ANNONS
Annons

Fotosafari med möjlighet till björn

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse vbn

Ny medlem
Hejsan!

Håller på att planlägga en fotosafari om 2 dagar + logi och mat i stöttingfjället som är min hemvist tidigt, augusti, tanken är att den första dagen gå en heldagstur inkl fika o lunch ute i sjölandsområdet nära den större fjällsjö som finns i området med möjlghet att fota fågel och gängse djur i urskogsmiljö där lodjur kan finnas med, middag på kvällen. Andra dagen går vi in i ett naturreservat i närheten och rundar ett urskogsberg med 3st unika björniden där ett gömsle kommer att finnas riggat för detta tillfälle, Denna dag har vi en beväpnad jaktguide med oss. Även denna dag ingår fika o lunch samt middag på kvällen. Transport från o till Lycksele flygplats el Lycksele bstn kommer att ingå och sekr med modern minibuss. Grupper om max 5 Pers. Boendet är av fräsch stugstandard med riktiga sängar.

-Vad säger ni, Skulle det finnas intresse för detta? Priset skulle bli ca 2.200:-/pers

Lasse vbn

-Hur många kommer att vara maxantal? (Minimiantal?)
-Hur stor är chansen att man ser ngt av rovdjuren på två dagar i det området, om man ser det realistiskt?

MVH Niclas,nyfiken..:)

flygfotografen skrev:
Hej

Vad har den beväpnade jaktguiden för uppgift?

Mvh Daniel

Skadar väl inte att ha en erfaren guide med på turen och är han vapenvan så är et väl ännu ett +..

Många av oss vet ju hur det är att befinna sig i björnrika trakter..
Inte för att man är direkt rädd men visst är det ibland lite kalla kårar, när man man stått stilla i motvinden utan ett knysssst i en halvtimme. Plötsligt, på kanske 15 meters avstånd brakar till rejält,Hehe,, Wweee!!
Ja oftast är det ju Älgen som spökar men men..

Vapen i syfte att skydda sig själv får man inte bära om man inte har full jakträtt på marken där och då. Räcker alltså inte med examen+licens..
Om "jaktguiden" har "rätt rätt" att befinna sig i den terrängen där och då med vapen så är det ju inget fel som jag ser det.
Alltså så är det problematiskt att bära vapen även på egen mark utanför jakttid... Lite tveksamma gränser här enligt polisen själva.

MVH Niclas,

Hej

Människor som anser sej behöva vara beväpnade för att vistas i skogen, tycker jag verkar vara labila och farliga att vistas nära.

Om inte jag missminner mej så är det 86 dödade i samband med vapen i skogen de senaste 30 åren.

Hur många friluftsmänniskor har blivit dödade av rovdjur i sverige?

Hörs mvh Daniel

flygfotografen skrev:
Hej

Människor som anser sej behöva vara beväpnade för att vistas i skogen, tycker jag verkar vara labila och farliga att vistas nära.

Om inte jag missminner mej så är det 86 dödade i samband med vapen i skogen de senaste 30 åren.

Hur många friluftsmänniskor har blivit dödade av rovdjur i sverige?

Hörs mvh Daniel

Inte för att jag anser mig behöva vapen när jag är ute i skogen men jag förstår absolut tanken med att ha med ett vapen pÅ Guidad tur, alltså organiserade turer där syftet är att såklart inte komma för nära men att få visuell kontakt med stora rovdjur. På organiserade turer så är det nog så att djurens skygga läggning driver de fort undan,, men i de lägen där en "arrangör ofta överlever på att inga insidenter sker" så tror jag att det kan vara av värde att det finns ett vapen med..

Är du inte enig i det Daniel? Att det på organiserade turer kan vara av värde?

Få har blivit dödade helt klart. Ingen kan säga ngt annat.

Jag skulle kunna ta med dig Daniel på en (/många..) skogstur där jag kan lova dig att du inte är hög i hatten så väldigt länge:) Inte för att man blir 100% trygg med vapen heller men saken är att den som vistas mycket ute och inte beter sig som en "skallerskara i viltdrev" utan som en ensammen jägare faktiskt befinner sig i många spännande lägen där man inte skulle säga nej till att man hade en pepparspray i fickan..

MVH Niclas,

EDIT:

Vad det gäller pepparspray så vet jag inte riktigt reglerna i Sverige men det hade ju helt klart varit att föredra att arrangören delade ut en till varje deltagare (om det nu är lagligt!!;)på samma gång som info ges om korrekt uppträdande vid tätt björnmöte..
Men såklart så får inte deltagarna hetsas i att det är farligt bara för att det finns björnar ute i naturen;)!!!

Senast ändrad:
Tillbaka till Lars Ivarsson tråd.

Jag är nyfiken men chansen är kanske liten att jag befinner mig i Sverige i Aug... Skall tänka på det.
Datum att förhålla sig till hade varit intressant. Bestämma sig senast, ++.

Jag följer trådÄMNet med intresse.

MVH Niclas,

Ja!
Tycker det låter väldigt intressant och det är dessutom nästgårds (för mig i Umeå). Håll oss underrättade! Har hört rykten om att folk här uppe i västerbotten tycker det är lite onödigt att åka till norra finland (för 15.000) när vi har hyfsat gott om björn här.

mvh/kalle p

Tar mej friheten att svara på de frågor och erbjudanden som är ställda.

