Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototävling hos Waxholmsbolaget...

Produkter
(logga in för att koppla)

Mozo

Avslutat medlemskap
Hittade detta villkor för en fototävling hos Waxholmsbolaget:

4. Waxholmsbolaget äger rätten att fritt använda och publicera bilderna i sin marknadsföring, trycksaker, hemsidan, annonser mm.

Vad jag förstår så gäller det ALLA bilder dom får in till tävlingen. Okej om det gäller vinnande bidrag, men ALLA, njae... Känns inte sjysst tycker jag.

Känns som ytterligare ett försök att skaffa sig gratis bilder.

/cf

Som vanligt strålande. Som jag ser det gäller det de inskickade bidragen. Förslagsvis bombarderar vi dem med bidrag 300x200 pixlar stora i kraftig komprimering. Dock så att bilderna kan bedömas och utses till pristagare. I övrigt är bilder oanvändbara utom möjligen figurera på någon av deras webbsidor. När Waxholmsbolaget sedan önskar bilden i större format för tryckning, eller i andra format för publicering på webben erbjuds de bilder till de villkor som normalt förekommer på marknaden.

Hehe! Ja det är ju också en variant :)

Man undrar ju också vad Waxholmsbolaget menar med "m.m". Det kan ju innebära VAD som helst!

Contax skrev:
Hehe! Ja det är ju också en variant :)

Man undrar ju också vad Waxholmsbolaget menar med "m.m". Det kan ju innebära VAD som helst!

Olika former av gummiartiklar som kan krävas för en säker skärgårdsutflykt? De där reklambyråerna är kreativa till tusen...Eller varför inte en bärkasse från ombordshoppen?

1-3:e pris är ju ett Båtluffarkort. Nu såg jag vad det kostar i normala fall...300 kr! Jamen dåså, då är det bara att delta och skicka in sina bästa vinterbilder från skärgården ;-)

Waxholmsbolagets bolagsstyrelse består av politiker valda av landstingsfullmäktige.

Undrar om styrelsen fattat beslut om tävlingen...

christian veltman skrev:
Waxholmsbolagets bolagsstyrelse består av politiker valda av landstingsfullmäktige.

Undrar om styrelsen fattat beslut om tävlingen...

Så här ser styrelsen ut för kommunala Telgekoncernen som är moderbolag för Telge Energi, Södertälje hamn, renhållningen, Telgebostäder m m. En intressant fördelning av ledamöter och supplenater. Inte får jag intrycket av att moderbolaget styrelse finns av andra skäl än att ge så många ledamöter och dess suppleanter ersättning. Med den mängd supplenater som är utsedda verkar det vara mer regel än undantag att ordinarie ledamöter inte har möjlighet att arbeta med styrelsearbetet. Jämför gärna styrelsen med en styrelse i ett börsnoterat bolag.

Styrelsemedlemmar för Telge i Södertälje AB, tillika holdingbolagen:

Ordförande Anders Lago (s)
1:e vice ordförande Susanne Bergström (s)
2:e vice ordförande Marita Lärnestad (m)

Övriga ledamöter Erik Andersson (s)
Helena Forslund (s)
Lars Godner (s)
Staffan Norberg (v)
Mats Pertoft (mp)
Werner Stastny (fp)
Mats Johansson (kd)
Sören Gestlöf (c)
Suppleanter Pernilla Lång (s)
Robert Rohammar (s)
Lotten Johansson (s)
Claes Hellgren (s)
Thomas Hägglund (v)
Pia Bergkvist (v)
Ing-Marie Yang (mp)
Bengt-Hugo Bengtsson (m)
Barbro Brundin (m)
Gertrud Mankefors (fp)
Berit Lagerwall (pp)

Contax skrev:
Hittade detta villkor för en fototävling hos Waxholmsbolaget:

Vad jag förstår så gäller det ALLA bilder dom får in till tävlingen. Okej om det gäller vinnande bidrag, men ALLA, njae... Känns inte sjysst tycker jag.

Känns som ytterligare ett försök att skaffa sig gratis bilder.

/cf

Förstår INTE alla dessa trådar så fort ett bolag annordnar en tävling! De skriver ju TYDLIGT ut vad som gäller, ställer du inte upp på villkoren så skickar du inte in några bilder. Så vad är problemet?

Första pris är värt 300kr i denna tävling.
En bild som används i reklamkampanj avsevärt mycket mer. Dessutom mer eller mindre friskrivning av rättigheterna för bilden.

Därför reagerar iaf jag. Sannolikt många andra eftersom denna typ av tävling brukar diskuteras.
Dessutom finns det andra som genom diskutionerna
här på FS blir upplysta om dessa skojjare...

Fram för fritt gnäll ;-)

Äsch, Waxholmsbolaget är samhällsägt och det finns i en viss mängd tillgångar kvar hos medborgarna, detgäller bara att få in dessa till samhället på så enkla sätt som möjligt. Självklart ska medborgarna bidra till det allmännas bästa efter sin bästa förmåga. Vissa kan fotografera och vissa kan driva skärgårdstrafik, allt i det allmännas tjänst.

Samhället äger individen och då är det självklart att lyda samhällets begäran om bilder. Man vill ju vara en god medborgare och slippa hamna i kollektivtrafikens fasor när yttersta dagen kommer. En bild mer eller mindre är att se som en fribiljett till de stoppade sofforna i första klass.

christian veltman skrev:
Första pris är värt 300kr i denna tävling.
En bild som används i reklamkampanj avsevärt mycket mer. Dessutom mer eller mindre friskrivning av rättigheterna för bilden.

Därför reagerar iaf jag. Sannolikt många andra eftersom denna typ av tävling brukar diskuteras.
Dessutom finns det andra som genom diskutionerna
här på FS blir upplysta om dessa skojjare...

Fram för fritt gnäll ;-)

Men dom döljer väl inte att priset endast är värt 300kr?

Jag tror inte att de kommer få in flera hundra bilder som duger som en reklambild. Om man bedömer sin bild så bra att den går att sälja till en reklambyrå så skickar man inte in den till en tävling :)

Man kan använda samma argumentation på alla tävlingar där man vinner 10 chokladaskar från Cloetta mot att man skriver en slogan! Att det skulle kostat dom betydligt mer att anlita ett gäng copywriters som spånar på en slogan i ett par dagar. Så de snyltar på alla copywriters usch för dessa skojeri tävlingar.

I praktiken är väl i stort sett alla tävlingar företag utlyser ämnat att tjäna bolaget mer än deltagarna? Usch och fy!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar