Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

DanneL

Aktiv medlem
Har funderingar på att skaffa en Canon Bubble Jet S9000, såg den på en mässa och blev imponerad av kvaliteten på utskrifterna.

Min undran gäller min scanner, en Nikon LS-30. Scannern klarar 2700 dpi och bildfilerna blir runt 25mb, räcker det om jag vill skriva ut A3 ?

För att få en fullgod kvalité (300 dpi) på ett A3 (42x30) eller (17x12") så behöver du då:

17 x 300 Dpi x 12 x 300 Dpi = 5100x3600 pixlar på inscanningen. Från ett 35mm negativ (1½x1") får du med en coolscan 30 då 4050x2700 pixlar.

Svaret är att nja inte till riktigt bra, typ tidskriftstryck-kvalité. Men kanske ändå fullt acceptabelt.

En 4000dpi scanner hade fixat det. (6000x4000pixlar)

Om du blev imponerad av S9000s utskrifter så ska du definitivt ta en titt på utskrifter från Epson 1290 innan du köper, ty de är bättre.

Om du inte tror mig är det bara att jämföra. Tidningen Mikrodatorn (nr 5-2002, tror jag) testade dessa två mot varandra och deras testutskrifter från Epson 1290 var klart bättre än från Canon S9000. Dessutom är 1290:an billigare. Dock är S9000 något snabbare.

Angående scannern så håller jag med Jeppe, det går nog om du inte har så höga krav, men för bästa kvalite ska du ha 4000 dpi. Däremot blir 2700 dpi mycket bra på A4.

På tal om skrivare. Någon som vet nåt om Epson mattepapper heavyweight, ska köpa en Epson 895 och har läst att dom garanterar 20 års hållbarhet med det papperet. Såg på Scandinavian photo att papperet ifråga är förhållandevis billigt & undrar därför om det ger bra resultat, eller får jag bättre resultat med nåt annat dyrare papper (men sämre hållbarhet)?

Har någon erfarenhet av detta?

I vintras testade en engelsk fototidning, kommer inte ihåg vilken, samma skrivare och tyckte Canonen var bättre.

Slutsats: Det är mycket bra skrivare båda två och skillnaden ligger i betraktarens preferenser.

Jesper glömde att man tittar på A3 på längre avstånd än A4 vilket gör att det kan bli bra resultat med 200 ppi.

Helt klart Anders. Men som jag sagt i tidigare diskussioner så hamnar en A3 på runt 40-50:- i kostnad och ett labb tar runt 50-60:- för en förstoring i samma storlek...i varje fall här i Helsingborg. Skulle vara roligt att få veta hur många A3 som ett set patroner räcker till. Blir ett himla spring efter patroner ;)

Det var med tanke på priset och det faktum att jag såg med egna ögon när den skrev ut som jag blev intresserad av Canons skrivare. Tack Jesper för förklaringen.

Man får nog bunkra upp med ett helt lass patroner så man inte står där med skägget i brevlådan !
Priset per kopia bryr jag mig inte så mycket om, jag skulle tycka det var roligare att ha koll på hela kejdan. Jag får fundera lite till, det finns ju en lillebror till S9000 som heter S800 och klarar max A4.

Det ÄR roligare att ha full koll på hela kedjan.
Jag har en ganska enkel gammal Epson som ibland ger bra utskrifter MEN...:
Går det bra att göra små finjusteringar av färgerna (färgstick ex.) med Epson/Canons bästa fotoskrivare? Min Epson 740 har lite problem med det.

Att skiva ur scannade bilder på en bläckstråle (i mitt fall epson 1290) går det åt ca en omgång patroner till strax över 10 A3 utskrifter. Man behöver inte ha bilden i 300 dpi för utskrift, däremot för tryck. Mellan 200-250 dpi räcker, det går inte att se någon skillnad om man skulle öka till 300. Bäckstråle kräver inte mer. i nödfall går det att interpolera upp bilden i Photoshop, eller ännu hellre i ett specialprogram för ändamålet. Det som händer är att bilden förlorar i bl a skärpa.

larsaz skrev:
Någon som vet nåt om Epson mattepapper heavyweight, ska köpa en Epson 895 och har läst att dom garanterar 20 års hållbarhet med det papperet. Såg på Scandinavian photo att papperet ifråga är förhållandevis billigt & undrar därför om det ger bra resultat, eller får jag bättre resultat med nåt annat dyrare papper (men sämre hållbarhet)? Har någon erfarenhet av detta?
Jag har ännu inte verifierat hållbarhetstiden ;)

Men det är ett väldigt trevligt papper som används till alla mina utskrifter som skall ramas eftersom de ändå sitter bakom glas och inte behöver ha den där känslan när man tar i dem med fingrarna :) Dessutom använder jag det till allt svartvitt jag gör eftersom det är det enda papper jag klarat att skriva ut utan färgstick på. Och väldigt billigt är det som sagt. Det är inget att fundera på, bara beställa.

När det gäller bilder jag håller i händerna så föredrar jag det vanliga "Photo quality" som är lite halvblankt. Kan inte riktigt sätta fingret på varför, men "Premium glossy" känns så plastigt. Lite samma känsla som i snabbköpskopior. Och det handlar inte om någon allmän aversion mot högblankt papper, jag kör alltid högblankt i mitt traditionella mörkrum för svartvitt.

Linmajon skrev:
Går det bra att göra små finjusteringar av färgerna (färgstick ex.) med Epson/Canons bästa fotoskrivare? Min Epson 740 har lite problem med det.
De bästa har jag ingen aning om, 870 klarar det däremot bra. Det finns färgkranar i utskriftsdialogrutan.

sen beror det ju på lite andra saker också när man väljer fotoskrivare (eller kanske inte?).
Jag hatar fd min epson foto 895 pga en anledning, oljudet när den skriver ut! Ett VASST oljud!
Men det är klart, har man en ljudhuv eller en stereo el. liknande på hög volym så går det ju bra. Sen så suger drivrutinerna rätt ordentligt också, går inte få till en vettig centrering av en bild i "manuellt" eller automatiskt läge utan att den beskär på ett sätt som jag inte alls gillar.

Kör med en hp 995 nu för "mindre avancerade" utskrifter (Väldigt tyst, snabb, inte lika bra på foto dock), och lämnar in på frontierlabbet när jag måste ha riktig fotokvalité. Har inte ångrat mig en sekund att jag sålde min epson 895.

Nån som "provlyssnat" en canon s9000 och kan ge en kommentar?

Visst skriver t.ex. en epson 895 snyggt, men jag skulle aldrig rekommendera den till någon vän ;)

S9000 var väääldigt tyst på elmia, även när man höll örat emot när den skrev ut.

mbngy skrev:
Att skiva ur scannade bilder på en bläckstråle (i mitt fall epson 1290) går det åt ca en omgång patroner till strax över 10 A3 utskrifter.

Det låter dyrt. En uppsättning patroner kostar 530:- (Scan.Photo). Det blir 53:- bara för bläcket. Kan det stämma??...

Köpte ett packe Epson matt heawy på elmia. Tjaaa.. tycke mest det var som tjock kartong, ytan är verkligen matt. Men gillar du matta bilder så är det nog ett bra papper. Jag gillade inte riktigt resultatet. Däremot blev det bra, men som sagt inte i min smak. Kan tänka mig att SV bilder blir utmärkta på ett sådant papper.

Herman_D skrev:

Jag hatar fd min epson foto 895 pga en anledning, oljudet när den skriver ut! Ett VASST oljud!
Min Epson 890 är mycket tyst, på ett par meters håll hör man knappt att den skriver ut. Dessutom är den snabb.

Angånde Mikrodatorns test av S9000 och 1290 så var verkligen utskrifterna bättre på 1290. Mikrodatorn hade inte bara med subjektiva ögontester i tidningen, utan hade även efterförstorat utskrifterna och 1290:an hade mycket finare bläckpunkter samt jämnare täckning. Till och med när 1290:an skrev i det sämre 1440 dpi läget var utskriften bättre än S9000. Det är klart, betraktar man en A3 utskrift på några meters håll så ser man antagligen inte dessa skillnader. Men på en meters avstånd kan man se dem. Det är dock till sist betraktaren som avgör vilken utskrift som är bäst.

Snart släpper Epson sin nya A3 skrivare Stylus Photo 2100 i sverige, den har bland annat sju fäger i separata bläckpatroner. Den sjunde färgen är en "ljusare" svart som gör att gradiationen ökar i skuggor samt på svartvita utskrifter. Det kan vara nått att vänta på...

Linmajon skrev:

Det låter dyrt. En uppsättning patroner kostar 530:- (Scan.Photo). Det blir 53:- bara för bläcket. Kan det stämma??...

Naturligtvis beror det på hur mycket färg varje bild gör åt, men med lite testutskrifter och skrivarens förmåga att göra åt en masssa bläck vid funktionen "bläckrengöring" hamnar det någonstans strax över 10 A3. Billigare ställen än Scandinavian Photo finns...

En liten rättelse bara, S9000's lillebror heter S900 och inte S800 som jag felaktigt skrev tidigare.

Epson 2100 verkar intressant, lite dyrare än Canon S9000. En feature på S9000/S900 som jag gillade är att skrivaren talar om innan den börjar skriva om bläcket inte räcker till utskriften.

Länkar till dom berörda skrivarna.
Epson 2100
Canon S9000

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar