Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototävling i Rosengård!

Produkter
(logga in för att koppla)
Bluesman skrev:
problemet är jag tror att arrangören aldrig satt sin fot på Rosengård - eller i nåt annat liknande område. Men snacka går ju.

Jaja. Hoppas ni får fina bilder. Ärligt. /R

Alltså... Arrangörerna bor i och har delvis vuxit upp i Rosengård. Hade nog inte varit så mycket anledning annars.

Hela syftet med tävlingen är ju att de som bor i området vill visa att det faktiskt inte bara är som det beskrivs i tidningen. Att det finns annat att se - och visa.

Fattar inte hur man bara kan avvisa hela grejen på ett sådant sätt.

Jag säger inte att alla ska sticka dit och flasha sina dyra utrustningar, folk får ta risker som de vill, men de som vågar rekommenderar jag att ta några bilder. Det tänker jag göra.

Sen är nog inte utrustningen det viktigaste i en tävling av detta slaget. Tror att en engångskamera har samma möjlighet att vinna tävlingen som en 1ds markII. Är det inte känslan som skall förmedlas?

Efter att ha läst vissa inlägg i den här tråden förstår man var Alfred Rosenberg hämtar sina fans från.

När man fotograferar, förmedlar man en bild av vad man ser och av vad man tittar på. När man tittar på sina medmänniskor ser man vissa saker, och när man är på zoo ser man andra.

Betraktar man de man har omkring sig som det senare, lär bemötandet man själv får bli därefter.

Jag har själv varit i Rosengård många gånger, och inte en enda gång kännt mig osäker eller upplevt något obehagligt. Ingen av mina bekanta, som bor på området, har gjort det heller. Ibland är det så att jag faktiskt undrar om vissa personer lider av någon sorts selektiv schizofreni.

Visst, Rosengård är inte Bunkeflo eller Danderyd. Men det är ta mej fan inte Bagdad heller.

Davor - det där är ett riktigt fult trick. Först säger du "vissa inlägg" utan att precisera vilka, och sen anklagar du - via en snygg hänvisning till nazisternas chefsideolog Rosenberg - underförstått författarna till dessa inlägg för att vara rasister/nazister. Nu får du tammef-n be om ursäkt.

Ingenting i dessa inlägg handlar om rasism/nazism eller nån sorts främlingsfientlighet, så bara lägg ner.

För att förtydliga: för egen del har jag konstaterat precis samma sak som du säger (och bekräftar), nämligen:
1) det finns massor av intressanta motiv på Rosengård, främst (med-)människor.
2) jag upplever att jag inte får/bör/törs/ska närma mej de motiv jag vill utan att vara OK:ad av motivens omgivning (dvs ha bekanta eller släktingar i området, helst tala något av språken också, eller vara känd och OK:ad sedan tidigare)
3) Zoo: när JAG blir betraktad och iakttagen som den främling jag är, då blir det zoo. Jag blir apan, och mina möjligheter att ta bra bilder är mindre än noll. Kameran är den sista detaljen som definitivt GÖR mej till främling.
4) jag är inte ett dugg intresserad av att plåta folk som visar musklerna på diverse sätt, men jag inser det dumdristiga i att utmana dom. En kamera i händerna på en främling är att utmana.

Jag fattar alltså inte varifrån du får kopplingen till Rosenberg och nazism. Detta är socialpsykologi, och inget annat. Skärp dej.

/R

Ja, här känner man tyvärr igen sig i förortsdebatten.

Förortens största problem är inte den fysiska strukturen i form av stadsplanering och arkitektur eller de sociala problemen med segregation, arbetslöshet, kriminalitet och ohälsotal. Det som skadar Förorten mest är de negativa attityder och föreställningar som cirkulerar i det offentliga och det privata.

Om man tror att Förorten är ful, farlig och ogästvänlig så blir den det. Det är därför motbilder behövs. Det finns en mångfald av föreställningar om Förorten, men de negativa och destruktiva dominerar.

Personligen tycker jag att om man inte har något konstruktivt att säga om Förorten så skall man hålla sig tyst och hålla sig därifrån. Det har faktiskt gått så långt. Det är ingen bra lösning, men det är en praktisk lösning, tills vi har vänt den negativa spiralen. Detta gäller både arkitekter, fotografer, socialarbetare och alla andra.

Välkommen till ljusa sidan

Tänk sig vart man skall börja ifrån, och vem man ska besvara först.

Fördomar skapas av okunskap, och när folk tycker och tänker för sig själva brukar man oftast hamna i fördomsfulla tankar om motparten som man inget vet om.

Jag vill först och främst tacka Henrik och de personer som visat intresse för tävlingen, och detta fina forum som tar tillvara era intressen och förmedlar era konstverk till oss "Vanliga" =)

heter Amar och är initiativ tagare till tävlingen ljusa sidan, och angående en medlems anklagelser om att arrangörerna aldrig satt sin fot i rosengård visar tydligt hur okunskap och fördomar går hand i hand. Vår förening har sitt säte i Rosengård och består till 80 % av Rosengårds bor, och om ni har tid att läsa tävlingens syfte, så skulle ni lätt förstå varför vi lägger 10 000 kr från våra egna fickor, för att realisera vår dröm om ett integrerat och mångkulturellt Malmö - Sverige.

Om inte Rosengård kommer till Sverige får väl hela Sverige komma till Rosengård, detta är vårt motto som vi arbetar utifrån. Och om du tycker att vi från Rosengård inte kommer till Sverige så har du fel, att jag läser juridik visar tydligt att jag kunnat integrera mig i mitt Sverige, och utöver det arbetar jag tillsammans med Henrik lite extra på IKEA. Många av föreningens medlemmar studerar vid lunds universitet och malmöhögskola, och vi har flera svenskar i föreningen.

Vad gäller de många inlägg som skrivs, så tycker jag tyvärr att många av er har så många fördomar om invandrare, och den okunskap ni bär på, verkar tagen från media. De som verkligen är så rädda för att åka till Rosengård, kan väl bestämma en tid så guidar vi er runt i vår underbara stadsdel. Och om ni verkligen vill få kunskap om den fina stadsdelen, våga ta steget ur okunskap och följa med oss till Malmös största grönområde, ja juste i vår underbara stadsdel.

Jag är så glad att ni här på detta forum väcker en debatt, och kanske hamnar vi i den situationen att vi vågar ta steget över den osynliga muren mellan ”oss” och ”er”.
Säg bara till, så står vi till er tjänst med att guida er och vara era ”referenser”.

Underbara hälsningar från Rosengård – en del av den svenska mångfalden

Jacob!

Jag ber om ursäkt om mitt inlägg verkade lite hotfullt. Det var tidigt på morgonen (tre-tiden, om jag inte misstar mig) och jag blir lätt lite upprörd.

Det är bra att du vidareutvecklat dina tankar. Jag kan förstå hur du resonerar, även om jag inte håller riktigt håller med dig på allt. Det handlar bland annat om att du har en bild av Rosengård, som jag anser är -- i alla fall till ganska stor del -- felaktig.

Re: Välkommen till ljusa sidan

Var det inte Tv3 som en gång var i rosengård och skulle göra ett reportage om mångfald och överfallna , misshandlade och så försökte de ta deras utrustning?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,614421,00.html

Jag tror denna händelse gör att många är tveksamma till att besöka rosengård.Trots att det säkert är en trevlig stadsdel.

Och nej, jag är inte rasist, utan bara rädd om min kamera och om mitt ansikte.

/ Niklas

Det bästa är kanske att inte gå ut överhuvudtaget. Jag har läst i tidningarna och sett på tv att man kan blir rånad lite varstans och till och med bli överkörd om man försöker korsa en väg...

En tant i Stenungsund...

spöade mej med paraplyet för att min hund, Emil gikk lös vid min sida.
Språket var lite svårtolkad; men jag tror hon var svenskfödd :))

PS. Borde hon integreras i Rosengård?? DS.

inget "spännande" hände när Svt var på besök i Rosengård för en vecka sen, och filmade runt bland ungdomar och äldre.

Imorgon ska jag möte chefen för SVT-skåne och träffa honom i Rosengårdscentrum, vi skall göra ett repportage där =) hoppas det händer ngt "spännande" som vi kan få på band.

Träffade Fotografen för Vårt malmö tidningen. I deras nästa nummer skall vi vara med =) och bilden är tagen i Rosengård. och synd att vi inte blev rånade på hennes kamera.

Nyamko Sabuni, var på plats i Rosengård och fick träffa oss ungdomar i Rosengård, och då var det båda Tv och pressen som var på plats, men inte en enda fotograf blev rånad på sin dyrbara kamera, så synd för alla fördomsfulla människor =(

Sluta vara så fördomsfulla.. Våga bota er okusnkap med lite kunskap, och jag håller fortfarande vid mitt ord, är någon intresserad så e vi från Unga i Malmö beredda att guida er runt bland miljonprogrammen, och vi granterar era "dyrbara" kameror.

Och ärligt talat när en 56 åring är så rädd om sin kamera, och går och trapmar på andras kännslor så visar det hur segregerat sverige är. Där en kamera värdesätts mer än 8000 oskyldiga ungdomar i Rosengård, att ett tio tal idioter från Rosengård skall få representera alla boende här.

Bluesman skrev:
Alltså - jag tror ni driver med mej. Har ni aldrig känt er obekväma, icke önskvärda, be- och ut-tittade och bevakade på en plats eller i nåt sammanhang?

Häpp/R
Jo, som andra generationens invandrare(Finland) blev man ofta betittad på som ngt som inte skulle finnas här.
På 70-talet stod inte finnar särskilt högt i kurs hos svenskar där jag växte upp.Tror att ungdomarna i Rosengård känner samma sak idag.

Just det Janne!

kiwawa skrev:
Jo, som andra generationens invandrare(Finland) blev man ofta betittad på som ngt som inte skulle finnas här.
På 70-talet stod inte finnar särskilt högt i kurs hos svenskar där jag växte upp.Tror att ungdomarna i Rosengård känner samma sak idag.
Man skal inte vara "långt från Svedala" för att vara utaför i Sverige. Nog att vara Finne, Normann, eller Dansk fläskfilét.
Jag undrar på vem som är utanför.........

Inte bara ungdomarna i Rosengård känner det. Jag blir inte "granne" själv om jag har jobbat i Sve. i 20 år.

Så; kom inte å fota mej...varnar Erik J

Amar skrev:
Och ärligt talat när en 56 åring är så rädd om sin kamera, och går och trapmar på andras kännslor så visar det hur segregerat sverige är. Där en kamera värdesätts mer än 8000 oskyldiga ungdomar i Rosengård, att ett tio tal idioter från Rosengård skall få representera alla boende här. [/B]

Och vem ær førdomsfull nu ?

Niklas

När jag åkte till Malmö centrum för att beskåda utställningarna i samband med fotobiennalen i mars var jag lite orolig för hur det skulle gå. Har aldrig varit i Malmö centrum förut och både läst och hört en hel del om att brottsligheten är mycket högre i stan än andra motsvarande. Min bild var alltså ganska negativ om Malmö och det jag visste hade jag tagit in via massmedia och hörsägen. Fick dock en väldigt trevlig vistelse där och måste säga att Malmö verkar vara trevligare och gemytligare än både Göteborg och Stockholm. Min bild av Malmö förändrades drastiskt efter det väldigt positiva besöket. Nu var jag aldrig i Rosengård, bara i kanten på ett café där trevliga ungdomar med invandrarbakgrund satt och fikade, men hoppas att ni som tänker fota där nu också kommer att få andra bilder att sprida av den stadsdelen. Har två gånger i mitt liv blivit otrevligt bemött/trakasserad när jag fotograferat i städer. En gång i Stockholm för länge sedan där en man, troligtvis i ett försök att sno åt sig min kamera, påstod att jag inte fick fota och förföljde mig tills jag hittade mitt sällskap och en av hans kompisar övertalade honom att gå där ifrån. Och en gång utanför köpcentret Samarkand i Växjö där en dam i min egen ålder uppretat undrade varför jag fotade folk jag inte kände och påstod att det var föbjudet (hade dock inte fotat henne).

Senast ändrad:
Nu är tävlingen slut. Hur gick fotograferandet? (Frågan syftar inte på bilderna, de antar jag att tävlingens domare kommer att bedöma.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar