Annons

Fotosidans bestraffningssystem

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Var kan man hitta information om Fotosidans bestraffningssystem?

Jag har letat i alla regler jag kan hitta länkar till och också i FAQ'en utan att hitta information om hur systemet fungerar, hur de olika straffsatserna är uppbyggda och huruvida det tillämpas utifrån någon form av bestraffningstariff eller sker helt godtyckligt utifrån den enskilde redaktionsmedlemmens/forumvärdens subjektiva uppfattning.

Jag utgår från att dessa bestraffningsregler finns beskrivna någonstans och att det bara är jag som inte lyckas hitta dem. Om inte, vore det önskvärt om Fotosidan publicerade de bestraffningsregler som tillämpas, utöver att stänga av medlemmar vilket det talas om i reglerna.

Själv har jag nyligen dömts till följande:

"Pellejöns" får anses vara en förolämpning

Denna förseelse är värd 5 straffpoäng och kan resultera i begränsad behörighet tills den förfaller. Allvarliga förseelser förfaller aldrig.


Jag skulle gärna vilja veta hur straffskalan ser ut, vilka föreelser som ger vilka straffpoäng, på vilka objektiva grunder en förseelse bedöms och när den övergår till att vara allvarlig och hur länge jag nu beräknas stå under straffansvar innan min förseelse förfaller. Ett datum för när jag kan anse mig straffbefriad skulle vara önskvärt, så man vet vad som gäller.
 
Jag har ännu inte fått någon kommentar från Fotosidans redaktion på mina frågor ovan, men det var väl heller inte att vänta. Man kan ju tycka att någon i den dömande församlingen åtminstone bemödar sig med att tala om hur länge dessa straffpoäng ska ligga en till last innan de förfaller.

Själv anser jag att det är synnerligen märkligt att en kommersiell internetsajt typ Fotosidan ägnar sig åt godtycklig bestraffning av sina betalande medlemmar, utan att tala om hur detta bestraffningssystem ser ut och fungerar och på vilka objektiva grunder det tillämpas.

Jag har gått igenom Fotosidans forumregler i detalj och återger dem nedan. De fem första är nog mer att betrakta som allmänna regler och återfinns också bland dessa. Det finns dessutom någon skrivelse om att Fotosidan förbehåller sig rätten att radera inlägg och hur personer som känner sig kränkta ska gå till väga, men det är ju inte forumregler i sig. Någon straffskala finns inte angiven någonstans.


  • Författaren måste agera som privatperson och aldrig i kommersiellt syfte
  • Medlemsnamn får inte relatera till en kommersiell verksamhet
  • Kommersiella inlägg är inte tillåtna
  • Det är inte tillåtet med massutskick till våra medlemmar
  • Om påhittade personuppgifter används, kan redaktionen radera medlemsprofilen

Forumregler:

  1. Håll er till ämnet
  2. Undvik "märkeskrig"
  3. Använd ett rimligt och städat språk
  4. Kommentera inte andras sätt att skriva, såsom felstavningar, särskrivningar etc
  5. Alla slags angrepp på person, tex etnisk tillhörighet, sexuell inriktning eller religion är otillåtet
  6. Uppmaning till brott (tex piratkopiering eller skattebrott) är inte tillåtet
  7. Diskutera inte andra personer
  8. Lägg aldrig ut personlig korrespondens utan tillåtelse från motparten
  9. Ironi bör i största möjliga mån undvikas
  10. Driv diskussionerna framåt
  11. Om du inte har något konstruktivt att säga så säg inget
  12. Skriv kreativa inlägg som flyttar frågan framåt, istället för att bara säga emot
  13. Motivera dina åsikter och tänk till innan
  14. Respektera andras åsikter; diskutera sakfrågan utan att gå till personangrepp
  15. Bilder som bryter mot PUL tillåts inte
  16. Skriv vettiga rubriker på foruminlägg
  17. Använd endast funktionen 'besvara med citat' när det finns risk för sammanblandning med till vem du besvarar
Med tanke på detta ganska omfattande regelverk som förväntas styra hur samvaron i forumen fungerar, så är det rätt märkligt att man utan problem kan plocka fram otaliga exempel på inlägg som bryter mot flertalet regler ovan, utan att Fotosidans redaktion eller forumvärdar reagerat.

