Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoryggsäck, skidåkning, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

angelcom

Aktiv medlem
Hej.

Min vän behöver en bra fotoryggsäck för skidåkning. Ryggan ska rymma en Nikon D2Xs, ett 70-200 samt normalobjektiv o blixt.

Tips o erfarenheter??

Jag kör 15-20 dagar per år, alltid med kamera. Jag använder sedan ca 4 år Boblbe Megapolis.

I den får jag plats spade, sond, första hjälpen pack, Canon 40D med två objektiv; 70-200/4 och 10-22. Kameraprylarna virar jag i förstärkningströjan. Med lite krångel får jag ned en vattenflaska också,modell PET 0.5l. Men då är det knökfullt.

Det går hyfsat snabbt att rycka upp kameran, ca 30 sek från stopp till fotoklar. Lite längre att packa ned prylarna igen.

Då är kameran helt skyddad, jag kan bränna ned genom skog, krascha så mycket det går utan att oroa mig för kameran.

Ryggan är kraftigt vadderad i ryggen, så smällar fortplantar sig inte in i ryggen. Det blir nästan som ett extra ryggskydd.

Mina fotopolare som också åker skidor gillar dock inte ryggan, så du borde antagligen försöka teståka innan du köper.

//Pär

www.boblbee.com

Jag köpte dakine mission photo, 850 pix på scandinavian photo. Där får jag plats med 30D + 70-200/4 med motljusskydd monterat, en blixt och 2 normal/vidvinkelzoomar

jag kör med en DaKine Ridge där jag slänger ner min lilla lowepro väska som tar K10D, 18-55 + 80-200. blixten får oftast ligga i fodralet inlindad i en fleece eller nåt. nackdelen är att den tar lite tid att packa upp, och den blir ju inte jätteskyddad(jämfört med en boblbe). men jag har voltat o landat på ryggen med grejerna i utan att de tog skada, kan ju ha varit tur menmen...

Tack för bra tips och förslag!
Ett föredömligt exempel på hur bra Forumen kan fungera på Fotosidan.

/Gabbe

Jag använder Katas HB-207. Den är ganska stor och sväljer lätt två hus, två-tre nomalobjektiv och ett 70-200 plus blixt. Dessutom dator i ryggfacket, vid transport. Eftersom utrymmet i ryggsäcken är lite större än vad man normalt sett behöver vid skidfoto så går det med fördel att stoppa extrakläder och dylikt tillsammans med kameran.
Det stora pluset med den här ryggsäcken är att den är grymt skön att bära och har ett ordentligt avlastningsbälte. Jag säsongade i vintras och hade nog säcken på mig minst 30 dagar utan problem.
Det är bra vaderad, men visst, en riktig krasch skulle jag nog inte rekommendera med den. Iofs vet jag inte om det finns så många säckar på marknaden som klarar det?
Spade får med nöd plats i ytterfacket och sond/spadskaft på sidorna av säcken.
Kata har också en mindre variant som heter R-103 eller något sådant. Den ska också vara riktigt bra.

Ratatosk

En KMs tatatosk med en mindre fotoväska som insats, kamerorna hamnar högre upp och det tillsammans med en i princip helt vattentät väska skyddar gott.
Att den sitter som gjuten och slår allt annat jag testat är ju inte precis dåligt det heller.

Men ha i tanke att det inte är någon fotoväsk och det genererar säkert 40 sekunder från stop till fotoklar om du väljert att inte stänga igen med ev dragkedja/spännen på fotoväskan inne i ryggan.

Fördelen här är ju att man kan skräddarsy hur stor del av utrusningen som ska vara för foto och hur stor som ska vara för annat.

Jag kör med Dakine Sequence. Grymt nöjd med den, sitter bra på ryggen och dessutom kan du ta ur själva "kameraväskan" och bara ha den när du inte vill ha hela ryggan. (Detta kan du göra med Mission photo med)
Öppningen sitter mot ryggen så den ger bra skydd mot kameran också.
Du får även med en tröja, vatten osv.

http://www.dakine.com/sport-packs/photo/sequence/

Kan också rekommendera DaKines väskor. Har inte åkt så mycket skidor med min Mission, men väl longboard sommartid, sitter perfekt och jag är aldrig orolig för att kameran ska fara illa.

Det kan vara lite trångt att få ner kameran med batterigrepp monterat bara, men det går med lite vilja :)

Jag skulle vilja ha en väska som man kan ha framme på bröstet istället. Vet någon om nån sån eller liknande?

/Henrik

För min D2x + Sigma 70-200/2,8 använder jag en Lowe offtrail 2 (utan sidofickor)som jag stoppar i en marmotte la meije (skidsäck). Även fast säcken är ganska stor så får kameran knappt plats på djupet. En D2x kräver en stor zoom bag och en djup ryggsäck.

Jag har även använt Dakines kamerablock i samma säck. det funkar oxå, men tar onödigt mycke plats.

Jag tycke konceptet med Zoom bag i riktig rygga funkar riktigt bra. Man behöver inte oroa sig över en massa snö i utrustningen när man skall ha tag i andra saker i säcken.

Att tänka på. Se till att säcken är djup nog. Min är på gränsen till för liten, buktar ut lite i ryggen när framsidan är fyllde med spade och sond.
Öppning närmast ryggen är skönt så man slipper lägga ned den sidan i snön.

Lycka till med sökandet.
/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar