Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoskrivare eller Internet

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, jag *tror* att labb är att föredra framför skrivare eftersom lab är:
Billigare, ger bättre hållbarhet, troligtvis också bättre kvalitet (om man väljer rätt labb).
Enda fördelen med skrivare är väl egentligen att det går snabbare och att man har lite större kontrol över processen.
/Micha
 
Labb som printar digitala bilder på riktigt (ljuskänsligt) fotopapper är att föredra. De bilderna får samma hållbarhet som vanliga fotografier från negativ.

Men det betyder ju inte att en bra skrivare kan vara användbar. Det går ju fortare, och man kan experimentera mer. Alla bilder behöver ju inte vara arkivbeständiga.
 
CastorTroy skrev:
Har precis börjat fota digitalt och undrar vad som är bäst och mest prisvärt. Ska man köpa en sjysst fotoskrivare eller ska man låta något labb t.ex. fujifilmnet sköta utskrifterna?

HP har ju släppt en 8 färgers skrivare. Kan det vara något? http://www.hp.se/produkter/family.asp?category_id=4&type_id=107&family_id=55874

Är tacksam för lite rekomendationer på "internet-labb"


På den här siten pågår en recension på HP Photosmart 7960 som du kan läsa om redan nu:

http://www.photo-i.co.uk/
 
Skiver man ut med en HP skrivare på fotopapper är det nog billigare att använda sig av ett labb istället.

Med min canon (som inte ger riktigt lika bra kvalitet som med en HP) är det marginellt billigare att skriva ut själv.
 
Prisvarning

Jag har en Epson 870. Till den kan man köpa fotopapper på rulle om man vill göra vanliga 10*15-bilder till albumet. Det är ett dyrt papper! Enbart pappret kostar 3:50 per bild, sen kommer bläcket till. Förmodligen är det både billigare och bättre och skicka till ett lab.

Däremot kan jag rekommendera Epsons "Heavyweight matte" papper som är tämligen billigt och ger snygga utskrifter av bilder som passar på matt papper.

Per
 
Jag har en Epson 2100 (7 färger) och föreslår att du satsar pengarna på internet, istället.

Det blir billigare och billigare varje dag att skriva ut via fotolabb.

Enda gången jag skriver ut på min skrivare är när jag bara ska ha 1st A4 eller A3, eller om jag måste ha bilderna _nu_.

Men är det 5+ så skickar jag det till fotolabb.
 
Tack för alla svar.
Vilka labb på nätet är bra? Någon som vill dela med sig av erfarenheter? Typ unvik detta eller alla bilder hos den och den...

/Magnus
 
Re: Proprint

jacobk skrev:
Jag har använt Proprint http://www.proprint.se/
De har blivit mycket bra tycker jag.
Rekomenderas!

Men dyra nu helt plötsligt. :-(

Prisökning från 2,75 kr/bild (om man köpte mer än 20 st) till 3,50 kr/bild (matt papper).

Dagens beställning gick istället till Expert och deras erbjudande, 1,95 kr/bild. 1,50 extra för att få ett litet bättre resultat tyckte jag inte det var värt.
 
Jag blev nyfiken och tittade in på proprints sida. Men är det inte bara 20 öre en vanlig 10x15 kopia har gått upp, från 2,75 till 2,95. Det står att en matt 10x15 kostar 3,20
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.