Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototävling - vinstskatt, dilemma

Produkter
(logga in för att koppla)
Går det inte på nåt sätt att få tidningen att köpa tillbaks vinsten?
Jag skulle aldrig ha råd att helt plötsligt behöva betala 35000kr i skatt.

Nej, vinsten är inte utbetalbar i pengar, en del av idén med resan är att man ska rapportera i bild och text från resan.

Om det är så att du SKA rapportera så du kunna se detta som ett stipendium, då priset är villkortat att du utför något under resan.

Om däremot bilrättigheter eller likande tillfaller tidningen så är det inget stipendium utan då är det ett uppdrag med betald resekostnad.

Det hela beror alltså på villkoren för att du ska ta emot resan och hur tidningen redovisar detta till skattemyndigheten. Om de inte redovisar det som löneutbetalning så står det dig ganska fritt att se det som ett stipendium.

mannbro skrev:
Janne: Jag har inte vunnit något än, tävlingen är inte avgjord, utan jag sitter väl ungefär som de oscars-nominerade på oscars-galan och är nervös ;-)

Priset består av en resa, värd 75k. För att kunna ta ut vinsten måste jag alltså betala vinstskatt.

Då är även jag med;-)

Jag tror att man får lusläsa reglerna för alla dom fototävlingar som har poppat upp, varför betalar inte tidningen skatten och du får en resa för 35k, får dom i sin tur större avdrag kanske?

Vad händer om du inte dokumenterar resan med text och bild?
Det hela verkar lite konstigt tycker jag.

Som icke företagare hade jag inte kunnat tagit emot "priset", priset är för högt.
Är du företagare och kan göra avdrag för skatten, och du vinner, så grattis!

wildnature skrev:
Välkommen till Sverige, landet med världens värsta skatteförtryck!

Som företagare betalar du runt 80% i skatt, den vanlige löntagaren ser normalt inte det totala skatteförtrycket då det är smart dolt, annars skulle det bli revolution :)

Inte för att jag vet vad du har för avtal med staten, men själv är jag då inte i närheten av 80% när jag betalar skatt...

/Maverick

Maverick skrev:
Inte för att jag vet vad du har för avtal med staten, men själv är jag då inte i närheten av 80% när jag betalar skatt...

/Maverick

Om du räknar med arbetsgivaravgifterna stiger skattenivåerna ganska ordentligt.

Antag att din arbetsgivare har råd med att du kostar dem 20' varje månad. Enligt Wikipedia (1) är arbetsgivaravgiften 32,28%, vilket jag raskt avrundar till 32%. Jag antar också att skattesatsen i din kommun är 33%. Då ser ekonomin ut så här:

20'= X + 0,32X

där X är din lön före skatt.

Lös ekvationen ovan och du får X till cirka 15'. Då följer

Y= X * 0,67

Lös ekvationen och Y (din lön efter skatt) blir lite drygt 10'. Då har alltså nära nog hälften av din lön försvunnit på vägen till din ficka.

Antag sedan att du köper någon pryl för dina tiotusen, en pryl vilken som helst bara den har full moms (25%). Då ser det ut så här:

10'=P + 0,25P

där P är det faktiska priset på prylen (utan moms). Lös ekvationen och P blir omkring 8 tusen.

Din arbetsgivare och du har alltså tillsammans betalat 12000 i skatt för att du skall kunna köpa en pryl värd 8000. Det är 60% i skatt....

Men innan räknandet ovan borde man ta hänsyn till de skatter som staten får in redan innan din arbetsgivare kan ens börja betala någon lön, varpå skattenivån stiger lite mer.

1: http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_arbetsgivaravgifter

Uffe_Nordholm skrev:
Om du räknar med arbetsgivaravgifterna stiger skattenivåerna ganska ordentligt.

Antag att din arbetsgivare har råd med att du kostar dem 20' varje månad.

Har alltid inbillat mig att arbetsköparen betalar för mitt arbete för att han/hon räknar med att gå med rejäl vinst ???

gunte skrev:
Vad gnäller du för ?

Läste du inte tävlingsreglerna innan du lämnade ditt bidrag ?

Att fråga om råd i en tråd är väl knappast att gnälla eller?

Till alla som bidragit i tråden; tack för er input!

Nu kan jag i alla fall meddela att jag i princip har bestämt mig; vinner jag så kommer jag troligtvis att acceptera. Ett så bra erbjudande som det ändå blir med skatten medräknad lär ju vara en en-gång-i-livet-chans.

Det är för svårt att låta bli att ta den helt enkelt...

ANNONS