Tack för erbjudandet Niklas om en skogstur som jag inte blir hög i hatten av, men jag avböjer trots allt ändå för jag ogillar vapen och eftersom ni är övertygade om vapen behövs och ska med så vill i alla fall inte jag följa med pga av riskerna.
Gillar dina Lofotenbilder och för övrigt ditt bildspråk, så tack vare dej är jag sugen på en Norge resa.

Sloganen med "vapenbärande guide" är kanske ett försök att öka spänningen med turen, men i mina ögon så är det patetiskt och illavarslande.

Lycka till med turen ändå och tro mej det räcker gott med sunt förnuft och ryggsäcks skrammel.

Tältar ofta och gärna i björntrakter och som vanligt så är bilresan dit det allra farligaste.

Tillbaks till ämnet!

mvh Daniel

flygfotografen skrev:

Tack för erbjudandet Niklas om en skogstur som jag inte blir hög i hatten av, men jag avböjer trots allt ändå för jag ogillar vapen och eftersom ni är övertygade om vapen behövs och ska med så vill i alla fall inte jag följa med pga av riskerna.
Gillar dina Lofotenbilder och för övrigt ditt bildspråk, så tack vare dej är jag sugen på en Norge resa.

mvh Daniel

Ett ödmjukt tack för berömmet Daniel, bugar!
Jag tror inte ngn här är "övertygad om att vapen behövs" för ngn typ av naturfoto...
Jag tror att det är få (säkert inte en) av oss här på fs som bär vapen med sig på fototur...
Så kom inte heller och säg att jag skulle ha det på vår fiktiva skogsvandring:)!

Norge är fint, men utan stora rovdjur inom räckhåll.. förutom Späckhuggaren såklart, som inte heller den är så mycket att vara direkt rädd för...dock snällare än björn antar jag:)

**

Ivarsson!

Finns det bilder fotade ifrån gömslet du nämner?

Lockas björnarna eller är det frittströvande tillfälligt passerande som gäller?
Kanske inte ens en saltsten toppad med blåbär...?

MVH Niclas,

Lassi Rautiainen

Det låter som en trevlig fototur. Själv har jag aldrig haft tur med björn. De flesta svenska fotografer åker till Finland, där får man nästan aslltid björn och ibland även järv och varg. Det kostar litet mer, men till exempel den gode Lassi Rautiainen håller ju även med bil, kost etcetera. Staffan W. och Magnus E. har ju plåtat mycket där, med goda erfarenheter, och de har ju även ordnat turer dit i FOTO:s regi. Kolla Lassi på nätet -- har inte hans tel.nr där jag sitter just nu.
Vill man ha bra björnbilder ska man åka dit. Det finns flera andra med björngömslen som till och med har mer björn än Lassi, men Lassis områden är mer natursköna. Och lyssna till de råd han ger, han vet var björnen kommer oftast vid olika tidpunkter. När jag får tid och råd ska jag själv unna mig mer tid där, har bara plåtat fågel i Finland.

Svar fr Lasse

Vad trevligt att det finns ett intresse! Jag noterar er som är intresserade för att åtrekomma till er med en utförligare information vartefter upplägget blivit klart.
När vi talar om björnarna så handlar det om friströvande individer som inte kommer att lockas med något i ett område vi vet att de brukar hålla till i. Jag håller på att diskutera förfaringsätt med ett par rovdjursexperter samt en erfaren björnfotograf om hur vi på bästa och säkraste sätt skall ställa iordning gömslet, inget är alltså spikat ännu i det avseendet. Vårt mål är att få en så intressant, givande och angenäm fotosafari som möjligt, ur alla aspekter.
Daniels inlägg hade jag inte tänkt att lägga någon större energi på, men för övriga också tänkte jag bara få vidröra det med att det helt enkelt är en ansvarsfråga.
Det man oftast refererar till när man tänker på björnfoto är de ensamfilmare man sett i svt och likn. Det är något helt annat att som ensamvargsfotograf välja att ta en risk. Det är trots allt så att om ett lejon eller en björn snedtänder på allvar så har man som människa inte en chans.
Jag tillhör dem som varit med om att en vrålande björnhanne gjort en rusning mot mig -och jag törs lova att man blir ödmjuk beträffande säkerheten efter det. Och jag tror heller inte att betalande resenärer på en safari i Tanzania skulle uppskatta att tvingas hoppa ner från jeepflaket för att fotvandra in bland lejonvistet utan att det finns ett stort mått av säkerhet och inte heller arrangörernas försäkringsbolag. Vill Daniel inte ha säkerheten måste jag nog uppmana honom att fotografera annat eller sköta det på egen hand. Som arrangör måste jag tänka på ansvarsfrågan för gruppen så att det finns en fungerande säkerhetsplan och att allt sköts korrekt.
Men det finns så oerhört mycket mer än bara björnar som vi kanske inte ens får se, Den orörda urskogsmiljön med dess mångfaciterade biotoper, hänglavar, klynnetåg. Bland ovanligare växter kan nämnas odonvide som växer på myrarna och lappranunkel. Landskapet är betagande och bjuder på rika möjligheter för den landskapsintresserade fotografen.
Som sagt, jag ber att få återkomma med närmare information.

M.v.h

Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar