Annons

Fotoskanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Zanardi

Ny medlem
Hejsan, jag har ärvt en himla massa bilder efter mina föräldrar svartvit/färg, det är enbart pappersbilder flera 1000 st. Negativen finns också till några tusen bilder men inte alla, men alla är framkallade och finns i papper. Jag har lovat mina syskon att digitalisera dessa, men vilken utrustning behöver jag? Tittat på en vanlig flatbed skanner, men kanske finns det något bättre och smartare, behöver jag någon mjukvara. Sedan är frågan vilket format ar bäst att spara bilderna i när jag väl kommit igång med projektet. Mycket tacksam om någon kan komma med lite tips och trix. God fortsättning alla.

Senast ändrad:
Om du har digital systemkamera är negativ och dia enklast att fotografera av.
För pappersbilder klara du dig nog ganska långt med en enklare modell. Men vill du vara noggrann så en fotoskanner som kan ge från sig rådata dvs inte tif, JPG, pdf.
Programvara VueScan PRO.
Där kan man ställa in att den ska repetera skanning med en paus på ett antal sekunder. Då kan du lägga fran en trave bilder att skanna.
Lägg i första bilden och när den är skannad lägger du i nästa. Programmet kör på tills du avbryter. Pausen gör du lång nog för bildbytet. Sortera upp bilderna så att de ät ungefär lika sett till färg och kontrast så kan du justera inställningarna på första bilden och sen köra på med resten.

Det du ska försöka göra är att få med en beskrivning till varje bild. Ibland har man tur och det finns anteckningar på bilden eller så känner man igen platser och personer själv. Ett tips är att sitta med en gammal släkting och gå igenom bilderna.
Årtal, plats och personer är väldigt kul att få med.

Själv har jag valt att ladda upp bilder till Google Photo och där kan man lägga till metainformation till varje bild. Jag grupperar bilderna i i olika album och sen är det lätt att dela med andra, bara skicka länken till albumet.

För att skanna pappersbilder behöver du ingen avancerad skanner, alla klarar tillräcklig upplösning.

Lite beroende på vilken kvalitet du vill ha men en rigg för att fota av negativen är nog överlägset snabbast, men du behöver en systemkamera plus ett makroobjektiv, plus en ljuskälla, stativ etc. men det finns apparater som hjälper till en del. Oavsett vilket så är det en hel del pyssel med tusentals bilder.

Att scanna eller fota av pappersbilder och negativ kan göras enkelt och relativt snabbt eller ta lång tid och göras krångligt.

Fråga dina syskon om de ämnar att använda bilderna till något annat än att bara titta på dem på en skärm. I så fall kan du göra det snabbare i en lägre upplösning (pappersbilderna). Dessa i lägre upplösning tar inte heller lika stor plats att spara.

Har någon för avsikt att förstora bilder i bra kvalitet så måste du scanna in dessa i en högre upplösning. Det tar längre tid och tar mer plats.

Mitt förslag är att du försöker dig på någon form av sortering så att du kan hitta en originalbild relativt lätt. Scanna allt i en relativt låg upplösning. Du kan spara allt på USB stickor som du lätt kan lämna ut. OM någon skulle visa ett större intresse för några enskilda bilder så kan du scanna just dessa i en högre upplösning. På det sättet spar du tid och utrymme och gör förhoppningsvis de flesta nöjda och glada.

Ska du fota av negativ så kan du säkert hyra en utrustning över en eller ett par helger för att slippa göra stora investeringar. Du kan även scanna negativ i de flesta flatbädd scanners, men det brukar ta lite längre tid att fippla med.

Men börja med att prata med dina nära och kära och ta reda på vad huvudsyftet med bilderna ska vara. Bara ett minne som man kan titta på då och då. Eller ett flertal förstoringar på papper i stora format. Det ena utesluter inte det andra, men genom att prata med dem först så kan du spara tid, pengar och lagringsutrymme. Lycka till // Mikael

Ett tips är att digitalisera ett urval av bilderna och att arkivera resten. När det gäller skanner handlar det om vilken kvalitet du behöver. Jag har en Epson 750 flatbädd som funkar till det mesta och även för att skanna negativ till utställningsbilder på mellanformat och storformat (6 * 6 cm och 4 * 5") För småbild funkar den bra för utskrifter upp till A4 tycker jag. Jag har även en Nikon Super Coolscan 5000 ED som ger 4000 dpi upplösning på riktigt för småbildsnegativ. Men skulle jag starta idag skulle jag nog nöja mig med Epsonskannern och kanske fixa så att jag kunde fotografera av negativen med digitalkameran som jag redan har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar