ANNONS
Annons

Fotostatkopia av en bild på mässa

Produkter
(logga in för att koppla)

Loungepuppy

Avslutat medlemskap
En bekant ställde upp med en bild i en inramningstävling. Alla tävlande skulle rama samma bild och fick köpa bilden till rabbaterat pris.

Två tävlande tog en förstorad fotostatkopia av bilden så som den var visad i tävlingsformuläret.

Alltså tog de, utan att fråga en (dassig) fotostatkopia, utan att fråga mig, och visade upp på en mässa där tävlingsbidragen visades.

Varken bilden eller de olika ramförlagen var till försäljning.

Min bekant valde att säga till tävlingsarrangören att det inte kändes bra att se sitt verk visat på det sättet (dassig kopia med konstnärens namn synligt) eftersom det gav ett missvisande intryck av verket.

Frågan:

Får man göra så som två av de tävlande gjorde?

Loungepuppy skrev:
Alltså tog de, utan att fråga en (dassig) fotostatkopia, utan att fråga mig, och visade upp på en mässa där tävlingsbidragen visades.
Varför skulle de fråga dig när det var en bekant som ställde upp med bilden?:)

Jag är ingen expert, men har hängt med här ett tag så lite svammel kan jag.
Att de får ta en fotokopia är helt lagligt, hur de sedan använder fotokopian kan vara olagligt. Det torde vara ok att skicka in bidraget till tävlingen, iaf. om man tydligt klargjort vad som är originalbilden, samt att din bekanta hade sagt att bilden fick användas i detta tävlingssammanhang. Tävlingsbidrag kan knappast kan räknas som publicering särskilt när det är en speciferad bild som ska användas, samt att de har inte gjort anspråk på att bilden är deras.

Däremot så gjorde nog arrangören fel om de visade upp det "omgjorda" bilden utan att ha frågat upphovsrättsinnehavaren om det var ok.

Detta är naturligtvis spånat under förutsättning att bilden var en betydande del av "konstverken" som ställdes ut.

Men detta är en lekfull mans bedömmning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar