Annons

Fotoskola...typ

Produkter
(logga in för att koppla)

Jozze

Aktiv medlem
Nu har jag tröttnat på att bara köra auto-läget på kameran när man skall fota. Jag vill känna att det är jag som bestämmer över kameran och inte tvärt-om. Problemet är bara att jag inte kan köra med det manuella läget, eftersom jag inte vet hur man skall ställa in bländare, slutare, börjare och alt vad det nu är för att få bilden precis så som man vill ha den, och inte som kameran vill ha den. Så det jag nu efterfrågar är tips om antingen böcker som man kan låna på biblioteket eller kanske nån bra sida på nätet. Typ en fotoskola eler nåt liknande... Har suttit och sökt lite på google, men är det någon inbiten fotograf här som har något kanontips till mig så tas det tacksamt emot.

Våga säga nej till autoläget!!!

Skriv gärna vilken kamera du har, så kanske du kan få mer direkta tips. Kör du digitalkompakt eller dSLR?

Jozze skrev:

Våga säga nej till autoläget!!!

Är det en digital kamera du kör med är det ju ganska enkelt att prova sig fram och direkt se resultatet i fönstret i manuella läget. På många kameror kan du också välja att själv bestämma bländare alt. slutartid i sk halvautoläge. Tex om du ställer in 2,8 bländare väljer kameran slutartiden åt dig, det är ett enkelt sätt att se vad kameran väljer för inställning och sedan själv exprementera med olika inställningar med det som utgångspunkt.

Detta går ju också att tillämpa i de olika vario-lägena som många kameror har, se vad din kamera väljer för inställningar i tex porträtt mode och prova dig fram utifrån det.

Sedan finns det ju böcker att läsa men för min del känns det som prova och misslyckas och prova igen är melodin.

Sedan har ju FS olika kurser med jämna mellanrum som man kan deltaga i, dessutom till självkostnadspris.

Föreslå en kurs så kanske Janne A nappar så är det klart.

Hej.

Olika studieförbund, tex. ABF, Studiefrämjandet, anordnar många kurser inom foto.
Dels grundkurser i tekniken att fotografera, dvs. just det du efterfrågar med slutare, bländare, komposition av bild etc. Men även kurser i mörkrumsarbete, porträttfotografering osv.

Kolla i deras broschyrer så hittar du säkert något lämpligt. Har för mig att det i dagarna kommit broschyrer med posten avseende höstens kurser.

Lycka till!

/Henrik

Kan rekomendera att du läser igenom sidorna på:
http://www.kulturpool.se/hansson/
Börja gärna med gratiskursen.

Det är analog kamera som texterna är riktade mot men det mesta gäller även den digitala världen...

Han är helt sjuktbra på att förklara plus att han samtidigt är rolig.

Trracer skrev:
Skriv gärna vilken kamera du har, så kanske du kan få mer direkta tips. Kör du digitalkompakt eller dSLR?

Just nu så kör jag med en kompakt, men tänkte separera från den och skaffa mig något bättre.

Det som jag vill vara lite mer haj på är de manuella inställningarna. Vill veta vad som händer med bilden om jag har större bländare, minskar slutartiden mm. I och för sig är det ju bara att testa sig fram och se skillnaderna. Man slösar ju liksom inte på någon film...

Tack alla ni andra för era tips.
Kanske blir en kurs till hösten, vem vet

Ja, där lärde man sig en del. Nu börjar jag ju bli riktigt haj på det här med de olika inställningarna. I alla fall i teorin. Frågan är hur det blir när jag står med kameran i hand och skall ta de där oförglömliga bilderna...

Tack för tipset i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar