Annons

Fotostudio för bilar.

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Jag håller på att bygga upp en liten fotostudio för fotografering av bilar. I taket sitter 8 lysrörs armaturer som ger så kallat dagsljus på 1000 Lux. Under lysrören har jag placerat en vit presenning (600 Lux efter detta). (Denna ska ersättas med en segelduk senare om detta gör någon skillnad?). Det största problemet jag har är att det speglar sig för mycket i lacken har flera stora fönster på andra sidan hallen. (Kan ej täcka över dessa) när jag fotar bilen invändigt lägger jag en duk över vindrutan och sidorutan som jag sedan riktar 2st bygglampor mot get för det mesta ganska bra ljus.
Går det att komplettera ljuset från lysrören med en bouncer eller något liknande och kan en bouncer eliminera speglingarna i bilen???
Några mer tips hur jag kan få bilderna bättre?

Mvh/ Tom
 

Bilagor

  • dsc03742.jpg
    dsc03742.jpg
    22.9 KB · Visningar: 978
Jag har mest jobbat med studioblixtar när jag fotar studio, men det har inte varit några problem att bli av med solljus/reflexer. Blixtarna är så pass mycket kraftigare att solljuset saknar betydelse.

I ditt fall skulle jag satsa på tre blixtar, alla med ganska långsmala softboxar på.
Två hängande från taket och en vid sidan om fotografen. Alla boxar med längden i bilens längd så att säga, den brevid fotografen blir således liggande.

Om man skall kolla på Elinchromes sortiment (prisvärda och smidiga) så skulle jag nog ta 2st 73*175 och 1st 33*175 boxar och deras paket med 3st Style 600S. Borde hamna under 40 000:-. Tillkommer gör takmonteringen, dessa kan tyvärr vara ganska dyra om man vill ja en smidig lösning, men som likalen ser ut tror jag att man kan slöjda lite själv med vire och strömbrytare nere på väggen. Troligen kommer ni inte ändra speciellt mycket på inställningarna när ni väl trimmat in allt. Och om man låter inställningsljuset vara av och de får svalna lite innan man stänger av skall det inte vara något problem med värmen heller.

Sen kan man ju fundera på bakgrunden också, jag tycker att det gör väldigt mycket på intrycket att även bakgrunden är bra ljussatt (antingen ljusare eller mörkare än bilen), så att bilen framträder bra.
 
Senast ändrad:
Bilderna vi ska plåta är begagnade bilar som är till försäljning. Så 40 000:- är nog i överkant. Blev rekomenderad att sätta upp lysrören vilket skulle vara ett billigare alternativ men detta gick på över 8000:- så vad kan man göra med
10 000:- till? Lysrören gav för dåligt ljus, ska jag fläska på med mer lysrör?.
Här är ett exempel på hur en av bilderna ser ut.
 

Bilagor

  • sjb996.jpg
    sjb996.jpg
    25.4 KB · Visningar: 746
Lysrör är väl bland det sämsta man kan fotografera under.

Jag hade nog valt en mörkare bakgrund med ett tak som inte släpper genom ljus.
Både tak och väggar matta så att inget ljus reflekteras.

Sen ljussätter du med halogenlampor som reflekteras i vita skivor som speglas i bilen.
Det är ju reflexerna i bilen du fotograferar.

På detta vis kan du få en flexibel studio, som bakgrund kan du ju ha en tygfond som bytes vid behov. I taket har du fästen så att du enkelt kan montera reflexskivor där.
 
Det du behöver är ett mer kontrollerat ljus. Antingen större & jämnare (du ser i dina bilder hur man tydligt ser skillnaden i ljusstyrka över diffusorn), eller med mer karaktär/kontrollerade former.
Om du vill testa en riktigt billig lösning så skulle jag nog skaffa några svarta tygstycken och lägga ut på diffusorn, så att du kan skapa rektanglar som ger ljuset (dvs efterlikna en avlång softbox).

Du skulle även behöva lite ljus från sidan.

Snoka runt om det inte finns någon som du kan låna studioblixtar av, för att se hur det funkar.

Du fick ju lite tips förra gången du frågade också ;-)
 
Utmärkt bildexempel.
Idéen med fejk asfalt kan ni ju sno rakt av, skaffa en lång svart matta (takpapp kanske inte är så kul att ha utrullat i bilhallen) med er logo på som alltd hamnar framför fronten på bilen, slipper du pilla dit något sådant varje gång.
 
Tack för alla svar. Halogen tycker jag inte återger färgerna så bra, då är lysrören bättre.
Dessa lysrör blev jag rekommenderad att använda (Men blev inte så nöjd).
Så vad säger ni om 2 softboxar, fler lysrör för att lysa upp bakgrunden mer. Eller ska man inte använda dessa tillsammans?. Ska även pröva Niklas förslag. >>Peter. Har du fler sådana bilder får du gärna dela med dig. De ger lite idéer.
 
Om jag nu använder lysrör vad ska jag välja i stället för vit plast presenning? Så man får igenom mer ljus. Det börjar bli dyrt nu att experimentera. :)
 
Stonecold skrev:
Om jag nu använder lysrör vad ska jag välja i stället för vit plast presenning? Så man får igenom mer ljus. Det börjar bli dyrt nu att experimentera. :)

Det är lite det jag försöker påpeka ibland... Visst 40 000:- för riktig utrustning kanske låter dyrt. MEN riktig utrustning har ett andrahandsvärde! En stor vit press och ett antal monterade lysrör faller ganska snabbt i värde.

I din sits skulle jag nog försöka behålla pressen men få ljuset jämnare och mer avgränsat. Ju mer du maskar av ju mindre ljus får du såklart... Kanske att du får göra ljuset snyggare vid källan. Man kan sätta 4 krokar runt varje lysrör och sedan riktigt tunt vitt tyg med öljetter i varje hörn (detta är dessutom ganska snyggt). Om taket har en hyffsad färg kanske detta är bättre än pressen + maskning.

Bilar är ju lömska eftersom de reflekterar så oförlåtande.
 
>>Peter. Har du fler sådana bilder får du gärna dela med dig. De ger lite idéer.
Som jag skrev så är det Mikael Pertmans bilder, det är inte så många som jobbar som verkar dela med sig av sina hemligheter. Han är en av dom få jag sett. Men kollar man hans bild där han tom har satt ut förklaringar, tänker på hur en bil är format och kombinerar med vanlig ljussättning så tror jag inte det är så mycket mer man behöver.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.