Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fotosidans prislista
- Trådstartare ph0tech
- Start datum
ph0tech
Aktiv medlem
BLF duger säkert bra. Men många amatörer här är inte medlemmar i BLF vilket gör att de frågar i forumet istället. Jag har inte sålt en enda bild än och skulle nån vilja köpa en av mig så skulle jag inte veta hur mycket jag skulle ta för den. Det känns samtidigt dumt att bli medlem i BLF bara för att få prislistan med tanke på att jag troligtvis aldrig kommer att sälja mer än ett fåtal bilder. Vad jag förstår så har inte BLF så många medlemmar heller för den delen. Jag kan bara tycka att Fotosidan med sitt stora antal medlemmar kanske skulle ta fram en egen prislista för att "hävda sin position" i branchen samt erbjuda sina medlemar den tjänsten. Juh fler medlemmar en organistation har desto större är ju organisationens chans att förändra/påverka en marknad. Jag tycker att FS har en utmärkt utgångspunkt för detta. Så varför inte dra nytta av det?
Senast ändrad:
Maverick
Aktiv medlem
Fast å andra sidan behöver man inte vara medlem i BLF för att få köpa deras prislista. Det handlar dessutom om en hundring max så det är ren snålhet att folk inte köper den. Hur ska man kunna motivera priset på en bild när man själv är för snål för att köpa listan med riktpriser?
/Maverick
/Maverick
Arleklint
Aktiv medlem
Jag ser ingen anledning att ha fler prislistor när det redan finns. Det blir nog bara snurrigt.
Sen tror jag inte att fotosidan hur som helst kan sätta ihop en lista. BLF har sin lista genom att man fått dispens från konkurrensverket. I princip är alla sådana listor konkurrenshämmande.
"BLF ger ut sin cirkaprislistan med tillstånd av Konkurrensverket. Nyligen erhöll BLF förlängd dispens att ge ut cirkaprislistan till år 2005"
Sen tror jag inte att fotosidan hur som helst kan sätta ihop en lista. BLF har sin lista genom att man fått dispens från konkurrensverket. I princip är alla sådana listor konkurrenshämmande.
"BLF ger ut sin cirkaprislistan med tillstånd av Konkurrensverket. Nyligen erhöll BLF förlängd dispens att ge ut cirkaprislistan till år 2005"
ph0tech
Aktiv medlem
janc skrev:
Har man råd med kameran har man nog råd med kostnaden för BLF.....;-)
Självklart har man råd med 100 spänn som den kostar. Men det är lite sniket att inte kunna erbjuda den gratis. Det ställer till det för både köpare/säljare av bilder. Många fotografer skriver nått i stil med:
"Jag debiterar enligt BLF:s prislista" på sin hemsida. Men vad säger det en köpare som inte har prislistan?
Lika illa är det när en amatrör blir kontaktad av en potensiell köpare via telefon som frågar vad man vill ha betalt. Och man tvingas svara:
"Kan du ring tillbaka om tre dagar" för att det är tiden det tar att få prislistan hemskickad.
Skulle vara så mycket enklare med en publik prislista på webben som både köpare/säljare kan titta i.
Mattsen
Aktiv medlem
Tja, det är väl bara att göra en egen prislista och lägga ut den på webben samt posta adressen här. Tror knappast man kan bli stämd om man gör en egen, inte ens om priserna är desamma som andras.
Jag har förvånats ända sen jag hörde det för första gången att man kan ta betalt för ett papper med cirkapriser! Att inte fs ansvariga vill ha en dito här på sidan är väl förståeligt eftersom man inte vill stöta sig med organisationen....
Jag har förvånats ända sen jag hörde det för första gången att man kan ta betalt för ett papper med cirkapriser! Att inte fs ansvariga vill ha en dito här på sidan är väl förståeligt eftersom man inte vill stöta sig med organisationen....
janc
Aktiv medlem
ph0tech skrev:
Skulle vara så mycket enklare med en publik prislista på webben som både köpare/säljare kan titta i.
Givetvis har du rätt i att det skulle vara enklare men jag misstänker att det kan vara lite känsligt eftersom det mer skulle kunna uppfattas som en sort "officiell norm" till skillnad från nu när man får den som en del av prenumerationen hos BLF.
Alldeles oavsett vad som står i BLF's papper är det ju fri prissättning på foto - på samma sätt som för alla andra varor....