Själv skrev jag en kommentar där jag frågade om skillnaden mellan PSCS4 och PSCS5 och kallade CS5 för version 5, med resultat att någon individ började jiddra om att CS5 minsann är version 12 och inte version 5. Att människan ifråga förmodligen knappt visste vad Photoshop var på den tiden jag de facto använde version 5 hör väl inte hit, men det märkliga är att Fotosidans redaktion och forumvärdar aldrig någonsin reagerar på den här typen av meningslösa inlägg och regelbrott, utan bara på responsen.

Var och en kan själva läsa innantill ovan; "Driv diskussionerna framåt", "Om du inte har något konstruktivt att säga, säg inget", "Skriv kreativa inlägg som flyttar frågan framåt". Rätt kristallklara regler tycker jag.

Om Fotosidan nu sätter upp dessa regler, varför ser de då inte till att de följs? Istället triggar Fotosidans redaktion och forumvärdar på när den som blir utsatt för regelbrotten reagerar. Då slår Fotosidans bestraffningskommitté till och utdömer suspekta straffpoäng som ingen förstår och som de själva försöker mörka hur de fungerar och godtyckligt tillämpas.

Är Fotosidans redaktion och forumvärdar så patetiskt konflikträdda att de krampaktigt slår till mot allt som till och med perifert kan definieras som personangrepp, och istället accepterar alla andra forumövertramp? Det finns en hel del exempel i olika foruminlägg som visar att det förhåller sig så.

Själv skulle jag gärna vilja veta hur många straffpoäng man tilldöms för brott mot var och en av de 17 forumreglerna ovan och hur länge dessa straffpoäng belastar. Det vore också tacknämligt om man fick veta vilka kriterier som krävs för att brott mot var och en de 17 forumreglerna ska bedömas som allvarliga och då föranleda livstidsstraff, dvs aldrig förfalla.
 
Det fungerar väl ungefär som ute i det riktiga livet.? Polisen/rättsväsendet ingriper/reagerar bara när anmälningar görs. Skulle man försöka hålla koll å allt som skrivs här tror jag det gick åt så mycket personal, att man fick överväga om det skulle vara ekonomiskt lönsamt att driva sajten eller ej.
 
Jag vet inte i vilken sammanhang du skrev ordet 'pellejöns', men man kan tycka och tänka vad man vill, men man behöver inte ge uttryck för precis allt vad man känner om det kan såra någon, speciellt inte skriftligt.

Ibland är det så att man av skäl som andra inte är med på, ställer frågor - som här på Fotosidan - på ett visst sätt på grund av omstädigheter andra inte vet någonting om. Då finns det människor som direkt får en förutfattad bild, en bild som kanske är helt fel i och med att man inte vet bakgrunden till denna fråga. Då tycker jag att det är bättre att ställa frågan: "hur tänker du nu?", istället för att agera med taggar utåt och att ge någon ett namn, som pellejöns.

Jag säger inte att du kallade någon pellejöns, men jag bara delger vad jag själv tycker generellt sett i frågor som dessa.

//Lena
 
Kan något så ovidkommande som versionsnamnet på PS
föranleda verbalt ställningskrig så är det nog inte
Fotosidans regler som bör analyseras i första hand.

Jerry
 
Oj..rättshaveristerna samlas....

Individualismens dilemma i ett kollektiv.

Till skillnad från den totalitära staten
finns ett attraktivt alternativ här.

Bye...bye


Jerry
 
Oj..rättshaveristerna samlas....

Individualismens dilemma i ett kollektiv.

Till skillnad från den totalitära staten
finns ett attraktivt alternativ här.

Bye...bye


Jerry

Glömde du bort dessa regler?

Driv diskussionerna framåt

Om du inte har något konstruktivt att säga så säg inget
 
Oj, hade inte en aning om att det fans ett bestraffningssystem??!
Är detta på riktigt eller ett skämt?

Att man ska sköta sig och inte kasta skit på varandra är väll sunt förnuft och om man upprepade gånger gör det så kan jag förstå att man kan bli varnad och sedan avstängd om man missköter sig flera gånger.

Skulle vara intressant att se hur detta bestraffningssystem fungerar?
 
Det hela är en funktionalitet i vBulletin (som vårt forum bygger på) och kallas för User Infractions och är en del av modereringssystemet. Kort kan man säga att det är ett verktyg för moderatorerna ett hålla reda på övertramp från er medlemmar. För moderatorerna så finns det länkar till varje inlägg där man kan redigera inlägg/radera inlägg/varna medlemmen som skrivit ett inlägg. I funktionen finns ett poängssystem där en medlem i förlängningen kan samla på sig poäng så att forumprogramvaran automatiskt spärrar en medlem. Här är dokumentationen:

http://www.vbulletin.com/docs/html/main/user_infractions_intro
http://www.vbulletin.com/docs/html/main/user_infractions_userlevel

Vi har så smått börjat nyttja systemet och har bland annat kokat ner forumreglerna till:

- Olämpligt/otrevligt (låg överträdelse)
- Upprepade ej konstruktiva inlägg (låg överträdelse)
- Grövre avvikelse från ämnet (låg överträdelse)
- Personangrepp/ förolämpning (medium överträdelse)
- Hets mot folkgrupp (hög överträdelse)
- Upphovsrättsbrott (hög överträdelse)

där tex grova påhopp är värre än gliringar. I systemet så förfaller de flesta överträdelserna med lägre grad efter ett antal dagar. Vi kommer att justera de olika överträdelserna, tider och grad med tiden. Nu kör vi inte det där fullt ut ännu utan vi tar alltid kontakt om någon börjar samla på förseelser och riskerar att bli spärrad, och ingen har hittills automatiskt blivit spärrad av systemet.

Vi hoppas slippa använda det så mycket som möjligt men tyvärr så är det nödvändigt att ha ett system för att hålla forumet på rätt nivå. Vi skall ta och leta reda på flera forumvärdar så att vi kan hålla ännu bättre koll och stringens framöver.
 
Tack för att du till sist tog dig tid och orkade svara på frågorna man ställer. Det behövdes tydligen att fler än jag undrar.

För mig är det helt OK att ni på Fotosidan tillämpar precis vilket bestraffningssystem som helst, så länge systemet är känt för alla och envar och så länge de som dömer ut straffen tillämpar det på ett rättvist sätt.

Om någon beter sig som en pellejöns och man påtalar detta, måste det rimligen vara så att också den som triggar "förolämpningen" bestraffas och inte bara den som gör sig skyldig till "personangrepp".

Det verkar som om även mildare former av "personangrepp" tycks trigga igång traumatiska upplevelser hos Fotosidans redaktion och forumvärdar, trots att det förekommer i nästan varenda debatt, inte minst politiska debatter och snarast är att betrakta som vedertagen debattteknik i de flesta sammanhang.

Grövre former av utstuderade personangrepp ska naturligtvis inte förekomma i några sammanhang, men den som får stora skälvan av ordet pellejöns, bör nog ta sig en funderare på vad han bär med sig för händelser i det egna bagaget.

Å andra sidan, i ett land där man dömer till 6 års fängelse för skattebrott och 10 år för mord får man kanske leva med sjukt snedvridna straffskalor i alla sammanhang.
 
Att kalla nån för pellejöns eller andra liknande nedvärderande ord är en förolämpning oberoende hur rätt man själv tycker att man har, och skapar endast en fientlig stämning som inte för nåt gott med sig i debatten. Att försöka tala nån tillrätta i nedvärderande ordalag är ungefär som att försöka släcka en brand med bensin. Det blir bara värre av det.

Forumreglerna finns väl knappast i första hand till för att folk kan ta skada av att kallas pellejöns av nån okänd människa på ett internetforum, utan de finns väl till främst för att upprätthålla en bra och trivsam stämning i forumen.

Men, jag håller med om att straffreglerna kunde vara tydligare framme. Dock inte så tydliga att folk börjar testa gränserna...
 
Det hela är en funktionalitet i vBulletin (som vårt forum bygger på) och kallas för User Infractions och är en del av modereringssystemet. Kort kan man säga att det är ett verktyg för moderatorerna ett hålla reda på övertramp från er medlemmar. För moderatorerna så finns det länkar till varje inlägg där man kan redigera inlägg/radera inlägg/varna medlemmen som skrivit ett inlägg. I funktionen finns ett poängssystem där en medlem i förlängningen kan samla på sig poäng så att forumprogramvaran automatiskt spärrar en medlem. Här är dokumentationen:

http://www.vbulletin.com/docs/html/main/user_infractions_intro
http://www.vbulletin.com/docs/html/main/user_infractions_userlevel

Vi har så smått börjat nyttja systemet och har bland annat kokat ner forumreglerna till:

- Olämpligt/otrevligt (låg överträdelse)
- Upprepade ej konstruktiva inlägg (låg överträdelse)
- Grövre avvikelse från ämnet (låg överträdelse)
- Personangrepp/ förolämpning (medium överträdelse)
- Hets mot folkgrupp (hög överträdelse)
- Upphovsrättsbrott (hög överträdelse)

där tex grova påhopp är värre än gliringar. I systemet så förfaller de flesta överträdelserna med lägre grad efter ett antal dagar. Vi kommer att justera de olika överträdelserna, tider och grad med tiden. Nu kör vi inte det där fullt ut ännu utan vi tar alltid kontakt om någon börjar samla på förseelser och riskerar att bli spärrad, och ingen har hittills automatiskt blivit spärrad av systemet.

