Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan långsam .....

Produkter
(logga in för att koppla)

DanneL

Aktiv medlem
Har på senare tid märkt att Fotosidan.se har blivit
långsammare och långsammare ... kulmen var nog ikväll
då det inte gick att komma åt siten alls. :mad: Det var stendött, ibland fick jag :

Warning: Too many connections in /home/fotosidan/htdocs/forum/admin/db_mysql.php on line 32

There seems to have been a slight problem with the database. Please try again by pressing the refresh button in your browser.

An E-Mail has been dispatched to our Technical Staff, who you can also contact if the problem persists.

We apologise for any inconvenience.


Förmodligen är det att fotosidan.se tillsammans med utsidan.se som heller inte gick att komma åt, har blivit så populära, det verkar vara dags att investera i mera bandbredd ! ;)
 
Fotosidan har funkat mycket bra på senare tid, men ikväll verkar det vara mycket sirap i sladdarna...
 
Mer bandbredd hjälper inte databasen hantera fler anslutningar :)

Ikväll har det varit något system inne och "hamrat" med requests - troligen någon sökmotor som inte är snäll, eller någon liten hacker. Jag skall spåra, och skruva upp antalet tillåtna connections lite till.

Men långsammare och långsammare vet jag inte om jag vill hålla med om. Vi har stått på mässan tre dagar och kört därifrån, har gått riktigt bra tycker jag?
 
Är säkert mitt seeeeega Chello som vanligt. :mad:

Ja, sökrobotarna är inte snälla mot forum, du kan
inte ange i META keyword att du inte vill att dom skall söka vidare ? Har för mig att man kunde
ange det där.
 
Jodå jag har en robots.txt som för tillfället faktiskt hindrar sökning på hela sajten, men det är bara en rekommendation att robotar verkligen följer reglerna i den.

Apropå Chello så gjorde vi en "pingroute" hemifrån David som har Chello (på Söder i Stockholm) till fotosidan.se (som står i Gamla Stan) när det gick segt en gång. Det visade sig att all trafik gick via Paris... No comments.
 
Kim Wallung tipsade för ett tag sen om att stänga av menyerna och det går verkligen mycket snabbare! Iallafall för mig som har mac, vet inte om det gör nån skillnad annars.
 
Christer hänger du ut min anslutning publikt. Det var det värsta :)

Felix, det stämmer bra att det går snabbare när man stänger av menyerna. Annars är rekommendationen att uppgradera till IE6.
 
clindh skrev:
Apropå Chello så gjorde vi en "pingroute" hemifrån David som har Chello (på Söder i Stockholm) till fotosidan.se (som står i Gamla Stan) när det gick segt en gång. Det visade sig att all trafik gick via Paris... No comments.

Vi prövade traceroute (eller tracert som det heter i Microsoft världen) och dessutom prövade vi pathping som finns i w2k/xp.

Om man vill testa detta så kan man inte ping:a www.fotosidan.se eftersom det står en brandvägg ivägen för detta. Kör mot 192.71.58.190 istället.

-thomas
 
Apropå Chello så gjorde vi en "pingroute" hemifrån David som har Chello (på Söder i Stockholm) till fotosidan.se (som står i Gamla Stan) när det gick segt en gång. Det visade sig att all trafik gick via Paris... No comments.

Herrejösses, inte undra på att det är segt ! Jag
provade en tracert och nu gick trafiken
via London !?

Skumt...:confused:
 
Att trafiken fladdrar iväg till andra länder är internets natur. Kompromissande routingprotokoll och folk som inte orkar konfa ordentligt. Men fakta är att sverige har mer linor till usa än hela resten av europa så det brukar inte vara det som är problemet.
 
skelett skrev:
Att trafiken fladdrar iväg till andra länder är internets natur. Kompromissande routingprotokoll och folk som inte orkar konfa ordentligt. Men fakta är att sverige har mer linor till usa än hela resten av europa så det brukar inte vara det som är problemet.

Fladdrande trafik beror nog mer på hur olika ISP:er peerar än "dåligt" konfigurerade routers.

Fotosidan sajten sitter på en Worldcom/UUnet lina och då råkar det vara så att dom här rätt mycket kapacitet "neråt" Europa oxå. Men många mer "rena" svenska ISP:er skickar i princip all trafik till USA först.

I fallet Chello/UPC handler det nog om peering med UUnet, båda är anslutna till DGIX. Men dom verkar ändå peer:a nere i Europa. Troligen beror det på att UPC inte är ett svenskt företag.

-Thomas
 
??

Tycker Fotosidan.se är en av de snabbare sidorna jag besöker!

Går i stort sett aldrig trögt för mig! Kan ju bero på att jag sitter på en BBB sladd:)
 
Jag märker inget, tycker att det går hur fort som helst.
(Har ni möjlighet till 100 Mbit Sunet-anslutning kan jag rekommendera detta för övrigt :) )
 
Bredbandsbolaget är vad jag använder. Upplever ändå att det ibland tar väldigt lång tid att hämta sidorna ganska ofta.
 
Jag har märkt att det går ursegt. Jag har varit på min sambo och klagat, tills jag märkte igår, att det bara var fotosidan som var så seg.
Galleriet framför allt, men det finns andra delar också.
 
Det har blivit värre, portfoliogallerierna är plågsamt långsamma men nu har även dom vanliga gallerierna blivit mycket långsammare. Men det
beror säkert på min ISP Chello.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.