ANNONS
Annons

Fotoställen i Skåne

Produkter
(logga in för att koppla)

Barbamamma

Avslutat medlemskap
Hej!

Är det någon som har några tips på bra fotoställen i Skåne? Gärna i sydvästra Skåne. För vanliga landskapsbilder och kanske även häftiga ställen för porträtt/modefoto.
 
Det finns kanske inte så många "dramatiska" ställen, men däremot ganska gott om kustlinje som går att utnyttja... Men det är klart, Bokskogen kanske räknas till sydvästra Skåne? Här finns det gott om natursköna områden.

En annan favorit är ju rövarkulan (Löberöd, Braåns bäckravin), men det är väl mer centrala skåne. Måryds naturreservat (Skrylle, utanför Lund) är också trevligt. Båda dessa är bra för porträtt då de har sluttningar och möjlighet till dramatiska skuggbildningar i både öst/väst-läge...
Lycka till! :) /J
 
Mina favoritställen ligger nog i andra delar av Skåne, men i sydväst kan jag tänka mg kusten vid Skanör och Falsterbo, gärna i morgon- eller kvällsljus. Går att nå med buss ifall du inte har tillgång till bil.

Jag har sett många fina bilder från Öresundsbrons brofäste på Lernacken, men du får knappast unika bilder därifrån. Många har varit där!
 
Rekommenderar också Rövarekulan (motvilligt, inte så många har hittat dit och jag gillar det...), utan att ha koll på väderstreck så finns Alnarpsparken som är stor och varierande med en hel del trevliga byggnader, Fulltofta strövområde om man gillar skog, Hovdala har både slott, park, åker och skog. För några år sedan var stranden vid Trelleborg lite lagom vildvuxen och vidsträckt, men har inte varit där på länge. Skåne är vackert!
 
Hela kuststräckan från Falsterbo till Sandhammaren är fantastisk att fota. Jag bror själv i Smygehamn och tar en hel del bilder längs kusten, men har antagligen blivit något hemmablind. Men kolla gärna mina landskapsbilder (http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=251243), men Magnus Wallons är klart bättre än mina (http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=169431). Kvällsbilder från sydkusten blir lite speciella eftersom man oftast har solnedgången i ryggen.
Ett annat tips är att köra in en bit från kusten och köra ut bland åkrarna, där kan man hitta många fina vyer och gamla fina korsvirkeshus, det passar även bra men modellbilder ute bland fälen.
 
Skåne är så vackert att det inte spelar någon roll. Kommer man från nåt ahie i Småland, Fjollträsk eller nåt myggbefolkat surhål i Norrland, exempelvis, är det bara att hoppa ut var som helst i Skåne och börja fotografera.

Det blir ändå bäst.

Himma e grant.
 
Lol... :)
-En positiv inställning och lite framåtanda är ju ofta det viktigaste, som föregående skribent så finskänsligt påpekade!
 
Skåne är så vackert att det inte spelar någon roll. Kommer man från nåt ahie i Småland, Fjollträsk eller nåt myggbefolkat surhål i Norrland, exempelvis, är det bara att hoppa ut var som helst i Skåne och börja fotografera.

Det blir ändå bäst.

Himma e grant.


Jag bor i Lund men är ursprungligen från Florens och tycker inte det finns något vackrare än Toscana. Visst kan Skåne vara jättevackert, men det mesta jag ser här runt Lund är platta åkrar. Jag gillar kullar och berg! Därför ber jag om tips här om lite mer unika och dramatiska ställen :)
 
Lol... :)
-En positiv inställning och lite framåtanda är ju ofta det viktigaste, som föregående skribent så finskänsligt påpekade!

Självklart är det viktigt. Men jag känner att jag sett och fotat det mesta runt omkring Lund nu så jag vill ha tips på nya ställen! Unika och vackra ställen jag aldrig sett förut.
 
Tack så hemskt mycket för era bra tips! :) Nu har jag en massa bra platser att besöka i sommar! Håll utkik hos mig så kanske ni får se några bilder också.
 
Sydvästra Skåne är nog inte idealiskt om man vill ha kullar och berg:)

Ivön, Stenshuvud, Söderåsen, Kullaberg, Hovs Hallar, ja alla dessa ställen har väl nämnts tidigare i tråden.

Fyledalen har fantastiskt vacker natur. Även området kring Degeberga är fint.
 
Jag bor i Lund men är ursprungligen från Florens och tycker inte det finns något vackrare än Toscana. Visst kan Skåne vara jättevackert, men det mesta jag ser här runt Lund är platta åkrar. Jag gillar kullar och berg! Därför ber jag om tips här om lite mer unika och dramatiska ställen :)
Skäralid, för att vara lite mer specifik än bara "Söderåsen".
 
Sydvästra Skåne är nog inte idealiskt om man vill ha kullar och berg:)

Ivön, Stenshuvud, Söderåsen, Kullaberg, Hovs Hallar, ja alla dessa ställen har väl nämnts tidigare i tråden.

Fyledalen har fantastiskt vacker natur. Även området kring Degeberga är fint.


Nej, det är ju inte det! Jag har nog bosatt mig i (för mig) fel del av Sverige.

Söderåsen har jag besökt många gånger och vackert är det. Kullaberg och Hovs Hallar ser intressant ut. Tack för tipsen!
 
Skåne är så vackert att det inte spelar någon roll. Kommer man från nåt ahie i Småland, Fjollträsk eller nåt myggbefolkat surhål i Norrland, exempelvis, är det bara att hoppa ut var som helst i Skåne och börja fotografera.

Det blir ändå bäst.

Himma e grant.

Haha, jag skulle precis googla himma när jag insåg att det var nog ingen plats utan bara ren skånska..
 
Mot Grönby, mellan Skurup och Trelleborg. Där finns både byar, skog och slätt. Kanske inte ett förväntat svar men men!
 
Besök småbyar o fotografera unika platser som tex gamla affärer.mackar mm snart kommer de inte finnas kvar
 
Visst kan Skåne vara jättevackert, men det mesta jag ser här runt Lund är platta åkrar. Jag gillar kullar och berg! Därför ber jag om tips här om lite mer unika och dramatiska ställen :)

Mina tips:
Södra delen av Billebjer, Hardeberga (vid stenbrottet) och Måryd (Skrylle) - alla inom rimligt cykelavstånd från Lund.

Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.