Vi hoppas slippa använda det så mycket som möjligt men tyvärr så är det nödvändigt att ha ett system för att hålla forumet på rätt nivå. Vi skall ta och leta reda på flera forumvärdar så att vi kan hålla ännu bättre koll och stringens framöver.

Det behövs inget generellt bestraffningssystem enligt ovan skissade modell. Det enda som behöver följas på Fotosidans forum är självklarheter som att följa PUL och att hets mot folkgrupp, marknadsföring av egna produkter, uppvigling till brott, bedrägeri och upphovsrättsbrott inte får förekomma.

Om ni lägger tid och energi på de fyra första överträdelserna, tex att någon blivit kallad för Pellejöns, har ni bara visat på att ni tappat fokus från rätt saker och desperat söker kontrollera fotosidans medlemmar in i minsta obetydliga detalj. Polisen insåg det orimliga i att bestraffa personer som gick mot röd gubbe. Samma typ av insikter bör även Fotosidans redaktion kunna komma fram till.
 
Att kalla nån för pellejöns eller andra liknande nedvärderande ord är en förolämpning oberoende hur rätt man själv tycker att man har, och skapar endast en fientlig stämning som inte för nåt gott med sig i debatten. Att försöka tala nån tillrätta i nedvärderande ordalag är ungefär som att försöka släcka en brand med bensin. Det blir bara värre av det.

Forumreglerna finns väl knappast i första hand till för att folk kan ta skada av att kallas pellejöns av nån okänd människa på ett internetforum, utan de finns väl till främst för att upprätthålla en bra och trivsam stämning i forumen.

Men, jag håller med om att straffreglerna kunde vara tydligare framme. Dock inte så tydliga att folk börjar testa gränserna...

I vår yttrandefrihet ligger möjligheten att både få kritisera andra till både person och handling och att själv löpa risken att bli kritiserad. Tycker jag att en persons foto eller foruminlägg är dåligt och ogenomtänkt måste jag få säga det. Upplever någon att mitt beteende är drygt och mästrande och att mina uttalanden är grundade på osanningar och myter har denne all rätt att påtala detta.

Var och en har också rätt att söka styra en diskussion i en annan riktning är den trådskaparen tänkt sig. Gränsen för ämnesrelevans är inte given en gång för alla. Det är ju just detta som är det spännande med forumdiskussioner att de kan ta sig nya oväntade vägar med nya fakta, paranteser, sidospår, personliga betraktelser och metaforer. Allt detta för att utveckla och nyansera ett ämne och sätta in det i en större helhet. I debatter i verkliga livet är det aldrig någon som blir bestraffad för att vara irrelevant eller inte vara konstruktiv. Personens "straff" blir istället att bli avbruten och inte lyssnad på om majoriteten inte finner inläggen intressanta. Detsamma borde givetvis tillämpas även på Fotosidans forum.
 
Senast ändrad:
Tack för att du till sist tog dig tid och orkade svara på frågorna man ställer. Det behövdes tydligen att fler än jag undrar.

För mig är det helt OK att ni på Fotosidan tillämpar precis vilket bestraffningssystem som helst, så länge systemet är känt för alla och envar och så länge de som dömer ut straffen tillämpar det på ett rättvist sätt.

Om någon beter sig som en pellejöns och man påtalar detta, måste det rimligen vara så att också den som triggar "förolämpningen" bestraffas och inte bara den som gör sig skyldig till "personangrepp".

Det verkar som om även mildare former av "personangrepp" tycks trigga igång traumatiska upplevelser hos Fotosidans redaktion och forumvärdar, trots att det förekommer i nästan varenda debatt, inte minst politiska debatter och snarast är att betrakta som vedertagen debattteknik i de flesta sammanhang.

Grövre former av utstuderade personangrepp ska naturligtvis inte förekomma i några sammanhang, men den som får stora skälvan av ordet pellejöns, bör nog ta sig en funderare på vad han bär med sig för händelser i det egna bagaget.

