Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototävling i Rosengård!

Produkter
(logga in för att koppla)

HenrikHansen

Aktiv medlem
Tänkte bara tipsa alla i närheten av Malmö att man på bloggen www.adamsapple.se har startat en tävling som går ut på att fotografera Rosengård. Första pris är 5000 pix och tävlingen håller på till 29 juni.

Känns som ett gyllene läge att frossa i gatufotografering och få chansen att bli lite rikare... :)

Jag har själv aldrig varit i Rosengård, men en liten fotorunda får det nog allt bli!

Tävlingens hemsida

HenrikHansen skrev:

Känns som ett gyllene läge att frossa i gatufotografering och få chansen att bli lite rikare... :)

Jag har själv aldrig varit i Rosengård, men en liten fotorunda får det nog allt bli!

Eller en kamera fattigare! Jag hade aldrig dragit upp min kamera på Rosengård!

Med viss risk att röra upp känslor för folk som bor där

MVH Uffe

Re: Re: Fototävling i Rosengård!

Bjelkengren skrev:

MVH Uffe

Vågar man inte ta några risker här i livet, så kan man inte vinna något heller...

/Michael

Re: Re: Fototävling i Rosengård!

Bjelkengren skrev:

MVH Uffe

Du tycker inte att du är lite fördomsfull ?

Helt ärligt - jag aktar mej också för att dra upp kamera på vissa platser i Malmö, Rosengård är en sådan plats. Det har inte med fördomar att göra, utan mer med förnuft och rädsla om livhanken. Jag kommer nämligen aldrig att klara av att blidka respektive argumentera mot ett gäng unga [*infoga valfri etnisk gruppering här*] som just upptäckt att dom blivit fotade medans dom vilade sej efter veckans hårda slit, gjorde "business", spöade upp en oliktänkande, körde i 130 på en femtiväg i en svart bil eller bara softade genom att kasta gatsten mot en stadsbuss. No way att jag tar en diskussion med dom, det är jag för gammal, för klok och för feg för.

Det finns en annan sida av Rosengård också - men den kommer man inte åt utan skriftlig inbjudan och referenser. Och det är på den sidan...bland normala, hyggliga människor på Rosengård som dom bra motiven finns. I hemmen, på kafeerna, i restaurangköken där mycket arbete uträttas och massor av porträtt bara väntar.. Men - utan referenser...glöm det. Det gäller säkert andra städer också.

/R

Klart det finns problem, man ska bara akta sig för att dra en massa folk över samma kam. Resterande inlägg bör med fördel handla om fototävlingen.

OK, Henrik, jag ska bli en lydig gosse och sluta påpeka för folk att dom ska ta det försiktigt.

Sorry, men jag drog faktiskt INGEN över nån kam. Det överlät jag åt läsaren att göra.

Och du...jag är inte heller svensk. Faktiskt.

/R

syftet är ju att visa ljusa sidor av rosengård, inte att fota ungdomsgäng som slåss. jag tycker att det är ett jättebra initiativ, och om jag är i malmö någon gång innan tävlingen slutar kommer jag absolut att åka ut och knäppa några bilder.

Hur då, Erik? Och Anna - vilka ljusa sidor? Dom enda ljusa sidor jag känner till i Rosengård är dom jag inte får tilltäde till, för jag är av fel sort. Tro mej, jag hade också velat fota "ljusa sidor" där. Men jag gör i byxorna bara av att dra upp en kamera på snabbköpet på Rocent....för jag känner att jag inte har där att göra.

Stick inte huvet i sanden, gott folk - så här är det. Fakta, inte fördomar. Ja, det är så sött att nån arrangerar en fototävling där...problemet är jag tror att arrangören aldrig satt sin fot på Rosengård - eller i nåt annat liknande område. Men snacka går ju.

Jaja. Hoppas ni får fina bilder. Ärligt. /R

Senast ändrad:
jag tror att om man går in med förväntningar om att bli bestulen och misshandlad bara man visar sig, ja då syns det att man inte har där att göra. men om man i stället går in med ett öppet sinne och faktiskt pratar med folk, då tror jag att stämningen lättar betydligt. det är väl klart att det finns ljusa sidor även i rosengård, det gäller bara att våga se dem.

Det är nog vettigt med den här typen av tävlingar för att just visa upp en annan sida än den som verkar skrämma folk.

Uppgiften går ju som sagt inte ut på att fotografera farliga gäng (som rånar snälla fotografer), det gör pressfotograferna så bra ändå.

Nädå. Jag ökar ingen segregering, den biten sköter sej själv liksom - jag tittar mest på och registrerar vad som händer, år efter år. Men visst, Klart jag ska vara tyst. Kör hårt, och lycka till med/i tävlingen!

Jag vet att Rosengård inte är en barnens sandlåda men, det är inte ett Beirut heller. Har varit där massor med gången men har aldrig upplevt något obehagligt där. Tror jag skall bege mig dit och ta lite bilder faktiskt!

Bluesman skrev:
Hur då, Erik? Och Anna - vilka ljusa sidor? Dom enda ljusa sidor jag känner till i Rosengård är dom jag inte får tilltäde till, för jag är av fel sort. Tro mej, jag hade också velat fota "ljusa sidor" där. Men jag gör i byxorna bara av att dra upp en kamera på snabbköpet på Rocent....för jag känner att jag inte har där att göra.

Nu blir jag nyfiken...

Hur visar det sig att du inte har tillträde till Rosengård? Har de fysiskt hindrat dig?
Är det din rädsla som hindrar dig eller är det verkligen någon/några som hindrat dig?

Jag har aldrig vart i Rosengård, kan inte jag heller kunna vistas där?

/Michael

Alltså - jag tror ni driver med mej. Har ni aldrig känt er obekväma, icke önskvärda, be- och ut-tittade och bevakade på en plats eller i nåt sammanhang?

Klart som f-n att vem som helst kan åka till Rosengård och ta bilder, men BILDER med stort B lär han/hon inte få utan att först ha vunnit omgivningens förtroende. Det är det jag menar med referenser.

Det förtroendet får du inte om du dimper ner på Rosengård med en ny D200 och en käck och aldrig så "fördomsfri" attityd.

Därmed är din chans att ta NÄRA och BRA bilder minimerad.

Att jag håller mej undan den miljön i fotosammanhang beror inte i första hand på rädsla, utan snarare på insikt. Att provocera genom att ta bilder bland människor som inte VILL eller FÅR eller BÖR bli plåtade under sina förehavanden (se mitt första inlägg) är bara jävligt korkat, och på gränsen till kriminellt dumdristigt. Och faktiskt respektlöst.

Och att försöka slingra sej ur dom situationer som uppstår när man blir upptäckt - argumentation, lämpor, leenden, försök till turistuppträdande etc är bara så meningslöst (och kan bli farligt).

Läs på lite om kulturella skillnader och gör gärna ett studiebesök på t ex Fyndbörsen på Heleneholm - känn efter hur mycket "läge" det är att ta upp en kamera -
innan ni beskyller mej för att prata skit och överdriva. Och ja, jag vistas i såna miljöer både ofta och gärna, fast jag stoppar undan kameran. Precis som en kristen skulle stoppa undan krucifixet om han gick längs Falls Road i Belfast.

Häpp/R

Vilken underbar tråd!

Älskar ironin i att det görs ett initiativ till att visa att rosengård kan vara nåt annat än gängmord och knarkhandel oså bangar större delen av befolkningen just därför att 'man är ju lätt skev om man tror att man kan fotografera ute i gangster-förorten utan att förlora livet på kuppen'

Undrar hur de stackarna som lever där överhuvudtaget överlever till solnedgången, måste väl vara så att styrkan sitter i hud- o hårfärg!?

Om inte rosengård kommer till sverige så kan F*N INTE sverige ta sig till rosengård heller!

Jag har hört att det är lite som Battle Royale där ute. (dåliga skämt å sido).

Jag knallade runt i Rosengård senast i helgen och överlevde, det tror jag att andra också gör. För övrigt, är det inte en självskriven rättighet att fotografera allt och alla. Jag skulle inte heller uppskatta om det kom någon och betraktade mig som en exotisk fågel som skall fotograferas för spänningens skull.

Vi kanske kan anordna en fotoexpidition till bunkeflo eller något annat spännande område och gå runt och ta kort på farliga ekonomiska brottslingar som hänger i gäng vid poolen efter veckans business, kör för snabbt i sportbilar eller blänger hotfullt på medborgare med lägre inkomst eller fel hudfärg..

Fördomar finns överallt, även här på fotosidan...

Nu lägger jag ner den här fåniga diskussionen för min del och hoppas ni andra också kan göra något roligare, exempelvis gå ut och ta lite kort i det fina vädret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar