Annons

fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

f-bente

Medlem
Hej alla duktiga där ute!

är nybörjare med systemkamera och har TYVÄRR inte haft tid att lära mig allt för mycket än så länge så känner att jag måste hitta mig tiden till o leka av mig med kameran snart...

men har börjat gå i tankarna att köpa en fotoskrivare då jag var i thailand för någon vecka sedan och har fått en del riktigt trevliga bilder jag är nöjd med (för min del, bra bilder, för er kanske värdelösa)

men jag har tänkt mig en skrivare i 1000-3000kr och har kollat lite på epsons varianter i dessa prisklasser...

vad tycker ni och vad ska jag tänka på?
 
Kan inget om skrivare, men jag har följande erfarenheter.
Epson drar väldigt mycket bläck. Canon drar inte alls mycket bläck (inte är det speciellt dyrt bläck till canon heller). Vet inte hur det är i nuläget, men så är iaf mina erfarenheter.
 
ett bra tips som jag själv faktiskt inte visste om, en bra början på vägen och någon som har fler tips så får ni gärna komma med dom!

alla tips är bra!!

PS. ni kan väl kladda nån rad på nån av mina bilder, skulle va kul o höra vad folk tycker, jag tål all kritik!
 
Jag har bara erfarenheter av Canon, har haft 3-4 stycken från de enkare upp till Pro 9000 som är den jag använder idag.

Jag tycker de funkar bra. Epson lär väl vara mer "proffsiga" men för mitt behov funkar Canon bra. Redan de som kostar under tusenlappen ger förvånansvärt bra resultat.

Jag vet ju inte hur mycket bläck Epson drar men att det skulle vara billigt till Canon håller jag inte med om! Jag tycker jag handlar nya patroner titt som tätt och ändå skriver jag inte så mycket.

Jag har inte vågat räkna ut vad mina utskrifter kostar, säkert är det mycket dyrare än att lämna bort men det är så himla kul att skriva ut själv och få feedbacken direkt så jag tycker det är värt det. Det är kul att experimentera med olika papperstyper också vilket blir enklare om man skriver själv.

Om du har råd och en del plats på väggarna, satsa på en A3 skrivare - det blir läckert!

Många förordar skrivare med pigmentbaserat bläck då dessa ger längre livslängd. För egen del har jag inte sett detta som något avgörande argument då jag tycker det "vanliga" bläcket verkar hålla "tillräckligt" bra.

Oavsett vilken skrivare du köper, räkna med en viss frustration och några testutskrifter innan du fått allt att lira med dina program.

Lyckat till!
 
För 3000 kr får du en Canon Pixma MP980 (multiskrivare).

Egenskaper:
Skriva ut, kopiera, scanna
Upplösning på 9 600 x 2 400 dpi med bläckdroppar på 1 pl
Trådlöst nätverk (jag skriver ibland ut bilder på 10x15 fotopapper direkt från mobilen)
Sex separata bläckbehållare (en av färgerna är grå, perfekt vid S/V-utskrifter)
ChromaLife100+-system
8,8 cm TFT-skärm
Scanner på 4 800 dpi
 
Epson

Köpte en A3+ Epson 1400 och tillsammans med ColorMunki spektrofotometer och en LaCie skärm kom jag så nära det bara går.
inte så snabb och lite felstick i svärtan på svartvitt men annars helt toppen. dock dyrt att skriva ut med på riktigt fotopapper och bläck..
 
jo jag kan ju tänka mig att det lätt springer iväg med pengar i början när man tycker det är som roligast att skriva ut bilder och bläcken är ju inte billig....

men vad kostar papper till en skrivare med A3 storlek? skulle ju vara kul att ha det, men blir ju lite pengar det handlar om...

men vilka är bäst då, epson, canon? eller något annat märke, jag har mest sett bilder från nya modeller av epson och tycker det är riktigt bra bilder.. kommer dock inte ihåg exakt vilken modell, men någon för hemmabruk.
 
Gå in på t ex www.cyberphoto.se så kan du få en uppfattning om vad papper kostar.

Om du skriver A3 så blir det förstås mycket dyrare, papperet kostar mer, det går åt mer bläck, ramarna är dyrare.

Jag skriver inte så ofta A3 (av dessa anledningar) med det händer och det är skönt att ha möjligheten.
 
Jag har bara erfarenhet av Epson - först en Colorstylus 600 (eller nåt liknande heter den) men numera en Colorstylus Photo R800.

Jag vet ingenting om jämförelser av bläckåtgång - men jäklar vad den skriver fint.
8 patroner för fotorealism.
Ganska stor och tung för att bara vara A4+

Den ligger nog i det översta skikt just nu tror jag...knappt 3000:- som billigast - vissa har fortfarande samma pris som när den kom...3995:-...(som jag gav...)
Patronerna snittar på ungefär 190:-/st, så du köper en låprisskrivare per sats patroner...

Du kan få min gamla skrivare mot transportkostnaden...man jag har inte kört den på några månader - så den kan ha torkat ihop...annars skriver den bra bilder med originalpatroner i...men endast då...

Annars har jag läst och hört att Epson R200 & R220 skriver fint...

M.v.h.

/ Magnus
 
uppskattar verkligen alla svar jag fått och dom har hjälpt mig en del!

var ute idag och kollade runt lite i butiker och en epson jag själv kollat på plus en som jag blev varmt rekomenderad var denna som jag länkar nu!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=349914

någon som har erfarenhet av denna eller liknande produkt från epson?
får jag inte höra allt för dåliga kommentarer från er, tror jag bestämt att en sådan står på skrivbordet vilken dag som helst!
 
ingen som provat denna epson-skrivare som jag föreslog i föregående inlägg??

hoppas på svar nu så jag får något svar!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.