Annons

Fototävling - vinstskatt, dilemma

Produkter
(logga in för att koppla)

mannbro

Aktiv medlem
Hmm...har ett litet (iofs angeläget) dilemma...

Var med i en fototävling för en dagstidning för ett tag sedan, och blev idag uppringd av en i juryn, då jag var uttagen som en av toppkandidaterna till vinsten och fick svara på lite frågor etc så att de skulle kunna ta sitt slutgiltiga beslut.

Men så fick jag reda på att värdet på priset är 75.000:-, och att vinstskatten hamnar som inkomst. Med en marginalskatt på ca 50% så skulle jag alltså få betala halva priset själv...

Det blir ju iofs ett bra pris på en jordenruntresa, men jag vet inte riktigt hur jag ska agera...

Det är i sådana här lägen man verkligen förbannar det svenska skattesystemet...

Vad hade ni andra gjort?

Ja, det är lite så jag tänker...en jordenruntresa hade varit roligt, men om man ska betala vinstskatt som motsvarar halva priset på resan så finns det ju annat att lägga pengarna på, t.ex. på att resa tillsammans med familjen...

Samtidigt blir det ju ett riktigt bra pris på en sådan resa...därav mitt dilemma.

mannbro skrev:
Ja, det är lite så jag tänker...en jordenruntresa hade varit roligt, men om man ska betala vinstskatt som motsvarar halva priset på resan så finns det ju annat att lägga pengarna på, t.ex. på att resa tillsammans med familjen...

Samtidigt blir det ju ett riktigt bra pris på en sådan resa...därav mitt dilemma.

Välkommen till Sverige, landet med världens värsta skatteförtryck!

Som företagare betalar du runt 80% i skatt, den vanlige löntagaren ser normalt inte det totala skatteförtrycket då det är smart dolt, annars skulle det bli revolution :)

Se det som att du vunnit en rabatt. Ganska visset egentligen eftersom det inte är någon "riktig" vinst då, som jag ser det. En vinst är inte något man betalar.

Tips: rösta inte på sossarna.

Om du har foto som hobbyverksamhet tror jag du kan räkna det som en inkomst av fotohobbyarbetet. Du kan då dra av alla kostnader du haft, material, resor etc och se hur mycket du kommer på plus. Kommer du på noll eller minus så behöver du inte betala ett öre i skatt. Man kan också räkna av kostnader man haft från tidigare år (tror det är 5 år tillbaka) såvida man inte gjort det tidigare år. Bra att spara kvitton för kostnader och att skriva upp t.ex alla resor mm. då.

talthoff skrev:
Gränsen för hobbyverkshamhet är väl 30.000 per år ?

-Thomas

Det finns ingen gräns för hobbyverksamhet. Bara bestämmelser/riktlinjer för vad som ska räknas som hobbyverksamhet. Ger den överskott ska du betala skatt och egenavgifter och det blir ca 50%.

Ja tror du blandar ihop det med en regel som säger att det i undantagsfall kan förekomma att en skattepliktig vara/tjänst omsätts i hobbyverksamheten i former som kan jämföras med näringsverksamhet. Och när omsättningen av sådan näringsliknande verksamhet överstiger 30 000kr per år är man skyldig att betala moms. Tror inte denna aktuella vinst faller inom det.

Hobbyverksamhet är något man utövar på fritiden.
Hobbyn får inte vara den huvudsakliga försörjningskällan.

Intressanta tankar, och tack för tipset, Nils!

Har dock inte lagt så mycket pengar på utrustning, så jag kommer inte i närheten av det tyvärr.

mannbro skrev:
Intressanta tankar, och tack för tipset, Nils!

Har dock inte lagt så mycket pengar på utrustning, så jag kommer inte i närheten av det tyvärr.

Har du köpt utrustning, material, gjort resor etc. de senaste fem åren (och har det dokumenterat med kvitton etc) och då fått underskott som inte dragits av tidigare kan du dra av det nu.

Hmm...ska fundera på det och rota i kvittopärmarna ;-)

Rest har jag ju gjort en del, men kan man verkligen dra av semesterresor (även om vi kallar dem fotoresor) som inte härrör sig till den bilden?

Du får väl se till att tidningen inte redovisar det som en vinst utan som att de bekostar resekostnaderna för ditt fotouppdrag, som består av att fota jorden runt...då blir det ju inte beskattningsbart! tjohej.

Om de t.ex. kallar det stipendium för att du ska kunna ge dig ut på denna fotoresa är det också skattefritt.

Allt som ev. behövs för att göra det hela helt rumsrent är ju att de t.ex. har rätt till bilder från resan, eller att de har första tjing på att köpa bilder.

syr du ihop något sådant med dem så klarar du dig från skatten.

f16 skrev:
Du får väl se till att tidningen inte redovisar det som en vinst utan som att de bekostar resekostnaderna för ditt fotouppdrag, som består av att fota jorden runt...då blir det ju inte beskattningsbart! tjohej.

Hmm..nu har det ju iofs varit en publik tävling, så det kanske blir svårt? Ska dock kolla upp.

mannbro skrev:
Hmm...ska fundera på det och rota i kvittopärmarna ;-)

Rest har jag ju gjort en del, men kan man verkligen dra av semesterresor (även om vi kallar dem fotoresor) som inte härrör sig till den bilden?

Tror inte du kan dra av vanliga semesteresor om det inte är en ren fotoresa som enbart kan relateras till din fotohobby. Men det finns ju också sådana rena fotoresor och då kan man förmodligen dra av den kostnaden. Om det har samband med just den bilden du får priset för tror jag inte har någon betydelse. Verksamheten räknas över ett helt år och inte separat inkomst för inkomst, kostnad för kostnad.

Gör du alltså en ren fotoresa för dina vinstpengar, samma år som du får priset, är det inga som helst problem att dra av den och då slipper du betala skatt på ditt pris. Kan inte se något hinder för det enligt reglerna då verksamheten räknas årsvis, men säkrast är kanske att fråga skatteverket?

mannbro skrev:

Jag hänger inte med, har du vunnit ngt eller får du betala ngt?

OM du nu vid vinst och efter skatt har 37 500:-, så har du väl vunnit det, eller?? Är det dåligt??

Nä, varför vara glad för för 37 500:- när man kan klaga på progressiva skatter.

Är det så att du kommer att få priset strax före kalenderårets slut, och inte hinner göra någon resa det året, kanske du kan be att dom inte betalar ut prispengarna förrän början av året efter? Då räknas inkomsten för det året och du har tid på dig att göra resan och slipper då skatten.

mannbro skrev:
Var med i en fototävling för en dagstidning för ett tag sedan, och blev idag uppringd av en i juryn, då jag var uttagen som en av toppkandidaterna till vinsten och fick svara på lite frågor etc så att de skulle kunna ta sitt slutgiltiga beslut.
Äran broder, äran är allt...;) Det finns egentligen bara två sätt att bli rik på i Sverige - som har allmänhetens tysta acceptans alltså:
1. Lotto eller liknande
2. Ombildning av hyresrätt till bostadsrätt

Grattis förresten till kandidaturen!

Janne: Jag har inte vunnit något än, tävlingen är inte avgjord, utan jag sitter väl ungefär som de oscars-nominerade på oscars-galan och är nervös ;-)

Priset består av en resa, värd 75k. För att kunna ta ut vinsten måste jag alltså betala vinstskatt.

Nils: Förvisso är det bättre om vinsten i så fall kan bokföras på nuvarande år. Jag har jobbat utomlands i > 6 månader, så i år har jag ju faktiskt en låg marginalskatt...hmm, tänkte inte på det ;-)

Ulf: Jo, så är det, tacka vet jag skatterna i fd sovjetrepubliken Ukraina, där jag jobbade i ett halvår i våras.

Och tack för gratulationen :)

ANNONS