Å andra sidan, i ett land där man dömer till 6 års fängelse för skattebrott och 10 år för mord får man kanske leva med sjukt snedvridna straffskalor i alla sammanhang.

Enligt http://www.synonymer.se/index.php?query=pellej%F6ns betyder pellejöns
detsamma som pajas, clown, lustigkurre, tok, narr eller jöns.

Detta innebär mao att du har ansett någon vara oseriös i sitt beteende. Kan man inte bemöta den åsikten och känner sig kränkt måste man vara oerhört otrygg i sin person.
 
Enligt http://www.synonymer.se/index.php?query=pellej%F6ns betyder pellejöns
detsamma som pajas, clown, lustigkurre, tok, narr eller jöns.

Detta innebär mao att du har ansett någon vara oseriös i sitt beteende. Kan man inte bemöta den åsikten och känner sig kränkt måste man vara oerhört otrygg i sin person.
Dessutom var det inget direktadresserat tillmäle, utan jag skrev: "Yup - fattades väl bara en pellejöns till... who's next...?", när det som brukligt är kom in ett antal andra med synpunkter i debatten.
 
Dessutom var det inget direktadresserat tillmäle, utan jag skrev: "Yup - fattades väl bara en pellejöns till... who's next...?", när det som brukligt är kom in ett antal andra med synpunkter i debatten.

Hur mycket vi skulle än skulle vilja så äger vi aldrig en diskussion även om vi startat den. Det har jag och andra fått erfara. Det kan kännas oerhört irriterande att någon annan kommer in i tråden och (för)stör vår ursprungliga tanke med den men så fungerar samspelet när alla har sina mer eller mindre skiftande agendor. Då är det lätt att uttrycka sig lite aggressivt men det gör vi ju också i verkliga livet tex på någon form av möte genom att säga "Vad har det med saken att göra?, " Nu är du väl ändå ute och cyklar..." eller "Det där får vi ta sen!".

Alla som skrivit uppsats tillsammans med någon annan vet hur oerhört svårt det kan vara att hålla sams och enas om ett projekt och föra det framåt på ett konstruktivt sätt. Och då är man bara två eller tre personer... Det är ju ingen slump att så många väljer att skriva sin uppsats ensam. Vi borde vara lite mer ödmjuka för hur svårt det är att hålla en gemensam röd tråd i våra forumdiskussioner och inte vara så förtvivlat rädda för känslor, provokationer och konflikter.

Forumen skall inte vara trygga, slätstrukna och tråkiga platser där alla smekar varandra medhårs. Istället skall de vara präglade av liv, dynamik och överraskningar. Ett bra forum har samma egenskaper som ett bra foto - det berör, provocerar och väcker känslor. Snälla foton vill ingen ha. Varför vill vi då ha snälla forum?
 
I vår yttrandefrihet ligger möjligheten att både få kritisera andra till både person och handling och att själv löpa risken att bli kritiserad. Tycker jag att en persons foto eller foruminlägg är dåligt och ogenomtänkt måste jag få säga det. Upplever någon att mitt beteende är drygt och mästrande och att mina uttalanden är grundade på osanningar och myter har denne all rätt att påtala detta.

Jag håller fullständigt med. Min poäng var huvudsakligen att man borde sträva till att framföra sina åsikter och motargument på ett så respektfullt sätt som möjligt utan att ta till ordval som nedvärderar eller hånar personen inlägget är riktat mot.
 
Min poäng var huvudsakligen att man borde sträva till att framföra sina åsikter och motargument på ett så respektfullt sätt som möjligt utan att ta till ordval som nedvärderar eller hånar personen inlägget är riktat mot.
Du menar oavsett om inlägget är provocerande eller ej?
 
Jag håller fullständigt med. Min poäng var huvudsakligen att man borde sträva till att framföra sina åsikter och motargument på ett så respektfullt sätt som möjligt utan att ta till ordval som nedvärderar eller hånar personen inlägget är riktat mot.

Problemet är dock:

1) Otrygga personer som lätt känner sig kränkta (trygga människor känner sig nämligen inte så lätt kränkta) tenderar att göra det hur respektfullt man än försöker utforma sin kritik. De otrygga tolkar in det negativa och hamnar lätt i en offermentalitet där de upplever sig illa behandlade när någon de möter inte är "snälla" eller "förstående",

2) Trygga människor tål kritik och kan argumentera för sin sak och hävda sina rättigheter utan att kalla på "polis" och anmäla för att få "upprättelse".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.