Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoställen i norra Halland, Kungsbacka kommun?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Tänkte försöka hitta lite nya platser att fotografera på i sommar. Nån som vet några fina ställen söder om Göteborg? Bor utanför Kungsbacka, så runt de trakterna. Hade velat hitta ett ställe som inte är så långt hemifrån så jag kan åka dit lite när som helst, vid olika tider på dan.

I den engelska fototidningen jag prenumererar på tipsar de om olika natursköna platser i varje nummer, men det är ju i England... Finns det nån svensk fototidning som gör samma sak?

Har kollat runt här på forumet, men inte hittat nåt...

Sandsjöbacka har jag aldrig varit i, får ta mig dit i sommar!

Eva-Lena: jag bor i Fjärås så på Bräckan är jag och fotar hela tiden, men tack för tipset ändå:)!
Har bott här i 15 år nu så börjar bli trött på Bräckan... Men du kanske vet några fler ställen där omkring? Har kört runt Lygnern och kollat och där finns ju en hel del fint.

Nu är jag ju inte alls ifrån de trakterna, men i och runt Särö är det ju fint om du nu vill ha lite kust/skärgård.

Finns massor av ställen:
-Kungsbacka innerstad
-Bröndome
-Gottskär
-Gröninge
-Kusten från Åsa och upp till Göteborg
-Särö västerskog
-Tjolöholm etc

Himledalen med Gässlösa naturreservat för att inte tala om Åkulla bokskogar och runt Skärsjön vid Skärbäck. Nu är vi i höjd med Varberg där jag bor.
//Leif

Tack för alla tips! En del vet jag om, men det är alltid bra att bli påmind. Skoj med bilder också, man blir ju så lätt hemmablind och det är skoj att se hur andra fotat.
Nidingen går tyvärr bort då jag blir sjösjuk så lätt. Mår t.o.m. dåligt på Danmarksbåten när den ligger förtöjd, haha!
Äskhult ska jag åka till snart tänkte jag. Där är jättefint!

Åkulla bokskogar har jag hört är fint, tack för det tipset! Ska se om jag kan åka dit.
Ramhultafallet har jag inte varit vid på länge heller, så det får bli en tur dit också...

Sen så har du mycket bokskog längs Lyngnerns södra strand.
En promenad/vandring längs Hallandsleden från Bräckan ner till Äskhults by är också att rekommendera.
Rossared med omgivningar kan jag också rekommendera.

På kartan över Sandsjöbacka som jag länkade till ovan saknas den del av naturreservatet som går in i Kungsbacka kommun. Ett av de mest mångsidiga områdena är annars om man går in från Kyrkbyn Dala vid Släp och slingan som går upp mot en liten sjö som heter Knipemyst. Det finns en väldigt bra karta som visar alla vandringleder i reservatet att köpa i bokhandeln.

Nu har jag varit i Åkulla bokskogar! Jättefint var det! Älskar lövskog... Tog mängder med bilder och hittade platsen där de hittat Bockstendmannen. Stannade även till på fårfarmen som fanns där.
Kommer defenitivt åka tillbaks dit. Om inte annat så till hösten när det blir så fina färger på träden!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar