Annons

Fotostudio Köpråd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Paraply är lättare att ta med sig. Finns även paraply softboxar. Handlar mest om vilken reflex du önskar på ögat. Paraply skvätter ljuset mer. Lämpar sig för grupper. Box lite mer koncentrerat ljus som du styr.

Tack alla för era svar!! =)
Ja det får nog bli pappersbakgrund, paraplyerna verkar billigare så får nog börja med det o köpa en softbox vid senare tillfälle. =)

Tackar!!

Om budgeten tillåter så finns paraplysoftboxar från Creative Light. Du får smidigheten som för ett paraply men ljuset skvätter inte lika mycket som paraplyer normalt gör. Reflexen i pupillen påminner om en oktabox.

Du hittar säkert motsvarande paraplyer från andra tillverkare men Creative ligger väl ungefär i mitten kvalitetsmässigt. De skall ju tåla att hanteras en tid framöver.

Om budgeten tillåter så finns paraplysoftboxar från Creative Light. Du får smidigheten som för ett paraply men ljuset skvätter inte lika mycket som paraplyer normalt gör. Reflexen i pupillen påminner om en oktabox.

Du hittar säkert motsvarande paraplyer från andra tillverkare men Creative ligger väl ungefär i mitten kvalitetsmässigt. De skall ju tåla att hanteras en tid framöver.

Hej Minita!

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att ljuset inte skvätter lika mkt som paraplyer gör? =( (brist på erfarenhet)

http://photax.se/std/blixtpaket/blixtpaket.htm
Detta paketet lutar det åt: Antingen det för 4295kr eller om jag ska satsa på det för 5995kr... svårt att bestämma mig..satsar jag på det dyrare alternativet så blir det mindre pengar över till annat...=/

Vad skulle du satsa på? =)

1.Du behöver inte 3 studioblixtar om du är nybörjare, du kommer att kämpa med att få 2 blixtar att funka till att börja med, sen när du lärt dig det så är du ingen nybörjare på studioljus längre och vill komplettera din utrustning och då kan du stå utan möjlighet om du valt ett märke som är "billigt"

Enligt mina erfarenheter är det bara att hålla med. Jag har D-Lite 4 med två blixtar men som nybörjare jobbar jag mest med EN blixt och reflexskärm. Tanken är att jag, när jag lärt mig mer, ska använda båda blixtarna samt min SB-900 blixt, dvs 3 ljuskällor. Men jag har häcken full med en just nu..:)

Mina blixtar är på 400 ws och problemet i min lilla hemstudio är snarast att det är för MYCKET ljus, svårt att ställa ned tillräckligt. Så det är lite pyssligt. Men, helnöjd med blixtpaketet och är övertygad om att att D-Lite 2 egentligen räcker för de flestas hobbybehov.

Tack Lasse-p!
Ja det med garantin låter ju bra också =), tror det får bli från Photax, är nära butiken så kan köra dit o handla direkt också =).

Ebay!!

Vet inte om någon sagt detta ännu men EBAY!!

Jag handlade massor med studioutrustning från ebay. Fraktar hem det gratis och slipper tullen.

Vad jag körde med var:

två stativ
Hållare till paraply blixt
två paraplyer
två blixtar
cactus trådlös blixtutlösare (kostar att frakta men fortfarande under halva priset)

Sen kan du köpa en 3meters backdropp med ställning för någon få hundra lapp. Skulle tippa på att du hamnar runt 2000:- för detta.

Hej!
Finns det ingen här på fotosidan som skulle kunna hjälpa mig att jämföra dem har paketen? =)
Snälla!? =)

paketet för 5995kr på Photax: http://photax.se/std/blixtpaket/blixtpaket.htm
och jämför med detta paketet på Kaffebrus: 5695kr

http://kaffebrus.com/studioset-2-x-3...gent-1460.html

Med vänliga hälsningar
Fredrik Conde

Har ingen aning om kvaliten på dessa, men kolla upp att fattningen där du monterar softboxar, grids, beautydish, mm -->är kompatibel med någon större leverantör typ Bowens, Elinchrome, Profoto etc etc, så slipper du stänga in dig i ett hörn när det gäller att köpa tillbehör, vilket du kommer att göra när du väl börjat med studioljus

Lycka till

Har ingen aning om kvaliten på dessa, men kolla upp att fattningen där du monterar softboxar, grids, beautydish, mm -->är kompatibel med någon större leverantör typ Bowens, Elinchrome, Profoto etc etc, så slipper du stänga in dig i ett hörn när det gäller att köpa tillbehör, vilket du kommer att göra när du väl börjat med studioljus

Lycka till

Det är ju det som är så bra med Visico. Att dom har Bowens S-bajonett.

Kör själv med Visico och kan rekommendera dom för hobbyfotografer.
Har totalt 7 visicoblixtar. två strulade nyligen och servades hos Photax. I övrigt har de fungerat bra. Dock är kvalitén och känslan inte 100. Skruvarna som håller blixten tenderar att lossna. Då jag använder takskenor och fäster blixtarna upp och ner.
Stativen som följer med (även Visico) blev dåliga efter ett år. Dämpningen försvann.

Trots alla dessa fel så är det bra blixtar. Jämn ljusmängd och pålitliga blixtar överlag.

Förstår dock inte varför folk går och köper nytt. Det finns flera blixtpaket här på fotosidan som är betydligt bättre grejor än Visico. Gamla grejor men det är bara sånt som inte går sönder.

Jag har själv ett multiblitz paket ute. Löjligt billigt med tanke på vad man får för pengarna!
Det finns även ett Bowens paket som är mycket bra. Även det är ett kap.

Elinchrom D-lite är inget jag rekommenderar. Eftersom de tillhör de abslut mest basic blixtar och känns "är" mycket plastiga. Det går att få betyldigt bättre grejor för pengarna.

Två blixtar räcker gott att börja med. Det går att komplettera med reflektor(er). Känner man sedan att man vill komplettera så är det bara att köpa ett par till.

Färgtemperaturen på blixtarna är nästan detsamma oavsett märke. Därför ser inte jag något problem med att blanda olika märken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar