Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototeknik/bildredegering på denna bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

smetter

Medlem
Hej!

Har funderingar kring denna bild, se länk.

http://www.felixwinqvist.com/20060908sb5.jpg

Undrar lite hur de får så starka färger i sina bilder, är de efterredigerade, eller är det utrustningen det hänger på? Är helt ny inom foto, så en ej allt för inveklad förklaring uppskattas.

Bilden i fråga har jag hittat på www.cali2006.com. Sjukt bra fotograf, förövrigt.

Hoppas ny förstår min frågeställning.

Tacksam för hjälp.

Jag har ingen aning om vad för utrustning som nyttjats för att ta bilden.. men hur som haver...
Hue/saturation (nyans/mättnad tror jag det heter i svenska versionen) är ett kraftfullt verktyg för att just få dylik effekt..

Tack för svaret!

Så att man måste efterbearbeta bilderna för att få sådan effekt? Någon som har nån form av guide eller liknande i PS, för att uppnå liknande resultat?

Tycker att vissa bilder på siten verkar vara underexponerade och sen fixade med highlights & shadows i PS. Sen är det lite fetare färger och ganska uppskärpta bilder.

Lite snabbt.. mycket färg, skuggor & högdagrar och skärpa på ena halvan

Bilagor

• före-efter.jpg
    före-efter.jpg
    47.1 KB · Visningar: 331
Precis så, grymt jobbat!

Undrar då förstås hur man efterbearbetar bilden, så man uppnår samma effekt som du har gjort. Vore bra om du enkelt kan förklara i olika steg, eller om du har ngn länk till en guide.

Jaja, tackar för alla svar så långt!

I mitt fall så utgick jag från en bild i RAW-format. Använder ACR (Adobe Camera Raw) för konverteringen. I konverteringsprocessen kan man sätta mättnad (här 70%). Konverterad till 16-bitars. Sedan använt Bild>Justera>Skuggor och högdagrar ganska kraftigt (överdrivet). Därefter en lätt kontrasthöjning med en mjuk S-kurva (Bild>justering>kurvor). Därefter uppskärpning med lite överdrivna 150% 0,5 pixlar. Men alla justeringar bör nog göras manuellt, beroende på bilden.

Men ta en titt på cali-länken och välj September månad. Murcielagon utanför brandstationen är enligt min mening kraftigt bearbetad med skuggor/Högdagrar i photoshop. Möjligen efterbelyst också. Det ser man på "auran" runt bilen.
Detsamma gäller strandbilden, visserligen en ganska cool bild. Men i orginalet är den nog hopplöst underexponerad.

Men några pärlor finns det på sidan. Även några floppar.. precis som det är :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar