnedgång

Produkter
(logga in för att koppla)

elfuego

Ny medlem
Hej, jag behöver lite hjälp med hur jag ska gå till väga för att fånga en solnedgång på rätt sätt.
Fotot som jag bifogat visar en solnedgång där solens kanter är väldigt diffusa. Solen går liksom från att vara väldigt stark i mitten till att sakta "fada" ut. I själva verket såg man solen som ett glödande klot med mycket skarpa kanter. Hur jag än skruvade på de olika inställningarna så fick jag inte bilden att bli som den såg ut i sökaren.

Någon som kan vägleda mig här, hur bär jag mig åt för att få solens kanter skarpa som ögat uppfattar den?

Tack på förhand!

Bilagor

• solned.jpg
    solned.jpg
    44.2 KB · Visningar: 88
Du kan prova att underexponera något så blir det mer "kropp" i solen. Du kan även testa att minska bländaren så blir det mer "strålar" från solen (kan underlätta om du har stativ med då).

I den här bilden har jag underexponerat solen ca 2 steg. För att inte hela övriga bilden skulle bli svart så tog jag tre exponeringar och smackade ihop till en.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2973464.htm?set=mp

Senast ändrad:
Du måste underexponera bilden eftersom solen är såpass ljusstark. Förgrunden kommer bli för mörk så man för göra en avvägning hur man vill att bilden ska se ut. Fotar man i RAW kan man i efterbehandlingen justera det litegrann men enda sättet att få med hela det dynamiska omfånget är att slå ihop flera exponeringar till en HDR-bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar