ANNONS
Annons

Fototävlingar, en enkel väg till gratis bildmaterial fritt att använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Ja, nu börjar jag bli bra trött på alla dessa fototävlingar som dyker upp till höger och vänster bland företag och organisationer. I stort sett samtliga innehåller små finstilta texter om att tävlingsdeltagarna överlåter rätten till att insända bilder får användas fritt av företaget i kommande trycksaker eller marknadsföringsyften.

Hela skiten stinker i mina ögon!

Det är naturligtvis befängt att moralisera över företag och organisationers sätt att arbeta, men hur många intet ont anande seriösa fotografer deltar inte i dessa tävlingar utan vetskap om att syftet med dessa tävlingar i själva verket är en mycket billig lösning för företagen att bygga upp egna bildbanker med bilder till kommande hemsidor, marknadsföring etc etc... Såna här tävlingar borde bojkottas kan jag tycka. Det underminerar hela den konstnärliga verksamhet som många fotografer livnär sig på. Här har väl ändå alla dem som bidrar till desa tävlingar ett ansvar? Har jag fel?

Att sedan Fotosidan.se frekvent och mycket tydligt annonserar reklam för en sån här vidrig tävling gör ju inte saken bättre. Flagga för medlemmarnas fina bilder istället för sånt skit!

Tack för att ni tog er tid att läsa, blev bara så förbannad!

Mvh Magnus
 
ja.. men vems fel är det? samma sak gäller här som i alla andra fall av marknadsstyrda krafter..

Om inget intresse finns bland allmänheten så skulle inga tävlingar finnas.

Att vi som "seriösa" fotografer fattar vad det handlar om är en sak, men vi representerar kanske 1 promille av den tänkta målgruppen.

sedan står det ju dig fritt att delta eller inte. Företagen gör et dom kan för att spara så mycket pengar som möjligt, det är ju ett företag vi pratar om...eller organisation.

Ska vi säga "nej snälla ha inte dessa tvälingar, köp bilderna istället" Alla har ju rätt att försöka tjäna, spara så mycket man bara kan.

Antalet tävlingar och därmed "gratis" bilder tycker jag endå är ganska litet så stor skada kan det inte ge...

Näe.. tycker gott dom kan tuffa p med sina små tävlingar, vill man inte ställa upp så gör man inte det. jag har aldrig deltagit och det är mitt val.
 
Jo, jag är helt på din linje egentligen. Jag är dessutom för en fri marknad och hela den grejen, men jag tror dock att det även är många seriösa fotografer som deltar utan att tänka ett steg längre på vad det långsiktigt kan få för konsekvenser. Det är i sådana fall helt snett i mina ögon.

Droppen som gjorde att jag blev förbannad är nog att en community för fotografer som Fotosidan.se stödjer denna sortens evenemang. Det borde kunna gå att ragga andra annosörer kan man tycka!
 
Mitt svar på frågan i trådrubriken är: Nej, jag tror inte det.

Givetvis kan en storförbrukare av bilder få in en del av sitt behov via en tävling. Men är det storförbrukare som arrangerar tävlingar? Hur många användbara bilder kan man få in egentligen? De flesta är nog undermåliga.

Och det är långtifrån *gratis* att arrangera en fototävling, man måste lägga ned både tid och rena pengar på att genomföra det. För en kommun som vill producera en kalender med tolv bilder blir det nog billigare att köpa bilderna.

Min teori är att det egentliga värdet av en fototävling ligger i att arrangören får publicitet.
 
Och hur många seriösa fötografer är det som deltager, jämfört med hur många glad svensson som skickar in sina semesterbilder.

Jag tror inte för fem öre att dessa tävlingar underminierar fotografkåren. Det är snarare ett reklamjippo som kostar en massa energi och arbete för företagen. Bara att sorterat ut 1 bra av 1000 bilder kostar mer än att köpa en bra direkt.

Å det å andra sidan verkligen är så att organisationerna vill komma över en bildbank och väljer detta sätt. Har inte fotografkåren då valt en på tok för hög prisbild?

Om t.ex Arla vill utöka sin bildbank med 150 sommarbilder, gärna med kor som betar av gröna ängar. Vad skulle det kosta att få anväda dessa bilder fritt om man går till en fotograf eller letar upp dem på en bildbyrå, följer man BLF eller de priser som figurerar på fotosidan forum så blir det en halv förmögenhet.
 
En för hög prisbild jämfört med vad? Folk som är ute och roar sig med sin hobby och därmed gör det gratis. Ska yrkesfotograferna göra det gratis de med då eller? Det verkar som folk tror att fotografer täljer guld med kniv med sina priser.

När det kommer till kostnader för att arrangera en bildtävling så är de inte så farligt mycket större än att när man köper in en bild. När man köper en bild så är det ju inte så att man får en bild. Det ska välja då med. När det kommer till tävlingar så är det ofta olika samarbeten med lokalpress där läsarna får rösta fram. Vips så har man en gratis grovsortering också. Andra vanliga sätt är att be den lokala fotoklubben. Klubben jag representerar har fått flera förfrågningar om just den saken.

Så jag tillhör skaran som anser att det här är ett billigt sätt för företag att få tag på enskilda bra bilder. För lämnas det in 1000 bilder så är 10st av dem tillräckligt bra för att kunna användas av ett företag. Antagligen är de inte så svåra att sortera ut heller.

Mvh
Maverick
 
Arla kan ju ge sig ut att ta dessa 150 sommarbilder själva och se om det blir billigare än att köpa in dem. Blir det inte det så måste man väl anse att yrkesfotograferna har skäl för sitt pris, eller?

/Maverick
 
ja men det låter lite som om du tycker att "Arla" som tydligen blivit ett exempel här ska stödköpa bilderav fotografer bara för att det är så synd om dom...

Inom alla områden försöker man göra så bra avtal och affärer som möjligt, alla parter skall naturligtvis bli nöjda vilket också sker iom dessa tävlingar. Amatören blir glad för att deras bilder får ev publiceras eller får ett erkännande. Vinnarna blir ju stormförtjusta för att dom vinner ett fint pris, trots allt har detju inte kostat dom ett öre att varken få fram biddraget eller delta i tävlingen. Om sedan Arla får sådana bilderatt dom ansersig nöjda så är ju alla parter nöjda! Om Arla väljer bort en yrkesfotografs bilder av olika anledningar och istället utlyser en tävling så kan det bero på mångasaker. Inen av oss vet varför man gör dessa tävlingar. Jag tror det har med exponering och reklam att göra. Är det som jag tror så behöver intedet ena uteslutadet andra. Kanske affichbilderna tas av yrkesfotograf?

Men en oroande sak jag noterar är att så fort någonting får en negativ effekt på fotograferna så skall det genast förbjudas eller motarbetas. Fotografer är inga heliga personer, dom jobbar under exakt samma markand som alla andra. Kommer det förmånga fotografer in på marknaden så måste ju lika många fotograer sluta om det ska råda balans. Slutar folk köpa fotograernas bilder så beror ju et på att marknaden tycker dom får för lite för sina pengar? Kanske dags att leverera andra upplägg? merförsäljning? osv osv.

Nu tror inte jag att företag väljer bort yrkesfotograferna till förmån för amatörbildern, men helt klart är att fotografer är ett ganska gnälligt släkte ;)
 
Kalle_B skrev:
Nu tror inte jag att företag väljer bort yrkesfotograferna till förmån för amatörbildern, men helt klart är att fotografer är ett ganska gnälligt släkte ;)

Det där tror jag är en alltför naiv hållning. Många företag räknar kronor och ören före kvalitet.

Och det är inte frågan om gnäll egentligen, utan om rätten att reagera när man tycker något är fel. Något som jag dagligen retar upp mig på är människors slöhet att inte utnyttja sin konsumentmakt gentemot företagen. Marknadens aktörer är beroende av oss konsumenter och om bara alla individer orkade engagera sig och sätta sig upp mot företag och organisationer skulle den fria marknaden fungera som det är tänkt att den ska fungera enligt gammal liberal tradition.

Det är det som det handlar om, att lyfta sådana här frågor till debatt bland de aktörer som det drabbar. För inte kan du väl säga emot det faktum att allt fler av marknadens aktörer utnyttjar den nya digitala tekniken till att få tillgång till gratis bildmaterial av amatörfotografer?
 
ajg håller med dig att många människor inte utnyttjar sin konsumentmakt och visst finns det säkerligen företag som utnyttjar amatörernas bilder, framförallt bland mindre företag.

Men Att utnyttja den digitala tekniken till att få "gratis" bildmatreal ser jag inget fel med alls!

Så det är bara fotografen som skall få dra nytta av digitalteknik? ska vi som fotografer föbjuda företag att få använda bilder dom inte köppt via yrkesfotograferna? Jag ser faktiskt inte problemet.. och inte heller gör dom något brottsligt.. dom ser bara en chans att p åett enkelt sätt minska sina kostnader, om det är det dom är ute efter. Jag är tveksam till det igentligen, men det vet vi inget om iof.

Isåfall borde alla inredfningsarkitekter och byggjobbare, målare, tapetserare gå mot gemensamt uppror mot alla program som "Äntligen hemma" och "Room service"

Nej ärligt så ser jag ingen som helst problem med dessa fototävlingar. Som ajg sa innan så skulle jag inte delta just pgr av avtalet, men jag tror att alla andra fullständigt skiter i dessa avtal, dom tycker det är en rolig grej bara. Den digitala tekniken har biddragit till en enorm fotoexplosisition och den tekniska kvaliten har höjts iom detta. alla som kan tycker jag skall dra nytta av detta :)
 
Kalle_B skrev:
ajg håller med dig att många människor inte utnyttjar sin konsumentmakt och visst finns det säkerligen företag som utnyttjar amatörernas bilder, framförallt bland mindre företag.

Men Att utnyttja den digitala tekniken till att få "gratis" bildmatreal ser jag inget fel med alls!

Så det är bara fotografen som skall få dra nytta av digitalteknik? ska vi som fotografer föbjuda företag att få använda bilder dom inte köppt via yrkesfotograferna? Jag ser faktiskt inte problemet.. och inte heller gör dom något brottsligt.. dom ser bara en chans att p åett enkelt sätt minska sina kostnader, om det är det dom är ute efter. Jag är tveksam till det igentligen, men det vet vi inget om iof.

Isåfall borde alla inredfningsarkitekter och byggjobbare, målare, tapetserare gå mot gemensamt uppror mot alla program som "Äntligen hemma" och "Room service"

Nej ärligt så ser jag ingen som helst problem med dessa fototävlingar. Som ajg sa innan så skulle jag inte delta just pgr av avtalet, men jag tror att alla andra fullständigt skiter i dessa avtal, dom tycker det är en rolig grej bara. Den digitala tekniken har biddragit till en enorm fotoexplosisition och den tekniska kvaliten har höjts iom detta. alla som kan tycker jag skall dra nytta av detta :)

Jäkla bra sammanfattat! Det är skrämmande att en del verkar tro att fri marknad = endast en liten grupp får ordna bilder som jag tolkar det ovan...
 


Isåfall borde alla inredfningsarkitekter och byggjobbare, målare, tapetserare gå mot gemensamt uppror mot alla program som "Äntligen hemma" och "Room service"

[/B]


Nä, det är inte en rättvis jämförelse. Mer rättvist vore att de gjorde uppror mot polska kollegor som jobbar för 40kr/tim. Men vänta nu... de gör dom ju oxå... Mig veterligen så är det inga yrkesfotografer som irreterar sig på att folk fotograferar för eget bruk eller att nått tv-program lär dem hur.

Här handlar det om att företag sätter marknaden ur spel och dessutom utnyttjar folk som i de flesta fall inte förstår det själva.

Protester av det här slaget lär bli vanligare i och med att vi går från ett produktionssamhälle till ett tjänstesamhälle. Det är liksom inget problem att utföra tjänster gratis om man har något annat som försörjer familjen. Man kan ju undra varför taximarknaden är reglerad, de lär ju ha varit de första som drabbades av liknande problem.

Ett flertal protester, bl a från fotosidan har dessutom lett till att flera företag har ändrat reglerna för aktuell tävling.

/Maverick
 
Vårt samhälle är fullt av massa erbjudanden, en del bra, men mycket är skit, visst.
Skiten går bara de oerfarna på, man lär sig med tiden, sila bort det fullständigt meningslösa.
Vem har tid, att lägga tid på att analysera varför fototävlingar är nödvändiga?
Vänd ryggen till istället!
 
mange78 skrev:
Ja, nu börjar jag bli bra trött på alla dessa fototävlingar som dyker upp till höger och vänster bland företag och organisationer. I stort sett samtliga innehåller små finstilta texter om att tävlingsdeltagarna överlåter rätten till att insända bilder får användas fritt av företaget i kommande trycksaker eller marknadsföringsyften.

Hela skiten stinker i mina ögon!

Det är naturligtvis befängt att moralisera över företag och organisationers sätt att arbeta, men hur många intet ont anande seriösa fotografer deltar inte i dessa tävlingar utan vetskap om att syftet med dessa tävlingar i själva verket är en mycket billig lösning för företagen att bygga upp egna bildbanker med bilder till kommande hemsidor, marknadsföring etc etc... Såna här tävlingar borde bojkottas kan jag tycka. Det underminerar hela den konstnärliga verksamhet som många fotografer livnär sig på. Här har väl ändå alla dem som bidrar till desa tävlingar ett ansvar? Har jag fel?

Att sedan Fotosidan.se frekvent och mycket tydligt annonserar reklam för en sån här vidrig tävling gör ju inte saken bättre. Flagga för medlemmarnas fina bilder istället för sånt skit!

Tack för att ni tog er tid att läsa, blev bara så förbannad!

Mvh Magnus



Som jag sagt tidigare (vid en liknande diskussion)
företagen har mycket mer "subtila" tankegångar än att bara bygga upp en gratis bildbank tyvärr!

Kortfattat kan man säga att man når "en stor kundgrupp"! ;)
 
Maverick skrev:
Nä, det är inte en rättvis jämförelse. Mer rättvist vore att de gjorde uppror mot polska kollegor som jobbar för 40kr/tim. Men vänta nu... de gör dom ju oxå... Mig veterligen så är det inga yrkesfotografer som irreterar sig på att folk fotograferar för eget bruk eller att nått tv-program lär dem hur.

Här handlar det om att företag sätter marknaden ur spel och dessutom utnyttjar folk som i de flesta fall inte förstår det själva.

Protester av det här slaget lär bli vanligare i och med att vi går från ett produktionssamhälle till ett tjänstesamhälle. Det är liksom inget problem att utföra tjänster gratis om man har något annat som försörjer familjen. Man kan ju undra varför taximarknaden är reglerad, de lär ju ha varit de första som drabbades av liknande problem.

Ett flertal protester, bl a från fotosidan har dessutom lett till att flera företag har ändrat reglerna för aktuell tävling.

/Maverick

Ja du ser, det kan ge resultat att bry sig! Du är inne på en viktig poäng där med övergången från produktionssamhälle till tjänstesamhälle.
 
larsborg skrev:
Vårt samhälle är fullt av massa erbjudanden, en del bra, men mycket är skit, visst.
Skiten går bara de oerfarna på, man lär sig med tiden, sila bort det fullständigt meningslösa.
Vem har tid, att lägga tid på att analysera varför fototävlingar är nödvändiga?
Vänd ryggen till istället!

Ligger inte mycket för mig att vända ryggen till. På det sättet kan man inte påverka.
 
Vr98olli skrev:
Jäkla bra sammanfattat! Det är skrämmande att en del verkar tro att fri marknad = endast en liten grupp får ordna bilder som jag tolkar det ovan...

Då tolkar du det helt fel!

Fri marknad = Fri konkurrens = Lika rättigheter och möjligheter att påverka dess spelregler. Är en yrkesgrupp missnöjda med hur marknaden fungerar i en viss bransch har man all rätt att uttrycka det missnöjet, likväl som företagen har rätt att utnyttja sina positioner. Men att företagens ageranden kan få konsekvenser hör den fria marknaden till. Och det är det som är min poäng. Om fler orkade bry sig och reagera skulle den fria marknaden fungera bättre.
 
Tomasz skrev:
Jag har reagerat, men vad gör det för skillnad?

Frågan väcker tankar och reflektioner. Det roliga i denna tråd är att den som förespråkade att man skulle vända ryggen till detta har reagerat och tänkt till i och med att han skrivit i tråden...
 
Tomasz skrev:
Jag har reagerat, men vad gör det för skillnad?
Motala och Vadstena kommun utlyste en tävling och vi var nog flera som reagerade på villkoren SAMT lät ansvarig på kommunen ta del av våra synpunkter. Det hjälpte, för villkoren ändrades. Se den här tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=60542

Jag funderar på vad som är orsaken till alla dessa tävlingar med taskiga villkor. Beror det bara på snålhet? Kan det inte finna en massa okunnighet och missriktad välmening bakom detta också?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.