Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotostudio På Fritidsgård

Produkter
(logga in för att koppla)

Conzpiro

Ny medlem
Hejsan!

Nu är det så att jag arbetar som fritidsledare och vi vill satsa lite på tjejer. Vi har tänkt en hel del på vad som kan intressera just tjejer och jag kom på fotografering.

När jag satte mig ner för att titta lite så märkte jag snabbt att detta var en djungel djuparen en djupast och bestämde mig för att vända mig till proffsen här.

Vi vill skapa känslan av en proffsig studio, med papaplyer, redig kamera och en backdrop. Men ingen av oss som arbetar vet vad man skall satsa på.

Finns det paketlösningar med kamera, stativ och paraplyer?

Hjälp mig och ni skall förevigt bli ihågkomna. Tänk på att ni gör detta för ungdomar.

MVH
Joel Lundgren.

Blixtpaket finns, men kameran köper man separat.

www.kaffebrus.com har bland de billigaste paketen. Från 1995:- ink frakt ( 2 110 ws blixtar, paraplyer och ställ ).

Även bakgrunder köper man separat. Vanligast är nog pappersbakgrunder. De kostar ca 6-700:- på rulle ( 2,70 x 11 meter ). Finns på YFO och Scandinavian Photo bland annat.Just de senare brukar ha en del sånt uppställt i demo syfte.

Vad gäller kameror ( systemkameror då ), så håller de flesta en bra bildkvalite även i de mindre prisklasserna ( från 6000:- ca och uppåt ).

Populära idag är tex Canon 400d, Nikon D50.

En sida som tex wwwdpreview.com gör stora tester med varje kamera och ger omdömen och visar exempelbilder. Bra om man vill jämföra.

Tack för snabbt svar..
Skall kolla in det du sa.

Vill gärna ha fler som skriver ideér och vad man skall tänka på.

Vad är skillnaden softboxar och paraplyer?
Priset på softboxarna är utanför min ram..

Har just nu hittat en Canon 400D och 2 paraplyblixtar för under 8000:-

Jag tror vi kommer lägga runt 10.000:- max..

Du klarar dig väldigt långt på paraplyerna.

Ett vitt paraply som man slår blixten igenom ger ungefär samma effekt som en billigare softbox undantaget allt spilljus som man får leva med.

Finare softboxar innehåller extra material för att sprida ljuset bättre och ger dig mer kontroll.

Hur stor lokal har ni tillgång till?
Takhöjd?
Kan prylarna stå kvar hela tiden eller måste det flyttas ofta?

Tack för snabba svar..

Vi kommer hålla till i en lokal som har ca 3,5 meter i tak. Lokalen är ganska stor med vi kommer bara använda en del av den. Sakerna kommer att flyttas dit när vi skall fota.

Idén är kanske att börja med halvkroppsfoton till att börja med för att lära sig. Sedan utveckla studion beroende på intresse.

Men jag tror vi kör på paraplyer i början..

Fråga?
Jag vet inte riktigt hur tekniken funkar med blixtarna (paraplyer). Måste dom kopplas till kameran?

För att slippa sladdar mellan kamera och blixt används antingen radiosändare eller IR sändare som sätts i kamerans blixtsko och triggar blixtarna ( båda lösningarna finns på kaffebrus för under 500:- ).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar